جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, علمی  »   پیرتروئید‌ها باعث ایجاد اوتیسم می‌شوند
9 اردیبهشت 1402 , ساعت 9:15

پیرتروئید‌ها باعث ایجاد اوتیسم می‌شوند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد استنشاق گروهی از حشره کش‌ها به نام پیرتروئید‌ها می‌تواند خطر ابتلا به اختلالات رشد عصبی را افزایش دهد. این مواد به طور خاص می‌توانند عامل ایجاد اوتیسم در کودکان شوند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد استنشاق گروهی از حشره کش‌ها به نام پیرتروئید‌ها می‌تواند خطر ابتلا به اختلالات رشد عصبی را افزایش دهد. این مواد به طور خاص می‌توانند عامل ایجاد اوتیسم در کودکان شوند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سم موسوم به پیرتروئید‌ها Pyrethroids یکی از رایج‌ترین حشره کش‌ها در بسیاری از کشور‌ها محسوب می‌شود که عموما برای کنترل شپش و دفع و کنترل پشه‌ها کاربرد دارد. در بسیاری از کشور‌های استوایی نیز شهرداری‌ها این ماده را با استفاده از سم پاش‌های بزرگ در خیابان‌ها اسپری می‌کنند تا از رشد پشه مالاریا و دنگی جلوگیری کنند.

دکتر جیمز بورکت، نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار علوم اعصاب در کالج پزشکی و علوم زیستی دانشگاه تولدو در این رابطه می‌گوید: متاسفانه امروزه ردپای این سم همه جا هست. شما می‌توانید این محصول را به شکل اسپری‌های ضد حشره در فروشگاه‌ها خریداری کنید. اگرچه بسیاری از مراکز استاندارد در گوشه و کنار جهان این حشره کش را برای انسان بی ضرر دانسته اند. با این حال، مطالعه جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی حتی در سطوح ایمن نیز خطرناک هستند.

تا کنون مطالعات متعددی میزان بالایی از اختلالات عصبی رشدی را با قرار گرفتن در معرض پیرتروئید‌ها ثبت کرده است. برای مطالعه تغییرات رفتاری خاص ناشی از استنشاق اسپری حشره کش، محققان به بررسی فرزندان موش‌های ماده در معرض دوز‌های کمی از یک پیرتروئید به نام دلتامترین در بازه زمانی قبل، در طول و بلافاصله پس از بارداری پرداختند.

نتایج این مطالعه نشان داد: نوزادان این موش‌ها بیش فعالی و رفتار‌های تکراری داشته و صدا‌های کمتری تولید کرده و احتمال شکست در آزمون‌های یادگیری پایه در آن‌ها بیشتر بود. آن‌ها همچنین تغییراتی را در سیستم دوپامین خود تجربه کردند که ویژگی مشخصه تعدادی از اختلالات رشد عصبی از جمله اوتیسم است.

دکتر بورکت در ادامه توضیحاتش می‌افزاید: همه این‌ها شبیه علائمی است که بیماران انسانی مبتلا به اختلالات رشد عصبی ممکن است داشته باشند. ما نمی‌گوییم این موش‌ها قطعا اوتیسم یا بیش فعالی و عدم تمرکز (ADHD) دارند. در حال حاضر ما قطعا می‌دانیم که چیزی در مغز آن‌ها بر اثر این مواجهه تغییر کرده است و این موضوع منجر به همان رفتار‌هایی می‌شود که در کودکان مبتلا به اوتیسم می‌بینیم.

گری میلر، معاون استراتژی تحقیقاتی و نوآوری در دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا و یکی از محققان این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق می‌گوید: ما طی چند دهه گذشته از طریق محدودیت‌ها و مقررات، قرار گرفتن در معرض بسیاری از آفت کش‌های خطرناک را کاهش داده ایم. این مطالعه به حجم رو به رشدی از مطالعات اضافه می‌کند که بر اساس آن اثبات می‌شود پیرتروئید‌های پرمصرف بدون عوارض جانبی نیستند و باید از نظر ایمنی بیشتر مورد ارزیابی قرار گیرند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، موارد اوتیسم در ایالات متحده در حال افزایش است، این میزان از یک در ۱۵۰ کودک در سال ۲۰۰۰ به یک کودک از هر ۴۴ کودک در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. یکی از مشکلات شناسایی علل اوتیسم و اختلالات رشد عصبی این است که بیشتر تحقیقات فعلی روی مؤلفه ژنتیکی تمرکز دارند. به همین دلیل این نوع تحقیقات بسیار مهم است، زیرا شما نمی‌توانید ژنتیک کسی را تغییر دهید، اما می‌توانید به عوامل محیطی توجه کنید.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی PNAS Nexus منتشر شده است.

مطالب مرتبط

No Thoughts on پیرتروئید‌ها باعث ایجاد اوتیسم می‌شوند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>