جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   جهان  »   کشف پادزهر برای مرگبارترین قارچ جهان
1 خرداد 1402 , ساعت 8:29

کشف پادزهر برای مرگبارترین قارچ جهان

دانشمندان چینی و استرالیایی می‌گویند یک پادزهر بالقوه برای سمی‌ترین قارچ جهان (کلاه مرگ) پیدا کرده‌اند.

دانشمندان چینی و استرالیایی می‌گویند یک پادزهر بالقوه برای سمی‌ترین قارچ جهان (کلاه مرگ) پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما این قارچ کشنده مسئول ۹۰ درصد مرگ و میر‌های ناشی از قارچ در سراسر جهان است. در صورت مصرف می‌تواند باعث استفراغ و اسهال و در موارد شدید نارسایی اندام یا مرگ شود.

در چین، تقریباً ۸۰۰ مرگ و میر و ۴۰۰۰۰ بیماری ناشی از مصرف کلاه‌های مرگ در دهه منتهی به ۲۰۲۰ گزارش شده است. قارچ – Amanita phalloides – معمولاً در استان‌های جنوبی یوننان، سیچوان و گوانگدونگ یافت می‌شود.

کلاه‌های مرگ، سمی به نام α-آمانیتین تولید می‌کنند که باعث آسیب غیرقابل برگشت کبد یا کلیه می‌شود. اما دانشمندان مدت‌هاست که نمی‌توانستند دقیقا بفهمند که این سم چگونه انسان‌ها را مسموم می‌کند و هیچ پادزهری در دسترس نیست.

در این مطالعه، تیم تحقیقاتی متشکل از دانشمندان چینی و استرالیایی دریافتند که یک رنگ پزشکی می‌تواند سمیت سم کلاهک مرگ را در سلول‌های انسان و موش کاهش دهد و احتمال بقای آن‌ها را پس از قرار گرفتن در معرض این سم افزایش دهد. این ماده که ایندوسیانین سبز نامیده می‌شود، برای چندین دهه در آزمایش‌های پزشکی برای اندازه‌گیری عملکرد کبد و برون ده قلبی استفاده می‌شود.

تیمی از دانشگاه سان یات سن در جنوب چین، دانشگاه سیدنی و موسسه تحقیقات پزشکی گاروان یافته‌های خود را در مجله معتبر Nature Communications منتشر کردند.

محقق اصلی وانگ کیائوپینگ، استاد دانشکده علوم دارویی دانشگاه سان یات سن در شنژن، گفت که این رنگ عموماً برای استفاده در انسان بی خطر است. از سال ۱۹۵۶ به عنوان یک ماده تشخیصی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید شده است.

اگرچه گزارش‌های قبلی در مورد استفاده از ایندوسیانین سبز یا سایر رنگ‌های پزشکی فلورسنت برای درمان‌ها وجود نداشته است، این ماده زمانی که طبق دستورالعمل استفاده شود ایمن است.

دانشمندان چینی بیان داشتند که آزمایشات بالینی برای تایید اثر آن به عنوان یک پادزهر در انسان انجام خواهیم داد.

دانشمندان از تکنیکی به نام غربالگری CRISPR در سطح ژنوم برای شناسایی ژن‌های مهم درگیر در مرگ سلولی ناشی از سم کلاهک مرگ استفاده کردند.

قارچ کلاهک مرگ مسئول اکثر مسمومیت‌های کشنده قارچ در سراسر جهان است. علائم معمولاً تا ۲۴-۶ ساعت پس از مصرف ظاهر می‌شود و می‌تواند شامل تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم و کم آبی بدن باشد. در موارد شدید، علائم به نارسایی کبد و کلیه، کما و مرگ پیش می‌رود.

مهم است که همیشه هنگام جستجو یا مصرف قارچ در طبیعت احتیاط کنید و در صورت مشکوک شدن به مسمومیت با قارچ فوراً به پزشک مراجعه کنید.

میزان مرگ و میر ناشی از مصرف قارچ Amanita phalloides می‌تواند بسیار بالا باشد و برخی تخمین‌ها از ۴۰ تا ۹۰ درصد برای موارد درمان نشده متغیر است. این به این دلیل است که آماتوکسین‌های موجود در قارچ می‌تواند باعث آسیب شدید کبد و کلیه شود که درمان آن دشوار است.

شدت علائم بسته به عواملی مانند میزان مصرف قارچ، وضعیت سلامتی فرد و زمان سپری شده از زمان مصرف می‌تواند متفاوت باشد. درمان فوری پزشکی، از جمله مراقبت‌های حمایتی و در برخی موارد، پیوند کبد، می‌تواند نتایج را بهبود بخشد، اما هنوز هم سم بسیار خطرناکی است که حتی با مداخله پزشکی می‌تواند کشنده باشد.

مهم است که به یاد داشته باشید که مصرف قارچ وحشی همیشه باید با احتیاط انجام شود، و اگر شما یک قارچ شناس متخصص نیستید، بهتر است قارچ‌های پرورشی را از یک منبع قابل اعتماد استفاده کنید.

تخمین اینکه چند نفر در سراسر جهان در معرض خطر مسمومیت با آمانیتا فالویدس هستند دشوار است، زیرا به عواملی مانند شیوع قارچ در یک منطقه خاص، اقدامات فرهنگی مرتبط با مصرف قارچ و آگاهی از خطرات مرتبط با قارچ وحشی بستگی دارد.

با این حال، مشخص است که Amanita phalloides به طور گسترده در سراسر اروپا، آسیا و آمریکای شمالی توزیع شده است و مسئول اکثر مسمومیت‌های کشنده قارچ در سراسر جهان است. بر اساس برخی تخمین ها، ممکن است سالانه چندین هزار مورد مسمومیت با آمانیتا فالوید در سطح جهان وجود داشته باشد.

به نقل از وبگاه ساوت چاینا مورنینگ پست؛ بهترین راه برای پیشگیری از مسمومیت با آمانیتا فالویدیس این است که از مصرف قارچ‌های وحشی خودداری کنید، مگر اینکه قارچ شناس متخصص باشید یا در زمینه شناسایی قارچ وحشی آموزش دیده باشید. همچنین اگر مشکوک به مسمومیت با قارچ هستید، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید، زیرا درمان سریع می‌تواند نتایج را بهبود بخشد.

مطالب مرتبط

روز گذشته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، پادزهری به نام ماده تشخیصی ایندوسیانین سبز را تایید کرده است که مسمومیت ناشی از آلفا آمانیتین را کاهش می دهد. این ماده سمی توسط ...
No Thoughts on کشف پادزهر برای مرگبارترین قارچ جهان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>