زنجره مو آفت جان تاکستان های ارومیه + فیلم
زنجره مو آفت جان تاکستان های ارومیه + فیلم
برای کنترل و کاهش خسارت آفت در باغات آلوده، بازدید روزانه باغات، بررسی دقیق سرشاخه ها، هرس سرشاخه های آلوده و سوزاندن آنها در خارج از باغات توصیه می شود.

کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: زنجره مو یکی از مهمترین آفات باغات انگور بوده و حشره از طریق تغذیه پوره ها از ریشه و تخم ریزی ماده ها در روی سرشاخه های تازه سبب خشکیدگی، شکستگی و کاهش محصول در تاکستان ها می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان غربی، اصغری درادامه گفت: حشره ماده تخم های خود را به طور مورب در شیار دوکی شکل داخل سرشاخه های نورسته حاصل از رشد سال جاری قرار داده و روی آن را با ترشحات بدن خود می پوشاند.

وی افزود: تخم ریزی روی شاخه های نازک یا در قسمت نازک شاخه ها سبب شکنندگی، ضعیف شدن و گاهی خشک شدن آن می شود.

اصغری همچنین گفت: با توجه به ظهور حشره آفت و مشاهده تخم ریزی در سطح باغات انگور شهرستان، برای کنترل و کاهش خسارت آفت در باغات آلوده، بازدید روزانه باغات، بررسی دقیق سرشاخه ها، هرس سرشاخه های آلوده و سوزاندن آنها در خارج از باغات توصیه می شود.

کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان افزود: استفاده از زمین‌ های شنی، افزایش دفعات آبیاری، تقویت زمین به ‌وسیله کودهای حیوانی، بیل زدن پای درخت و سوزاندن علف‌های هرز باغات و هرس سرشاخه‌های آلوده به تخم‌ریزی زنجره‌ها در بهار می تواند در از بین بردن این آفت مؤثر واقع شود.

انگور دومین محصول باغی در آذربایجان غربی است و به لحاظ کم آب بر و اقتصادی بودن آن، و لزوم صیانت از جایگاه کشوری این محصول، توجه به توصیه های کارشناسان در خصوص مبارزه با آفات و حفظ کیفیت آن ضروری است.