جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   جهان  »   ثبت نخستین مورد بیماری مشترک انسان و گیاه در جهان/ نگرانی دانشمندان از شیوع عفونت قارچ های گیاهی در انسان / داستان The Last of Us به حقیقت می پیوندد؟
21 فروردین 1402 , ساعت 10:51

ثبت نخستین مورد بیماری مشترک انسان و گیاه در جهان/ نگرانی دانشمندان از شیوع عفونت قارچ های گیاهی در انسان / داستان The Last of Us به حقیقت می پیوندد؟

در شرایطی که بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات شایع هستند و می توانند در برخی موارد کشنده باشد، تاکنون گزارشی از بیماری مشترک بین انسان و گیاه وجود نداشته، اما به نظر می رسد به تازگی شاهد نخستین مورد بیماری عفونی هستیم که از گیاه به انسان سرایت کرده است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) از ثبت اولین مورد ابتلای انسان به عفونت قارچی گیاهی خبر داد. در یک مورد نادر قارچی که صرفا در گیاهان یافت می‌شود مردی را در هند آلوده کرده و این موضوع ضمن آنکه باعث حیرت پزشکان و متخصصان شده نگرانی‌هایی را در مورد تهدید عفونت های قارچی گیاهی در انسان ایجاد نموده است.

به گزارش گیاهپزشکی ایران، یک مرد ۶۱ ساله در کلکته هندوستان نخستین انسانی است که به عفونت ناشی از ابتلا به قارچ آلوده کننده گیاهان مبتلا می شود. این مرد هندی که قارچ شناس و متخصصی است که بر روی قارچ‌های کلاهک دار (mushroom) کار و بررسی می‌کند، به مدت سه ماه با علایمی شبیه به آنفولانزا و مشکلاتی ازجمله گرفتگی صدا، سرفه، مشکل در بلع، گلودرد و خستگی به بیمارستان مراجعه کرده است. انجام سی تی اسکن وجود آبسه در نای او را نشان داده و با انجام کشت نمونه ها وبررسی های میکروسکوپی و مشاهده ساختارهای میسلیومی قارچی مشخص شد این فرد به نوعی قارچ مبتلا شده است.

پس از ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه سازمان بهداشت جهانی در شمال هند و بررسی های مولکولی (توالی یابی DNA) در این مرکز بود که توانستند تایید کنند که این مرد به این نوع عفونت قارچی مبتلا شده است. پزشکانی که مسئولیت درمان مرد هندی را بر عهده داشتند به مدت دو ماه از داروهای ضد قارچ برای درمان این مرد استفاده کردند. او با داروهای ضد قارچ درمان شده و بهبود یافته و دوباره به قارچ مبتلا نشده است.

گزارش این بیماری جدید درمجله Medical Mycology Case Reports منتشر شده و بر اساس آن این مرد هندی به عفونت ناشی از یک قارچ گیاهی با نام Chondrostereum purpureum مبتلا شده است.

قارچ Ch purpureum عامل بیماری برگ نقره ای در گیاهان و به ویژه گیاهان خانواده گل سرخ یا رزاسه است. این قارچ بطور انحصاری گیاهان را آلوده می سازد و بیماری پیش رونده و کشنده ای ایجاد می کند که در صورتی که به موقع تحت کنترل در نیاید گیاه میزبان را از پای در می آورد. علایم این بیماری بصورت لکه های نقره ای رنگ روی برگ ها ظاهر می شود. برگ نقره‌ای یک نوع عفونت قارچی است که به گیاهان تعلق دارد و پیشتر هرگز به انسان انتقال نمی‌یافت. همین نیز زنگ‌های هشدار را به صدا در آورده است.

بنا بر اظهار پزشکان معالج این فرد، وی سابقه هیچ گونه بیماری مزمن دیگری مانند دیابت، عفونت اچ آی وی (ایدز)، بیماری کلیوی، مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی یا تروما را نداشته است. البته باید توجه داشت، وی یک متخصص قارچ شناس است و از نزدیک با انواع قارچ ها و همچنین مواد پوسیده کارمی کرده است. مطالعه این موارد، بخشی از کارهای تحقیقاتی روزانه او بوده و طبیعتا وی در تماس نزدیک با اسپورها یا هاگ های انواع مختلف قارچ ها بوده است.

مهاجرت عوامل بیماری‌زا از قلمروهای گیاهی و جانوری سلامت بشر را در معرض خطر قرار می دهد و همواره موجب نگرانی عمیق کارشناسان و مسئولان بهداشتی است. ویروس کرونای تازه که در سه سال گذشته نزدیک به ۷ میلیون نفر را در جهان کشت یک بیماری مشترک بین انسان و جانوران است به این معنی که انسان آن را از منبع حیوانی دریافت کرده است.

.

این گزارش درحالی منتشر شده است که به‌دنبال پخش سریال The Last of Us ، عفونت‌های قارچی مورد‌توجه قرار گرفته‌اند. این روزها سریالی به ‌نام Last of Us توانسته مخاطبان زیادی را به‌خود جلب کند. در این سریال با داستان آخرالزمانی تمدن بشری در اثر ابتلای انسان ها به نوع جهش یافته ای از یک قارچ (Cordyceps) از بین می رود. همزمانی پخش این سریال با مبتلا شدن یک انسان به عفونت قارچی گیاهی توجه ها را به موضوع تهدید سلامت انسان ها توسط عفونت قارچی جلب کرده است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) لیستی از ۱۹ قارچ را تهیه کرده است که می‌توانند سلامت عمومی را تهدید کنند. ازجمله این قارچ‌ها می‌توان به گونه‌های قارچ کاندیدا اشاره کرد که موجب آفت دهان می‌شوند. کریپتوکوکوس نئوفورمانس قارچ دیگری است که می‌تواند بر انسان‌ها تأثیر بگذارد و ریه و مغز آن‌ها را آلوده کند و باعث ذات‌الریه و مننژیت شود. WHO همچنین تاکید کرده که در دوران همه‌گیری کرونا میزان ابتلای انسان‌ها به عفونت‌های قارچی به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

با گرمایش زمین قارچ‌ها مجبور شده‌اند خود را با دماهای بالاتر وفق دهند و به همین خاطر می‌توانند انسان‌ها را نیز آلوده کنند. اگر قارچ‌ها بتوانند خود را برای زندگی در یک سیاره گرم‌تر تغییر دهند، ممکن است انواع عفونت‌های قارچی در آینده انسان‌ها را درگیر خود کنند.

به‌طور کلی چند میلیون گونه قارچ مختلف در جهان وجود دارد که تعداد بسیار کمی از آنها می‌توانند برای انسان یا جانوران مشکل‌ساز شوند. اما اکنون ما با یک عفونت قارچی متفاوت طرف هستیم که توانسته برخلاف گذشته انسان را آلوده کند.

.

دسترسی به اصل مقاله:

https://doi.org/10.1016/j.mmcr.2023.03.001

.

توضیح خبر: در گذشته گزارش های دیگری از ابتلا به قارچ ها و عوامل بیماریزای گیاهی در انسان وجود داشته است. در مقاله مروری زیر به پاتوژن های گیاهی که موجب آلودگی هایی در انسان ها شده اند پرداخته شده است:

Crossing the kingdom border: Human diseases caused by plant pathogens
Jun-Seob Kim, Sung-Jin Yoon, Young-Jun Park, Seon-Yeong Kim, Choong-Min Ryu
Environmental Microbiology (2020)22(7), 2485–۲۴۹۵

doi:10.1111/1462-2920.15028

https://doi.org/10.1111/1462-2920.15028

مطالب مرتبط

اگرچه دریافت عفونت قارچی از گیاهان توسط انسان‌ها پدیده تازه‌ای نیست اما مورد گزارش شده در هند کارشناسان بهداشتی را نگران شیوع احتمالی آن کرده است. در یک مورد نادر ...
No Thoughts on ثبت نخستین مورد بیماری مشترک انسان و گیاه در جهان/ نگرانی دانشمندان از شیوع عفونت قارچ های گیاهی در انسان / داستان The Last of Us به حقیقت می پیوندد؟

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>