پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   جهان  »   توقف صادرات غلات از فرانسه به علت ممنوعیت مصرف یک حشره کش / 11.5 میلیون تن گندم روی دست فرانسه ماند
22 فروردین 1402 , ساعت 12:23

توقف صادرات غلات از فرانسه به علت ممنوعیت مصرف یک حشره کش / ۱۱.۵ میلیون تن گندم روی دست فرانسه ماند

از روز ۲۵ آوریل، استفاده از آفت کش فسفین در فرانسه ممنوع خواهد بود و فرانسه دیگر نمی‌تواند غلات خود را به خارج از اروپا صادر کند.

بیش از ۱۱.۵ میلیون تن غله تولیدی کشاورزان فرانسوی تحت تاثیر یک تصمیم دولتی قرار گرفته است. از روز ۲۵ آوریل ۲۰۲۳، استفاده از آفت کش فسفین (فسفید آلومینیوم) در فرانسه ممنوع خواهد بود و فرانسه دیگر نمی‌تواند غلات خود را به خارج از اروپا صادر کند.

به گزارش خبر گیاهپزشکی ایران به نقل از لوفیگارو، وضعیت خاصی برای یکی از قدرت‌های اصلی کشاورزی در جهان به وجود آمده است. از روز ۲۵ آوریل، فرانسه دیگر نمی‌تواند غلات تولیدی خود را به خارج از اروپا صادر کند. در این تاریخ، استفاده از حشره کش فسفین (فسفید آلومینیوم) برای آفت زدایی محموله های غلات در فرانسه ممنوع خواهد بود. این در حالی است که برای اینکه محموله غله در کشور‌های مشتری فرانسه از قبیل کشور‌های آفریقای شمالی تخلیه شود، استفاده از این آفت کش انباری که مانع از آفت زدگی غلات در محموله‌های غله در کشتی ها می‌شود، اجباری است.

این آفت کش در واقع مانع از انتشار حشرات از یک کشور به کشور دیگر می‌شود و در صورتی که در محموله ای از آن استفاده نشده باشد، گواهی تخلیه کالا در کشور مقصد صادر نمی‌شود و این احتمال وجود دارد که محموله به مبدا عودت داده شود.

در نتیجه این تصمیم ۱۱.۵ میلیون تن غله در فرانسه بلاتکلیف شده اند.

اریک تیرویین رییس انجمن تولید کنندگان گندم و غلات فرانسه روز یکشنبه گفت: کشور‌های مشتری ما با مشکل جدی غذا روبرو خواهند شد و خطر شورش ها وجود دارد. به گفته وی، در بهترین حالت، روسیه به عنوان نخستین تولید کننده غله در جهان، این کمبود را جبران خواهد کرد.

اتخاذ این تصمیم به اواخر اکتبر سال ۲۰۲۲ باز می‌گردد. این تصمیم توسط آژانس ملی امنیت غذایی فرانسه (ANSES) گرفته شد و بر اساس آن، فروش و عرضه فسفین به بازار به جز در موارد تماس مستقیم با غلات، مجاز است.

با این وجود، این تصمیم مختص فرانسه است، زیرا مجوز استفاده از فسفین در ماه‌های اخیر در اکثر کشورهای اروپایی همسایه فرانسه تمدید شده است.

در صورت استنشاق گاز حاصل از این فرآورده شیمیایی اختلالات عصبی و تنفسی ایجاد می‌شود.

مطالب مرتبط

قرص سمی برنج با ترکیب فسفید آلومینیوم، هیچ‌گونه مجوز توزیع ندارد و فروش آن پیگرد قانونی دارد. معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: توزیع و خرید و ...
سامانه پرتودهی خود حفاظ گاما توسط متخصصان صنعت هسته ای طراحی و تولید شده است. از این سامانه برای آفت کشی، افزایش مدت نگهداری و توسعه صادرات محصولات کشاورزی و ...
بعد از ظهر چهارشنبه هفدهم خرداد 1402 با حضور محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی، سیدمحمد آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای کشور از دستگاه آفت‌زدای مایکروویو ...
تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری میان سازمان‌های انرژی اتمی ایران و حفظ نباتات کشور و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی با هدف تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور منطبق با سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و ...
No Thoughts on توقف صادرات غلات از فرانسه به علت ممنوعیت مصرف یک حشره کش / ۱۱.۵ میلیون تن گندم روی دست فرانسه ماند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>