پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   جهان  »   کشف گسترده آثار قارچ کش ممنوعه سرطان زا در آب آشامیدنی فرانسه
18 فروردین 1402 , ساعت 8:59

کشف گسترده آثار قارچ کش ممنوعه سرطان زا در آب آشامیدنی فرانسه

آثار یک قارچ کش ممنوعه به نام کلروتالونیل که از دهه ۱۹۷۰ در اروپا به شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفته، در آب آشامیدنی سراسر فرانسه کشف شده است.

آثار یک قارچ کش ممنوعه به نام کلروتالونیل که از دهه ۱۹۷۰ در اروپا به شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفته، در آب آشامیدنی سراسر فرانسه کشف شده است.

به نقل از خبرگزاری فرانس ۲۴، سازمان دیده بان بهداشت عمومی فرانسه اعلام کرد که آزمایش انبوه آب آشامیدنی در نیمی از نمونه ها آثار این قارچکش ممنوعه را نشان داد که نشان می دهد مواد شیمیایی بالقوه مضر در محیط زیست باقی می مانند.

آژانس ملی ایمنی غذا، محیط زیست و محل کار (ANSES) فرانسه در سال ۲۰۱۹ برنامه آزمایشات برای ردیابی بیش از ۲۰۰ ترکیب شیمیایی پیچیده با منشا آفت کش ها را در آب آشامیدنی شروع کرد.

به گزارش این آژانس، آثاری از قارچ کش کلروتالونیل که به طور گسترده توسط گروه مواد شیمیایی سوئیسی سینجنتا Syngenta در اروپا از دهه ۱۹۷۰ تا زمانی که اتحادیه اروپا آن را در سال ۲۰۲۰ ممنوع کرد به فروش می رسید، باقی مانده است. علاوه بر این، در یک سوم نمونه ها بقایای این قارچکش در مقادیر بالاتر از حد مجاز یافت شده است.

این نتایج احتمالا سوالاتی را در مورد وجود سایر مواد شیمیایی کشف نشده در آب آشامیدنی ایجاد می کند و چالش های عملیاتی و مالی بالقوه بزرگی را برای شرکت های آب ایجاد می کند.

کلروتالونیل که با نام تجاری داکونیل و براوو توسط سینجنتا فروخته می شد، پرفروش ترین محصول برای کنترل بیماریهای قارچی و سفیدک محصولاتی مانند جو و گندم و همچنین سیب زمینی، نخود و لوبیا بود.

این قارچ کش پس از آنکه بررسی ها توسط سازمان ایمنی غذایی اروپا به این نتیجه منتج شد که به طور بالقوه سرطان زا است از سال ۲۰۲۰ در اتحادیه اروپا ممنوع شد.

ANSES در گزارشی در سال گذشته اعلام کرد که مطالعات آزمایشگاهی روی کلروتالونیل آن را با تشکیل تومورهای کلیه در موش‌ها مرتبط دانسته است. همچنین مطالعات دیگر نشان داده‌اند که این ماده در کاهش گسترده جمعیت زنبورهای گرده افشان بامبل نقش دارد.

گفتنی است در ایران نیز عرضه و مصرف کلروتالونیل از ابتدای سال ۱۴۰۲ ممنوع اعلام شده است.

مطالب مرتبط

نشست دورهمی صنعت و دانشگاه با موضوع چالش باقیمانده آلاینده های شیمیایی در محصولات کشاورزی در ارومیه برگزار شد.. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان غربی، باقیمانده آلاینده ...
پژوهش‌هایی که در حوزه باروری انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که سموم محیطی می‌توانند بر قدرت باروری مردان تاثیر منفی داشته باشند و به کاهش آن منجر شوند. به گزارش ایسنا ...
چهاردهمین اجلاس کمیته آلاینده های مواد غذایی کدکس 17-13 اردیبهشت ماه سال‌جاری (7-3 می 2021) بصورت مجازی برگزار گردید. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، در ...
وزیر جهاد کشاورزی دستورالعمل «صدور، تجدید، تعلیق، رفع تعلیق و ابطال پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی» و شیوه نامه اجرایی آن را ابلاغ کرد. محمود ...
No Thoughts on کشف گسترده آثار قارچ کش ممنوعه سرطان زا در آب آشامیدنی فرانسه

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>