اعلام زمان مناسب مبارزه نوبت اول علیه شپشک های مرکبات در مازندران

بالشک مرکبات

چاپ

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) از روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری، با عنایت به تصمیمات متخذه در جلسـه مورخه ۱۷ خرداد ۹۵، کمیته پیش‌آگاهی آفات و بیماری‌های مرکبات در ارتباط با زمان مناسب مبارزه نوبت اول علیه شپشک های مرکبات در استان مازندران اطلاعیه ای به شرح زیر صادر کرد:

۱- زمان مناسب مبارزه شیمیایی نوبت اول علیه بالشک مرکبات برای شهرهای شرق و مرکزی از تاریخ ۲۰ خرداد ۹۵ و برای شهرهای غرب استان از تاریخ ۲۵ خرداد ۹۵ بمدت ۳ هفته از تاریخ شروع مبارزه تعیین و اعلام گردید.

۲- میزان مصرف روغن امولسیون شونده (EC) همراه با حشره‌کش و کنـه‌کش توصیه شده کارشناسان حفظ نباتات ۳ الی ۵ لیتر در ۱۰۰۰ لیتر آب توصیه می‌شود. بدیهی است در صورت افزایش درجه حرارت هوا به بیش از ۳۳ درجه سانتیگراد از مصرف روغن امولسیون شونـده خودداری شود.

۳- توصیه می‌گردد قبل از مبارزه با آفات و عوامل بیماریزا ضمن ارایه نمونه‌های آلوده جمع‌آوری شده از باغ مرکبات با کارشناسان حفظ‌ نباتات مراکز خدمات، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها یا کلیـنیک‌های گیاهپزشکی مشاوره و با نسخه گیاهپزشکی صادره از سوی مراجع یـاد شده نسبت به تهیه سموم مربوطه از فروشگاه‌های مجـاز و معتبر درقبال اخذ فاکتـور اقدام گردد.

۴- به منظور جلوگیری از تنش‌هـای خشکی، آبیاری درختان قبل از مبارزه شیمیایی مورد تاکید می‌بـاشد.

۵- جهت پیشگیری از عواقب سوء احتمالی تاکید می‌شود از سموم و روغن‌های امولسیون شـونده‌ای‌ که در ظروف اصلی و پلمپ شـده دارای بر چسبـی که حاوی مشخصات کامل باشد در سمپاشی‌ها استفاده شود و از مصرف سموم و روغن‌های بدون مشخصات، تاریخ گذشته و توصیه نشـده خودداری گردد.

۶- جهت مبارزه با آفت شپشک آردآلود توصیه می‌شود ضمن هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات شهرستان مربوطه نسبت به تهیه کفشدوزک کریبـت از شرکت‌های تولید کننده حشرات مفید اقدام و نسبت به رهـاسازی کفشدوزک ۷ تا ۱۰ روز بعـد از مبارزه شیمیایی اقدام گردد.

۷- به منظور حفظ تعادل طبیعی و حمایت از دشمنان طبیعی ‌آفات و کاهش اثرات سوء زیست محیطی، سمپاشی با سموم تـوصیه شـده فقط روی درختان آلوده صورت پذیرد و از سمپاشی درختان و باغات بـدون آفت جـداً خـودداری شـود.

۸- تاکید می‌شود قبل از شروع مبارزه با زنبـورداران منطقه جهت جابجایی و انتقال کنـدوهای زنبورعسل اطلاع رسانی‌گردد.

۹- تـاکید می‌گردد به منظور پیشگیری از اثـرات سـوء تنش‌هـای گرمایی، سمپاشی در ساعات خنک (صبح‌ها قبل از ساعت ۱۰ و بعد از ظهـر بعـد از ساعت ۴)  و درهوای بـدون بـاد انجام شود.

۱۰- توصیه میشود از اختلاط سموم و روغن‌ها با کودهای شیمیایی هنگام محلولپاشی جداً خودداری گردد.

۱۱- جهت پیشگیری از مسمویت‌های احتمالی رعایت نکات ایمنی از قبیل استفاده از لباس مخصوص سمپاشی، ماسک، عینک، کلاه، عدم خوردن و آشامیدن و سیگارکشیدن هنگام سمپاشی و شستـن اعضای آلوده بـدن بلافاصله پس از اتمام کار با آب و صابون الـزامی است.

جهت کسب اطلاعات و راهنمایـی‌هـای بیشتر به واحد حفظ نباتات مراکز ترویج خدمات‌ کشاورزی دهستـان ها و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و کلـینیک‌های گیاهپزشکی مراجعـه فرماییـد.

 

لینک کوتاه این خبر: http://goo.gl/VLuwml