آغاز مبارزه با کنه گردآلود خرما در شهرستان تنگستان

کنه تارتن خرما

چاپ

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان از آغاز عملیات کنترل کنه گردآلود خرما در شهرستان تنگستان خبر داد.

اسلام رضایی اظهار داشت: آفت کنه گردآلود یا تارتن خرما از آفات مهم خرما در نخیلات منطقه تنگستان است که همزمان با گرم شدن هوا و بروز ریزگرد‌ها از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد در باغ‌های تنگستان فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی افزود: شرایط نامساعد آب وهوایی، وزش باد‌های گرم و بروز ریزگرد‌ها در زمان آغاز فعالیت کنه گردآلود در منطقه تنگستان تاثیر گذار است، به گونه‌ای که در برخی سال ها، به علت شرایط نامساعد آب و هوایی، علایم شروع فعالیت کنه گردآلود خرما در اوایل اردیبهشت، در روی میوه‌های خرما در مرحله حبابوک مشاهده شده است.

رضایی گفت: بیشتر باغدران منطقه به زمان شروع فعالیت آفت آشنایی کرده اند و با دیدن علائم اولیه ظهور آفت اقدام به سمپاشی می‌نمایند و از سمومی مانند تترادیفون، آبامکتین، ارتوس، دانیتول استفاده می‌کنند.

وی افزود: در برخی سال‌ها پدیده مکرر گرد و غبار در ماه‌های خرداد و تیر تاثیر زیادی بر روند افزایش فعالیت مجدد آفت داشته و این موارد در سال‌هایی که فعالیت آفت بالاست کار سمپاشی باید تکرار شود.

رضایی به باغداران توصیه کرد: با تکریب به موقع و هرس درختان، مبارزه با علف‌های هرز و آبیاری منظم و افزایش رطوبت نسبی محیط شرایط لازم برای افزایش جمعیت و خسارت آفت را نامساعد کنند و در نتیجه مصرف سموم را کاهش دهند و در صورت لزوم از سموم کنه کش مناسب و سمپاش‌های مناسب استفاده کنند.