پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   باغداران مراقب سوسک حنایی خرما و مگس میوه باشند
31 اردیبهشت 1402 , ساعت 9:51

باغداران مراقب سوسک حنایی خرما و مگس میوه باشند

مدیر تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل معاونت قرنطینه سازمان حفظ نباتات گفت: فائو امسال در خصوص سوسک حنایی خرما هشدار داده و نیاز است باغداران مراقب این آفت و همچنین مگس میوه باشند.

مدیر تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل معاونت قرنطینه سازمان حفظ نباتات گفت: فائو امسال در خصوص سوسک حنایی خرما هشدار داده و نیاز است باغداران مراقب این آفت و همچنین مگس میوه باشند.

فاطمه موحدخواه در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: دستورالعمل‌های مبارزه بسته به اینکه چه روش‌ها و سموم جدیدی در کشور ثبت می‌شود، متفاوت است. معمولا زمانی که سموم جدید در حوزه کنترل عوامل خسارت‌زا در هیات نظارت بر سموم کشور ثبت شده باشد در دستورالعمل‌ها نیز وارد می‌شود، در غیراین صورت اگر روش جدیدی باشد و در هیات نظارت ثبت نشده باشد، اجازه استفاده نداریم.

مدیر تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات افزود: جنوب کرمان در خصوص سوسک حنایی خرما پرخطر است، در رتبه بعدی خوزستان مستعد خطر است. مناطق سالم اصفهان نیز مناطق دارای کشت‌های محدود است.

موحد خواه اضافه کرد: در خصوص آلودگی سوسک حنایی خرما رعایت نکردن اصول بهداشت و موازین بسیار تاثیرگذار است. بسیاری از کشاورزان و باغداران این موضوعات را نمی‌دانند و یا رعایت نمی‌کنند، بنابراین همین موضوع باعث جابه‌جایی عوامل خسارت‌زای قرنطینه‌ای می‌شود و زمانی که این جابه‌جایی انجام شود، باعث طغیان آفت می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر دما بر طغیان سوسک حنایی خرما گفت: فعالیت این آفت در زمانی که هوا رو به گرمی می‌رود، بیشتر شده و بیشتر خسارت وارد می‌کند و آفت خود را نشان می‌دهد.

مدیر تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل معاونت قرنطینه سازمان حفظ نباتات بیان کرد: امسال بیشترین نظارت ما با توجه به هشدارهای فائو، متمرکز بر سوسک حنایی خرما است که یکی از چهار عامل تهدید کننده امنیت غذایی در کشور است.

موحدخواه افزود: همچنین یکی دیگر از آفت‌های حائز اهمیت که موسسه روی آن متمرکز شده مگس میوه است که در برخی استان‌ها به صورت آفت قرنطینه‌ای مطرح شده و نقاط محدودی از آلودگی را دارد. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در نقاط مورد نظر این آفت کنترل می‌شود.

مدیر تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات ادامه داد: در خصوص مگس میوه آموزش باغداران با کمک سازمان ترویج انجام می‌شود و همچنین دستورالعمل‌های لازم برای کارشناسان استانی ارسال شده است. برنامه‌ریزی شده تا کارشناسان آمادگی لازم برای مقابله با این آفت را داشته باشند و در طول زمستان اصول به‌باغی را رعایت کنند. همچنین زمانی که آلودگی‌ مشاهده می‌شود از روش‌های مختلف کنترلی استفاده کنند. در این خصوص همراهی باغداران با سازمان الزامی است.

موحدخواه تاکید کرد: نیاز است باغداران دستورالعمل‌ها و اصول و موازین بهداشتی به ‌خصوص جابه‌جایی پاجوش را درباره سوسک حنایی رعایت کنند.

وی با اشاره به اهمیت جابه‌جایی پاجوش افزود: یکی از دلایلی که کشور ما به این عامل مبتلا شد جابه‌جایی پا جوش آلوده بود زیرا پاجوش آلوده از کشورهای حاشیه خلیج فارس از کانال‌های غیر رسمی به‌صورت قاچاق وارد کشور شد و از استان‌های آلوده به استان‌های سالم منتقل شد. با وجود اینکه اقدامات لازم انجام شده اما آفت در حال پخش شدن است.

این مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات مطرح کرد: مطلوب است باغدار و یا کسی که در آستانه تاسیس باغ است، بداند که یک نهال سالم و یا اندام تکثیری سالم کمک می‌کند تا باغ و محصول سالم باشد در این صورت هیچ‌وقت به سراغ پاجوش و یا نهالی که از نظر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات مورد تایید نیست، نمی‌رود.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
به همت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، "رویداد ملی فناورانه آفت سرخرطومی حنایی خرما" به مدت دو روز در روزهای 29 و 30 آذر ماه 1402 در جیرفت برگزار می گردد....
No Thoughts on باغداران مراقب سوسک حنایی خرما و مگس میوه باشند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>