پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   علمی  »   افزایش شیوع عفونت‌های قارچی در محصولات کشاورزی جهان
25 اردیبهشت 1402 , ساعت 11:38

افزایش شیوع عفونت‌های قارچی در محصولات کشاورزی جهان

این روزها، بسیاری از زمین‌های کشاورزی و مزارع در سراسر دنیا درمعرض ابتلا به عفونت‌های قارچی قرار می‌گیرند. به گفته دانشمندان، حملات قارچی در حال افزایش سریع به مهم‌ترین محصولات جهان، منابع غذایی آینده سیاره را تهدید می‌کند و عدم مقابله با پاتوژن‌های قارچی می‌تواند منجر به "فاجعه بهداشت جهانی" شود.

این روزها، بسیاری از زمین‌های کشاورزی و مزارع در سراسر دنیا درمعرض ابتلا به عفونت‌های قارچی قرار می‌گیرند. به گفته دانشمندان، حملات قارچی در حال افزایش سریع به مهم‌ترین محصولات جهان، منابع غذایی آینده سیاره را تهدید می‌کند و عدم مقابله با پاتوژن‌های قارچی می‌تواند منجر به “فاجعه بهداشت جهانی” شود.

به گزارش ایانا از گاردین، قارچ‌ها در حال حاضر بزرگترین تخریب کننده محصولات هستند. آنها بسیار انعطاف‌پذیر هستند، مسافت‌های طولانی را با باد طی می‌کنند و می‌توانند در مزارع بزرگ، محصولات گوناگون را تحت تاثیرمخرب خود قراردهند. آنها همچنین بسیار با محیط سازگار هستند و بسیاری از آنها در برابر قارچ کش‌های رایج مقاومت نشان داده‌اند. از این رو باید عفونت‌های قارچی را در حوزه کشاورزی بسیار جدی‌تر از آنچه تصور می‌شود، مورد توجه قرار داد!

به گفته محققان، انتظار می‌رود تاثیر عفونت‌های قارچی مخرب بر محصولات کشاورزی روندی افزایشی داشته باشد زیرا بحران آب و هوا منجر به افزایش دما و فراهم آمدن محیطی مساعد برای فعالیت قارچ‌های مخرب خواهد شد. از دهه ۱۹۹۰، پاتوژن‌های قارچی با سرعت حدود ۷ کیلومتر در سال به عرض‌های جغرافیایی بالاتر حرکت می‌کنند و زمین‌های کشاورزی بیشتری را در سراسر دنیا تحت تاثیر خود قرار خواهند داد. از این رونمی‌توان خطر عفونت‌های قارچی را محدود به یک حوزه جغرافیایی خاص دانست. به‌عنوان مثال، عفونت‌های زنگ ساقه گندم، که معمولاً در مناطق استوایی یافت می‌شود، قبلاً در انگلستان و ایرلند نیز رخ داده بود. از این رو این عفونت‌ها محدود به یک محیط یا محدوده جغرافیایی خاص نیستند ودر آینده نیز نخواهند بود!

دانشمندان می‌گویند دمای بالاتر همچنین باعث ظهور انواع جدیدی از پاتوژن‌های قارچی می‌شود، در حالی که طوفان‌های شدیدتر می‌توانند هاگ‌های آنها را به دورتر گسترش دهند .پروفسور سارا گور، از دانشگاه اکستر انگلیس در این خصوص می‌گوید: “برخی تصورمی‌کنند ماجرای انتقال عفونت‌های قارچی به محصولات کشاورزی و سرعت این روند، یک داستان علمی-تخیلی است اما ما هشدار می‌دهیم که ممکن است در آینده، چنین مسئله‌ای تبدیل به یک فاجعه در حوزه بهداشت جهانی شود. گسترش سریع عفونت‌های قارچی در زمین‌های کشاورزی، مولد پدیده‌ای به نام تشدید گرسنگی در جهان خواهد بود. باید برای این موضوع تدبیری اندیشید.”

دانشمندان گفتند همچنین این خطر وجود دارد که گرمای جهانی تحمل گرما را در قارچ ها افزایش دهد. این مسئله علاوه بر زمینهای کشاورزی، حیوانات و حتی انسان‌ها را نیز تحت تاثیر مستقیم عفونت‌های قارچی قرار خواهد داد. پروفسور ایوا استوکنبروک، از دانشگاه کیل در آلمان در این خصوص معتقد است: «از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود جمعیت جهان افزایش یابد، بشریت با چالش‌های بی‌سابقه‌ای برای تولید مواد غذایی مواجه است. ما در حال حاضر شاهد تلفات هنگفت محصول به دلیل عفونت قارچی هستیم که می‌تواند سالانه میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر خود قرار دهد. این روند نگران کننده ممکن است با گرم شدن جهان بدتر شود.»

کشاورزان در حال حاضر بین ۱۰ تا ۲۳ درصد محصولات خود را به دلیل عفونت‌های قارچی از دست می‌دهند. در پنج محصول مهم – برنج، گندم، ذرت، لوبیا سویا و سیب‌زمینی- عفونت‌ها باعث خسارات سالیانه و اخلال در چرخه غذایی میلیون‌ها انسان می‌شود.

مطالب مرتبط

پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران با شعار "قارچ ها برای زندگی بهتر و سیاره امن" از روز شنبه چهارم تا دوشنبه ششم شهریورماه به میزبانی دانشگاه تبریز در تبریز برگزار می گردد....
اگرچه دریافت عفونت قارچی از گیاهان توسط انسان‌ها پدیده تازه‌ای نیست اما مورد گزارش شده در هند کارشناسان بهداشتی را نگران شیوع احتمالی آن کرده است. در یک مورد نادر ...
سه اصله چنار آلوده به بیماری قارچی فتیله نارنجی (شانکر سیتوسپورایی) در چهارباغ عباسی اصفهان به دلیل آلودگی شدید قطع شد. مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ...
انجمن بین المللی بیماری شناسی گیاهی فراخوانی برای نامزدی افراد برای دریافت جایزه معتبر یاکوب اریکسون منتشر نمود. جایزه یاکوب اریکسون در سال 1923 به افتخار پروفسور یاکوب اریکسون قارچ ...
No Thoughts on افزایش شیوع عفونت‌های قارچی در محصولات کشاورزی جهان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>