راه‌اندازی انسکتاریوم تولید زنبور تلنموس برای نجات مزارع ذرت
راه‌اندازی انسکتاریوم تولید زنبور تلنموس برای نجات مزارع ذرت

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به مهار زیستی کرم ساقه خوار (سزامیا) ذرت با استفاده از زنبور تلنموس گفت: انسکتاریومی جهت پرورش انبوه زنبور تلنموس راه‌اندازی شده است تا رهاسازی موفق این زنبور برای مزارع ذرت عملی شود. افروز فارسی در گفت‌وگو‌ با خبرنگار ایانا بیان […]

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به مهار زیستی کرم ساقه خوار (سزامیا) ذرت با استفاده از زنبور تلنموس گفت: انسکتاریومی جهت پرورش انبوه زنبور تلنموس راه‌اندازی شده است تا رهاسازی موفق این زنبور برای مزارع ذرت عملی شود.

افروز فارسی در گفت‌وگو‌ با خبرنگار ایانا بیان کرد: ذرت یکی از محصولات مهم تابستانه است که در شمال استان خوزستان به‌ویژه در شهرهایی مثل دزفول، شوش و اندیمشک هر ساله در سطح وسیع کشت می‌شود.

وی ادامه داد: استان خوزستان با داشتن اراضی مسطح و حاصلخیز و با توجه به فیزیولوژی گیاهی ذرت از نظر سازگاری آن با گرما در شرایط اقلیمی و وضعیت آب و هوایی مناسب از پتانسیل تولید بالایی در رابطه با این محصول برخوردار بوده و قابلیت کشت دو بار ذرت در سال (بهاره و تابستانه) را دارد. بر همین اساس، استان خوزستان رتبه نخست تولید ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای را به خود اختصاص داده است و قطب تولید این محصول به شمار می‌رود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بیان کرد: در سالیان اخیر، در استان خوزستان از یک سو، توسعه کشت ذرت و نیشکر در سطوح وسیع و از سوی دیگر تغییرات اقلیمی و افزایش گرمایش زمین، زمینه فعالیت بیشتر کرم ساقه‌خوار (سزامیا) ذرت را فراهم کرده است.

فارسی افزود: این آفت می‌تواند با ایجاد علائم مختلفی چون مرگ جوانه مرکزی و آلودگی میان‌گره‌ها، سالانه خسارت قابل توجهی به صورت کمی و کیفی به مزارع این محصول مهم وارد کند. سزامیا علاوه بر ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، از آفات مهم نیشکر، سورگوم، گندم و برنج در سطح استان بوده و قادر است با توجه به آب و هوایی مساعد و کشت متناوب و مداوم این محصولات، در طول سال فعال باشد.

وی بیان کرد: هر ساله علیه این آفت سمپاشی‌های متعددی در مزارع ذرت انجام می‌شود که به‌دلیل ناآگاهی و شناخت کم بهره‌برداران از زندگی آفت، مخفی بودن لاروهای این آفت در داخل ساقه و کاربرد سموم غیرتخصصی در زمان نامناسب، این روش کنترل عملاً کارایی لازم را نداشته است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: در حال حاضر به‌منظور کنترل این آفات و اجتناب از سمپاشی‌های بی‌رویه، پرورش و رهاسازی زنبور تلنموس، به‌عنوان پارازیتوئید تخم ساقه‌خوار سزامیا از مهم‌ترین راهکارهای مدیریتی در مزارع ذرت و نیشکر به شمار می‌رود.

فارسی ادامه داد: این زنبور توانسته است با توجه به سازگاری آن نسبت به اقلیم‌های مختلف، قدرت جستجوگری بالا، تخصص میزبانی و بالا بودن میزان پارازیتیسم طبیعی آن، نقش اصلی و اساسی در برنامه‌های کنترل انبوهی آفات یاد شده داشته باشد. به‌طوری‌که نزدیک به ۲۰ سال است به‌واسطه پرورش انبوه و رهاسازی موفق این زنبور در مزارع نیشکر، هیچ‌گونه مبارزه شیمیایی بر علیه این آفت در این مزارع انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: بنابراین در راستای ارتقای سلامت و امنیت غذایی جامعه و توسعۀ برنامه‌های مهار زیستی این آفت، اقدامات مؤثرتری در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به عمل آمد و در راستای رسیدن به این اهداف، انسکتاریومی برای پرورش انبوه زنبور تلنموس راه‌اندازی شده است تا رهاسازی موفق این زنبور برای مزارع ذرت نیز عملی شود.