تولید ذرت سالم با رهاسازی زنبور تلنموس در مزارع دزفول
تولید ذرت سالم با رهاسازی زنبور تلنموس در مزارع دزفول

عملیات رهاسازی زنبور تلنموس برای نخستین بار به صورت پایلوت در مزارع ذرت دزفول اجرا شد. عملیات رهاسازی زنیور تلنموس در ۵ هکتار از مزارع ذرت روستای قلعه ربع دزفول آغاز شد. مدیر حفظ نباتات سازمان با بیان اینکه برنامه کنترل بیولوژیک آفات یکی از برنامه‌های مهم سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان می‌باشد گفت: […]

عملیات رهاسازی زنبور تلنموس برای نخستین بار به صورت پایلوت در مزارع ذرت دزفول اجرا شد.

عملیات رهاسازی زنیور تلنموس در ۵ هکتار از مزارع ذرت روستای قلعه ربع دزفول آغاز شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان با بیان اینکه برنامه کنترل بیولوژیک آفات یکی از برنامه‌های مهم سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان می‌باشد گفت: کشت ذرت یکی از کشت‌های استراتژیک استان خوزستان است و همه ساله بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار هکتار ذرت در استان کشت می‌شود.

ناجی شهیب زاده افزود: یکی از آفات مهم ذرت کرم ساقه خوار (سزامیا) است که دوره‌ای از حیات خود را درون ساقه ذرت سپری میکند که کنترل آن به وسیله سموم شیمیایی با مشکل مواجه می‌شود و خسارت خود را به ذرت وارد می‌نماید به طوریکه کشاورز مجبور می‌شود چندین بار از سمپاشی برای از بین بردن آفت استفاده کند و سمپاشی نیز فایده‌ای در پی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: یکی از عوامل موثر در مبارزه و کنترل این آفت استفاده از زنبور تلنموس می‌باشد که این زنبور در حال حاضر در شرکت‌های کشت و صنعت استان در حال تولید است.

شهیب زاده با بیان اینکه رهاسازی زنبور تلنموس برای نخستین بار به صورت پایلوت در مزارع ذرت اجرا می‌شود اظهار داشت: این طرح جهت جذب سرمایه گذار برای تولید زنبور در محیط کشاورز و گسترش کشت ذرت موثر خواهد بود.

وی اضافه کرد: کاهش مصرف میزان سم، تولید محصول سالم‌تر و کاهش جمعیت آفت از مهمترین فواید مبارزه بیولوژیک با آفات می‌باشد.

شایان ذکر است عملیات رهاسازی زنبور تلنموس توسط مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و جهاد کشاورزی دزفول با همکاری شرکت توسعه ذرت و کشت و صنعت شهید رجایی انجام شد و پیش بینی شده حدود ۲۰ هزار زنیور تلنموس رهاسازی شود.