پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, بوشهر  »   احتمال طغیان کنه های تار عنکبوتی خرما
14 اردیبهشت 1402 , ساعت 17:13

احتمال طغیان کنه های تار عنکبوتی خرما

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به گرم شدن تدریجی هوا و کاهش رطوبت نسبی در استان به تدریج شهرستان‌های مختلف استان در معرض فعالیت کنه‌های تارعنکبوتی خرما قرار دارند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به گرم شدن تدریجی هوا و کاهش رطوبت نسبی در استان به تدریج شهرستان‌های مختلف استان در معرض فعالیت کنه‌های تارعنکبوتی خرما قرار دارند.

احمد سبحانی افزود: این آفت در صورت تشخیص به موقع فعالیت و مبارزه به هنگام خسارت مشهودی به میوه نخیلات نمی‌زند، ولی چنانچه فعالیت آفت به موقع تشخیص داده نشده و سمپاشی با سموم مناسب انجام نشود خسارت غیرقابل جبرانی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی به محصول خرما وارد می‌کند.

وی گفت: کنه‌های تار عنکبوتی خرما از شیره بافت برگ‌های جوان و به خصوص میوه‌های نارس خرما تغذیه می‌کند و در اثر تغذیه آن رنگ طبیعی برگ و میوه‌ها تغییر یافته و به رنگ خاکستری مایل به سفید و یا زرد کمرنگ در می‌آید. اندازه میوه‌های آسیب دیده کوچک مانده و با خروج مواد قندی و شیره نباتی از آن پوست میوه نیز سخت و خشک می‌شود.

سبحانی اظهار داشت: کنه‌ها برای حفاظت و انتقال خود از یک نقطه به نقطه دیگر تار می‌تنند و در امتداد تار‌ها تخم ریزی می‌کنند و در زیر تار‌ها به فعالیت می‌پردازند. هنگام طغیان آفت خوشه‌های خرما منظره‌ای غبارآلود به خود گرفته و میوه‌ها به رنگ قرمز تیره در آمده و چروکیده و نامرغوب می‌شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: شروع فعالیت کنه تارتن خرما بستگی به دما و رطوبت نسبی دارد؛ افزایش دما و کاهش رطوبت نسبی هوا به همراه وزش باد‌های گرم باعث شروع فعالیت کنه‌های تارتن خرما می‌شود. با پایش دما، رطوبت و بررسی خوشه‌ها و همچنین استفاده از تجربه‌های محلی می‌توان شروع فعالیت را معین کرد. در کنترل این آفت شروع فعالیت بسیار مهم است. تا قبل از شروع فعالیت سمپاشی پیشگیرانه توصیه نمی‌شود.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
به همت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، "رویداد ملی فناورانه آفت سرخرطومی حنایی خرما" به مدت دو روز در روزهای 29 و 30 آذر ماه 1402 در جیرفت برگزار می گردد....
No Thoughts on احتمال طغیان کنه های تار عنکبوتی خرما

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>