۱۵۸۰ هکتار مبارزه با بیماری زنگ زرشک در خراسان جنوبی
۱۵۸۰ هکتار مبارزه با بیماری زنگ زرشک در خراسان جنوبی

مبارزه مکانیکی و شیمیایی با بیماری زنگ زرشک در هزار و ۵۸۰ هکتاراز باغ‌های زرشک خراسان جنوبی انجام شد. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان شهرستان‌های زیرکوه، قاینات، درمیان، بیرجند و سربیشه را از شهرستان‌های درگیر با این بیماری اعلام کرد و گفت: در سال زراعی جاری ۵۰۰ هکتار مبارزه شیمیایی و هزار و […]

مبارزه مکانیکی و شیمیایی با بیماری زنگ زرشک در هزار و ۵۸۰ هکتاراز باغ‌های زرشک خراسان جنوبی انجام شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان شهرستان‌های زیرکوه، قاینات، درمیان، بیرجند و سربیشه را از شهرستان‌های درگیر با این بیماری اعلام کرد و گفت: در سال زراعی جاری ۵۰۰ هکتار مبارزه شیمیایی و هزار و ۸۰ هکتار مبارزه مکانیکی (غیرشیمیایی) در باغات درگیر این بیماری انجام شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: مبارزه مکانیکی (غیرشیمیایی) شامل هرس و سوزاندن شاخه‌های آلوده، نصب کارت در باغ، خروج شاخ و برگ و میوه آلوده از باغ و در روش مبارزه شیمیایی با استفاده از سموم مناسب به محض مشاهده علایم، با راهنمایی کارشناسان حفظ نباتات است.

وی با بیان اینکه زمان مبارزه با این بیماری بسیار مهم و تاثیرگذار است، افزود: باید مبارزه در دو مرحله انجام شود که بهترین زمان در مرحله سبزشدن برگ زرشک و مرحله دوم در زمان ریزش گل‌ها است.

ضیائیان احمدی گفت: در مبارزه با بیماری زنگ زرشک مشارکت کشاورز در اولویت بوده و در این ر استا سم رایگان برای کشاورزان تهیه شده که باید عملیات سمپاشی را در موعد مقرر انجام دهند.

به گفته وی در مبارزه با بیماری زنگ زرشک در صورت مبارزه نکردن به موقع و اصولی با بیماری زنگ جارویی زرشک، به ۳۰ تا ۳۵ درصد باغات خسارت وارد می‌شود و میوه‌های خشک و کم آب هستند.

ضیائیان احمدی خشکسالی‌های متوالی، رعایت نکردن دوره آبیاری، ضعف درختان ناشی از فقر خاک‌های این باغات از لحاظ مواد غذایی، پراکندگی نامناسب بارندگی‌ها و نوسانات دمایی شدید را علل بروز بیماری زنگ جارویی زرشک عنوان کرد.

وی پایش مستمر باغات زرشک، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کشاورزان، تجهیز ناوگان سمپاشی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها برای انجام دقیق و بموقع سمپاشی، استفاده از نیرو‌های بسیج سازندگی در شهرستان‌ها برای اجرای عملیات مبارزه و کنترل این بیماری، توصیه به انجام هرس و مبارزه شیمیایی و توزیع سموم رایگان برای تشویق کشاورزان برای انجام به موقع مبارزه با این بیماری را از اقدامات جهاد کشاورزی برای کنترل بیماری زنگ زرشک برشمرد.

ضیائیان احمدی افزود: علائم بیماری زنگ زرشک شامل ظهور لکه‌های زرد یا نارنجی رنگ روی سطح برگ، ساقه‌های جوان و میوه‌ها در ابتدای شروع بیماری است و سپس با پیشرفت بیماری، علائم جارویی شدن در درختان ظاهر می‌شود.

۹۸ درصد زرشک تولیدی کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود.