شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   رونمایی از دو سامانه پرتودهی و آفت‌زدایی محصولات کشاورزی + فیلم
18 خرداد 1402 , ساعت 10:19

رونمایی از دو سامانه پرتودهی و آفت‌زدایی محصولات کشاورزی + فیلم

دو سامانه‌ی جدید در حوزه پرتودهی و آفت‌زدایی محصولات کشاورزی با تلاش متخصصان صنعت هسته‌ای کشور طراحی و تولید شد.

بعد از ظهر چهارشنبه هفدهم خرداد ۱۴۰۲ با حضور محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی، سیدمحمد آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای کشور از دستگاه آفت‌زدای مایکروویو ۶۰ کیلو وات و نخستین سامانه پرتودهی اشعه ایکس برای تحقیقات کشاورزی هسته‌ای، پرتودهی فرآورده‌های بیولوژیکی و عقیم‌سازی حشرات (SIT) از تازه‌ترین دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در حوزه کشاورزی و فرآورده‌های بیولوژیکی رونمایی شد.

دستگاه آفت‌زدای مایکروویو ۶۰ کیلو وات نخستین محصول صنعتی شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران بر پایه فناوری امواج غیر یون‌ساز است که قابلیت آفت‌زدایی انواع مواد غذایی نظیر برنج، پسته، خرما، غلات، حبوبات و انجیر را دارد.

همچنین دستگاه IRAD-BR-XR-۰۱ یا سامانه پرتودهی اشعه ایکس برای تحقیقات کشاورزی هسته‌ای، پرتودهی فرآورده‌های بیولوژیکی و عقیم‌سازی حشرات (SIT) به عنوان یک دستگاه با فناوری پیشرفته دارای کاربرد در علم پزشکی، تحقیقات کشاورزی هسته‌ای و عقیم‌سازی حشرات است که با توجه به سیاست‌های اصولی کشور در زمینه گسترش کاربردهای صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای در زمینه ارتقای سلامت و بهداشت مردم با تکیه بر دانش، توانایی و تجارب سودمند متخصصان داخلی در شرکت توسعه کاربرد پرتوها طراحی و ساخته شده است.

طراحی و ساخت دستگاه ایکس سل (XCELL) به عنوان دستگاهی با فناوری پیشرفته در انحصار چند کشور پیشرفته در جهان قرار دارد و ایران اکنون در زمره اعضای باشگاه طراحان و سازندگان این صنعت قرار گرفته است.

.

روش‌های دانش بنیان راهی مفید برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: روشهای دانش بنیان با هدف رفع مشکلات و نیازهای صنعت کشاورزی مثمر ثمر است و وزارت جهادکشاورزی از این فناوری‌ها حمایت می‌کند.

سیدمحمد آقامیری افزود: یکی از معضلات اصلی ما در بخش کشاورزی، بحث آفت‌ها است که در حوزه‌های تولید، مصرف و صادرات شاهد وجود آن بوده‌ایم و هم اکنون با استفاده از روشهای دانش بنیان مانند تولید دستگاه‌های آفت‌زدای مایکروویو شاهد رفع این مشکل خواهیم بود.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بدون شک سامانه‌های تولید شده در سازمان انرژی اتمی ایران کمک فراوانی به ارتقای کیفیت و افزایش انبارمانی در محصولات کشاورزی می‌کند، تصریح کرد: سامانه‌های تولید شده در این سازمان، تأثیر زیادی در کیفیت محصولات صادراتی و نیز از بین بردن آفات دارند و وزارت جهاد کشاورزی از چنین فناوری‌هایی استقبال کرده و به حتم از آن‌ها حمایت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی نیز از چنین سامانه‌ها و طرح‌هایی استقبال می‌کند، اظهار داشت: هزینه‌های آفت‌زدایی محصولات کشاورزی در کشور بالاست در حالی‌که می‌توان از روش‌های نوین دانش بنیان برای آفت‌زدایی بهره‌مند شد.

رونمایی از دو سامانه پرتودهی و آفت‌زدایی محصولات کشاورزی

.

یکی از کاربردهای پرتوها آفت زدایی از غلات، حبوبات، گیاهان دارویی، خرما، کشمش و انجیر است که دستگاه صنعتی متناسب با این کار با تلاش متخصصان صنعت هسته ای طراحی و تولید شده است. این سامانه‌ها ماندگاری محصولات کشاورزی را بدون استفاده از مواد شیمیایی افزایش می‌دهد و موجب کاهش ضایعات محصولات کشاورزی می‌شود.

براساس آمار سالانه ۳۰ درصد محصولات کشاوری به ضایعات تبدیل می شود و این سامانه ها با هدف کاهش این آمار در صنعت کشاورزی طراحی و تولید شده است. همچنین براساس اعلام مسئولان سازمان انرژی اتمی، این دو دستگاه قرار است در تمام استان‌های کشور برای توسعه اقتصاد کشاوری نصب و راه‌اندازی شود.

.

گفتنی است در اردیبهشت ماه سال جاری تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه در زمینه استفاده از فناوری‌ هسته‌ای در حوزه کشاورزی و تامین امنیت غذایی با حضور مهندس اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، توسط دکتر بختیاری مدیرعامل شرکت توسعه فناوری پلاسما، دکتر حسین رنجبراقدم رییس سازمان حفظ نباتات کشور و دکتر شهرام نعیمی رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری با هدف تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور منطبق با سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ و با رویکرد گسترش همکاری‌ها در زمینه تقویت و هم‌افزایی امکانات و استفاده مطلوب‌تر از ظرفیت‌های موجود، تقویت زمینه‌های بهره برداری، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی در شناسایی و بهره‌مندی از امکانات، توانایی‌ها، تجارب، مهارت‌ها و نوآوری‌های فناورانه طرفین در زمینه جذب، استفاده، انتقال و هم افزایی آن‌ها و افزایش همکاری، مشارکت و ارتباط در عرصه‌های مشترک تخصصی از طریق انجام پروژه‌های مورد توافق و ارتقای کمّی وکیفی علوم و فناوری‌های پلاسما به ویژه در زمینه مبارزه با عوامل خسارت‌زای گیاهی (آفات و بیماریهای گیاهی) به‌منظور تقویت تولید و افزایش بهره وری و امنیت غذایی منعقد شد.

مطالب مرتبط

قرص سمی برنج با ترکیب فسفید آلومینیوم، هیچ‌گونه مجوز توزیع ندارد و فروش آن پیگرد قانونی دارد. معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: توزیع و خرید و ...
سامانه پرتودهی خود حفاظ گاما توسط متخصصان صنعت هسته ای طراحی و تولید شده است. از این سامانه برای آفت کشی، افزایش مدت نگهداری و توسعه صادرات محصولات کشاورزی و ...
تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری میان سازمان‌های انرژی اتمی ایران و حفظ نباتات کشور و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی با هدف تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور منطبق با سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و ...
چهارمین کنگره بین المللی حشره شناسی ایران توسط انجمن حشره شناسی ایران و به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه از 27 تا 29 شهریور ماه سال جاری برگزار خواهد گردید. ریاست ...
No Thoughts on رونمایی از دو سامانه پرتودهی و آفت‌زدایی محصولات کشاورزی + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>