پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   علمی  »   شناسایی پروتئینی که برنج را غنی می‌کند
20 خرداد 1395 , ساعت 13:00

توسط محققان پژوهشکده جان اینز:

شناسایی پروتئینی که برنج را غنی می‌کند

محققان پژوهشکده جان اینز با همکاری محققان دانشگاه کشاورزی نانجینگ، محصول برنجی را توسعه داده‌اند که قادر به بهبود مدیریت سطح PH آن هستند.

محققان پژوهشکده جان اینز با همکاری محققان دانشگاه کشاورزی نانجینگ، محصول برنجی را توسعه داده‌اند که قادر به بهبود مدیریت سطح PH آن هستند. محققان موفق شده اند در این محصول جذب نیتروژن، آهن و فسفر را از خاک تا ۵۴ درصد افزایش دهند.

برنج یک محصول عمده در سراسر دنیا محسوب شده و تقریبا ۵۰ درصد از جمعیت جهان از آن تغذیه می‌کنند. این محصول از قدرت زیادی در انطباق با محیط برخوردار بوده و در شرایط مرطوب بی‌هوازی و همچنین در مناطق بسیار خشک رشد کرده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

نیتروژن که همه گیاهان برای رشد به آن نیاز دارند به طور معمول در شکل یون نیترات و یا آمونیوم در خاک وجود دارد که توسط ریشه های گیاه دریافت می‌شود. برای گیاهان، گرفتن میزان لازم نیترات و آمونیوم بسیار مهم است زیرا دریافت بیش از حد آمونیوم سبب قلیایی شدن سلولهای گیاه شده و دریافت بیش از حد نیترات نیز موجب اسیدی شدن آن می‌شود. در هر صورت، نامیزان بودن تعادل pH به این معنی است که آنزیمهای  گیاه به درستی عمل نکرده و این امر بر سلامت گیاه و عملکرد محصول تاثیر می گذارد.

محققان این پژوهش بر این امر متمرکز شده‌اند که چگونه گیاه برنج می تواند pH خود را در محیط‌های در حال تغییر حفظ کند.

برنج حاوی یک ژن به نام OsNRT2.3 است که پروتئینی را ایجاد می‌کند که در حمل و نقل نیترات دخیل است.

این ژن دو نسخه  متفاوت از پروتئین به نامهای   OsNRT2.3a و OsNRT2.3b را ایجاد می‌کند. محققان پس از آزمایش این پروتئینها به منظور تعیین نقش هر دو نسخه قادر به فعال و غیر فعال کردن حمل و نقل نیترات، بسته به مقدار pH داخلی سلول گیاه شدند.

هنگامی که پروتئین “b” در گیاه برنج به صورت افراطی بیان می‌شود، آنها بهتر قادر به حفظ خود در برابر تغییرات pH در محیط خود هستند. این امر آنها را قادر می‌سازد تا نیتروژن و همچنین آهن و فسفر خیلی بیشتری را دریافت کنند.

در این صورت خاصیت این برنج‌ها تا ۴۵ درصد افزایش یافته و بهره وری استفاده از نیتروژن آنها نیز تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

این پژوهش در Proceedings of the National Academy of Sciences  به چاپ رسیده است.

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

برداشت برنج هسته‌ای رقم شهریار در شالیزار‌های استان‌های مازندران و گلستان آغاز شد. محقق پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: پژوهشگران مازندرانی از ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از پایان فصل برداشت برنج از شالیزارهای استان خبر داد و گفت: امسال سالم‌ترین برنج دنیا در گیلان تولید شد. حبیب جهانساز اشاره به پایان فصل برداشت برنج ...
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از موفقیت محققان در اصلاح بذرهای برنج با رویکرد کاهش 25 درصدی مصرف آب خبر داد. معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ...
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت که با تکنولوژی اصلاح بذر ،تولید بذر گواهی شده برنج افزایش می یابد. به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ...
No Thoughts on شناسایی پروتئینی که برنج را غنی می‌کند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>