پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   علمی  »   نامگذاری یک گونه جدید جانوری به نام عضو هیات علمی گروه گیاهپزشکی دانشگاه زابل
8 اسفند 1401 , ساعت 12:28

نامگذاری یک گونه جدید جانوری به نام عضو هیات علمی گروه گیاهپزشکی دانشگاه زابل

یک گونه جدید جانوری از گروه عقرب‌ها در منطقه سیستان کشف و برای اولین بار نامگذاری شد و در سطح جهانی به‌ثبت‌رسید. این گونه عقرب به نام Mesobuthus rakhshanii نامگذاری شد.

یک گونه جدید جانوری از گروه عقرب‌ها در منطقه سیستان کشف و برای اولین بار نامگذاری شد و در سطح جهانی به‌ثبت‌رسید. این گونه عقرب به نام Mesobuthus rakhshanii نامگذاری شد.

عقرب‌ها با ظاهر خاص‌شان از موجودات شگفت‌انگیز و به نوعی باستانی قلمداد می‌شوند. تصور عمومی از عقرب‌ها، اغلب موجوداتی مخوف با زهری کشنده است. با این وجود امروزه اهمیت حضور آنها در زیستگاه‌های مختلف به خوبی درک شده و کاربرد مواد استخراج شده از زهر عقرب‌ها در توسعه و ساخت دارو برای درمان بیماری‌های سخت مانند سرطان بر کسی پوشیده نیست.

تاکنون ۸۵ گونه مختلف از عقرب‌ها در مناطق مختلف ایران شناسایی شده‌اند که از بین آنها هفت گونه در منطقه سیستان انتشار دارند. یک گونه با نام علمی Androctonus sistanus فقط در همین منطقه حضور داشته و زهری کشنده نیز دارد.

مطالعات پیوسته آقای دکتر براهویی، عضو هیات علمی پژوهشگاه زابل در مورد تنوع زیستی عقرب‌ها منجر به شناسایی گونه‌های مختلف از سیستان و سایر نقاط کشور شده و در بین آنها گونه‌هایی کاملا ناشناخته نیز وجود دارند که برای اولین بار، نامگذاری و توصیف می‌شوند. در مطالعات اخیر این محقق، یک گونه جدید عقرب که از منطقه سیستان جمع‌آوری شده بود، شناسایی و به‌منظور ارج نهادن به تلاش‌های دکتر احسان رخشانی (استاد گروه گیاهپزشکی دانشگاه زابل) در توسعه علم رده‌بندی کشور، به افتخار ایشان، به نام Mesobuthus rakhshanii ثبت شد. وجوه تمایز و توصیف این گونه جدید در سومین شماره از چهاردهمین جلد مجله رده‌بندی و بیوسیستماتیک منتشر شده است.

لازم به ذکر است، تعیین هویت و نامگذاری گونه‌های جدید، بخش مهمی از علم رده‌بندی را تشکیل داده و قواعد آن توسط کمیسیون بین‌المللی نامگذاری بین‌المللی جانوری وضع می‌شود. بر اساس اصل ۳۱ قانون (کد) نامگذاری، می‌توان با رعایت یک سری دستورالعمل‌ها، از نام اشخاص برای نامگذاری گونه‌های جدید استفاده کرد. علی‌رغم تنوع وجوه نامگذاری، شمار زیادی از محققان علم رده‌بندی ترجیح می‌دهند اسامی افراد خاص مانند متخصصان پیشرو، اشخاص تاثیرگذار و افرادی که از آنها الهام گرفته‌اند، یا نام نزدیکان خود را به طور رسمی به عنوان وجه تسمیه استفاده کنند. چنین نامگذاری هر چند در عرصه جهانی بسیار رایج است، اما در سال‌های اخیر مورد نقد یا توجه رسانه‌های کشور قرار گرفته است.

.

مطالب مرتبط

۴.۵ میلیون نمونه حشره در موزه حشرات هایک میرزایانس در مجموعه ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور شناسایی و نگهداری می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد ...
کشاورزان و پرورش دهندگان به زودی به نرم افزاری دسترسی خواهند داشت که می‌تواند به آنها کمک کند تا تجزیه و تحلیل خاک خود را ثبت کرده و سپس سلامت و بهره‌وری مزارع ...
معاون پژوهش، فن‌آوری و انتقال یافته‌های تحقیقاتی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با تشریح اقدامات انجام شده برای حفاظت از تنوع زیستی کشور در قالب مناطق حفاظت شده، ذخیره‌گاه‌های جنگلی و قطعات ...
چهارمین کنگره بین المللی حشره شناسی ایران توسط انجمن حشره شناسی ایران و به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه از 27 تا 29 شهریور ماه سال جاری برگزار خواهد گردید. ریاست ...
No Thoughts on نامگذاری یک گونه جدید جانوری به نام عضو هیات علمی گروه گیاهپزشکی دانشگاه زابل

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>