جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   شروع مبارزه با آفت جوانه و برگ خوار بلوط در جنگل های زاگرس + فیلم
21 فروردین 1402 , ساعت 10:31

شروع مبارزه با آفت جوانه و برگ خوار بلوط در جنگل های زاگرس + فیلم

معاون جنگل سازمان منابع طبیعی ­گفت: ­عمده آفات ­در جنگل‌های زاگرس،­­ جوانه خوار و برگ خوار بلوط است که با محلول پاشی غیرشیمیایی مبارزه با آن‌ها را شروع کردیم.

معاون جنگل سازمان منابع طبیعی ­گفت: ­عمده آفات ­در جنگل‌های زاگرس،­­ جوانه خوار و برگ خوار بلوط است که با محلول پاشی غیرشیمیایی مبارزه با آن‌ها را شروع کردیم.

­به گزارش خبرگزاری صداوسیما، نقی شعبانیان معاون جنگل سازمان منابع طبیعی کشور در گفتگویی اختصاصی درباره مبارزه با کرم ساقه و جوانه خوار در جنگل‌های زاگرس، گفت: ­یکی از مشکلاتی که در جنگل‌ها داریم آفات و امراضی است که ریشه و دلیل اصلی شان نیز به هم خوردن تعادل بیولوژیکی ج­نگل‌ها است.

شعبانیان افزود: از نظر کیفیت جنگل‌ها وضعیت خوبی نداریم­ به خاطر شرایط اقلیمی منطقه خشک، نیمه خشک و بهره برداری بی رویه و غلطی که از اراضی منابع طبیعی و جنگلی ما شده، این‌ها باعث شده است ­تعادل بیولوژیکی و اکولوژیکی جنگل‌های ما به هم خورده، لذا شاهد طغیان یکسری آفت‌ها و بیماری‌هایی هستیم که شاید به خودی خود تا چند سال قبل وقتی تعادل اکولوژیکی جنگل برقرار بود بیماری به حساب نمی‌آمدند.

وی ادامه داد: عمده آفاتی که در جنگل های زاگرس داریم­ جوانه خوار و برگ خوار بلوط است که مبارزه با آن‌ها را شروع کرده ­و داریم کنترل می‌کنیم این آفات را، منتهی مبارزه با آفات و امراض یک موضوع خیلی پیچیده‌ای هست.

معاون جنگل سازمان منابع طبیعی کشور، اضافه کرد: سم پاشی که الان در کشور انجام می‌دهیم یک نوع محلول پاشی است که با ترکیبات بیولوژیکی و عمدتا باکتریایی و گیاهی هست چیزی به نام سموم شیمیایی در اراضی جنگلی و طبیعت به هیچ وجه استفاده نمی‌شود، از یکسری محلول‌های بیولوژیکی استفاده می‌کنیم که این‌ها را بی خطر نمی‌شناسیم بلکه کم خطر هستند.

شعبانیان تصریح کرد: در مبارزه با آفات که در فارس و کهکیلویه و بویراحمد شروع کردیم باید ­دقت کنیم به اکوسیستم جنگلی­­ که حساس هست آسیبی وارد نشود، لذا کمیته‌های گیاه شناسی گیاه پزشکی با اعضایی که با تجربه هستند و از دانش بالایی برخوردارند در ستاد سازمان، مستقر هستند علاوه بر این در استان‌ها هم کمیته‌های گیاه پزشکی هستند که همکاری می‌کنند با ما و در نهایت تصمیم بر اینکه جایی محلول پاشی بشود یا نه، نظر این کمیته‌ها است.

وی تاکید کرد: ما با یک اکوسیستم بسیار شکننده و حساسی رو به رو هستیم و اگر بخواهیم با آفتی مبارزه کنیم ممکن است خود این مبارزه تاثیر داشته باشد روی آن زنجیره غذایی و تعادل بیولوژیکی را بدتر بکند، ­کار حساس است و تلاش می کنیم از دانشی که در سرزمین مان هست و در دنیا وجود دارد استفاده می‌کنیم که آسیب کمتری وارد بشود و آفات را هم بتوانیم کنترل بکنیم.

.

مطالب مرتبط

بلوط یکی از گونه های اصیل و بومی ایران است که در جنگلهای زاگرس در عرصه خوزستان می روید ولی چندسالی است که هجوم آفات این درخت ها را تهدید می ...
همزمان با ایام بهار، کار مبارزه با گیاه نیمه انگلی لورانتوس در جنگل‌های بلوط استان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ خان محمدیان معاون حفاظت جنگل ...
مبارزه با کرم آفت جوانه خوار بلوط در سطح دو هزار هکتار از جنگلهای لرستان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیر منابع طبیعی و آبخیز ...
عملیات مبارزه با پروانه برگ خوار سفید بلوط در سطح هفت هزارو ۲۲۴ هکتار در شهرستان های کهگیلویه، لنده، باشت، بهمئی، بویراحمد و دنا با استفاده با محلول BT آغاز شده است . ...
No Thoughts on شروع مبارزه با آفت جوانه و برگ خوار بلوط در جنگل های زاگرس + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>