پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   باغداران مبارزه با آفت جوانه خوار مرکبات را جدی بگیرند
21 فروردین 1402 , ساعت 9:41

باغداران مبارزه با آفت جوانه خوار مرکبات را جدی بگیرند

معاون مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به لزوم مدیریت و کنترل آفت جوانه خوار مرکبات، توصیه‌های فنی مدیریت و جلوگیری از خسارت این آفت را اعلام کرد.

معاون مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به لزوم مدیریت و کنترل آفت جوانه خوار مرکبات، توصیه‌های فنی مدیریت و جلوگیری از خسارت این آفت را اعلام کرد.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، حمید نادریان با بیان اینکه آفت جوانه خوار مرکبات به جوانه‌های نورسته مرکبات حمله کرده و موجب قطع جوانه‌های حاوی گل می‌شود، گفت: در بعضی از باغات، تراکم بالای آفت منجر به کاهش محصول می‌شود.

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به لزوم بازدید، بررسی و برآورد توده‌های تخم زمستانگذران آفت در باغات مرکبات توسط کارشناسان پیش آگاهی و شبکه مراقبت مرکبات در محدوده تنه و محل انشعاب شاخه‌های اصلی بطور مستمر و هفتگی تا تعیین پیک تفریخ تخم و ظهور لارو‌های سن اول این آفت، افزود: کنترل غیرشیمیایی و بیولوژیکی و مبارزه مکانیکی (حذف و امحاء دستجات تخم آفت با دست) از طریق وارسی تنه و شاخه‌های اصلی حاوی تخم آفت و استفاده از ترکیب (BT) در زمان تفریخ تخم‌های آفت بر اساس پیش آگاهی کارشناسان حفظ نباتات برای مدیریت و کنترل و جلوگیری از خسارت آفت جوانه خوار مرکبات مورد تاکید است.

این مسوول باغداران را به کنترل شیمیایی برای مدیریت و مبارزه با این آفت توصیه و تصریح کرد: روغن پاشی روی تنه و شاخه‌های اصلی درخت چند روز قبل از تفریخ تخم به نسبت ۲.۵ درصد با سمپاش پشتی تلمبه‌ای یا شارژی انجام شود و در صورت تراکم بالای آفت و احتمال خسارت اقتصادی به جوانه‌های نو رسته نیز استفاده از یکی از حشره کش‌های فسفره مانند مالاتیون یا دورسبان یا فوزالن به نسبت ۲ لیتر در یک هزار لیتر آب و در زمان پیک تفریخ تخم‌های افت بر اساس نظر کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک گیاهپزشکی بصورت مه پاش روی تنه و جوانه‌های نورسته، توصیه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قبل از اقدام به سمپاشی به زنبورداران منطقه اطلاع رسانی شود، رعایت نکات ایمنی مانند استفاده از لباس مخصوص سمپاشی، کلاه، ماسک، دستکش و خودداری از خوردن، آشامیدن و سیگارکشیدن هنگام سمپاشی و شستن اعضای آلوده بدن پس از اتمام کار با آب و صابون را الزامی دانست و گفت: کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها، مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاهپزشکی آماده راهنمایی و پاسخگویی به سوالات باغداران و بهره داران هستند.

مطالب مرتبط

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از طغیان آفت مگس انبه در مرکبات استان خبر داد و گفت: عملیات مقابله غیرشیمیایی در دستور کار است. کبری توکلی با ...
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشت مخلوط دلیل تداوم نسل آفت مگس مدیترانه ای می‌شود. سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره وضعیت آفت ...
عملیات ردیابی آفات قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای و میوه انبه در مناطق مرکبات خیز شهرستان کازرون آغاز شد. حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: آفات قرنطینه‌ای مگس میوه ...
برنامه انتقال یافته تحقیقاتی با موضوع "کنترل بیولوژیک شپشک آرد آلود مرکبات و چای" با تدریس دکتر سیدحسن ملکشی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور روز دوشنبه 8 خرداد ماه سال جاری ...
No Thoughts on باغداران مبارزه با آفت جوانه خوار مرکبات را جدی بگیرند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>