پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, اطلاعیه ها, مازندران  »   اعلام زمان مناسب مبارزه نوبت اول علیه شپشك های مركبات در مازندران
20 خرداد 1395 , ساعت 16:21

اطلاعیه كمیته پیش آگاهی آفات و بیماری های مركبات:

اعلام زمان مناسب مبارزه نوبت اول علیه شپشک های مرکبات در مازندران

اطلاعیه كمیته پیش آگاهی آفات و بیماری های مركبات در خصوص تعیین زمان مناسب مبارزه نوبت اول علیه شپشك های مركبات در استان مازندران

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) از روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری، با عنایت به تصمیمات متخذه در جلسـه مورخه ۱۷ خرداد ۹۵، کمیته پیش‌آگاهی آفات و بیماری‌های مرکبات در ارتباط با زمان مناسب مبارزه نوبت اول علیه شپشک های مرکبات در استان مازندران اطلاعیه ای به شرح زیر صادر کرد:

۱- زمان مناسب مبارزه شیمیایی نوبت اول علیه بالشک مرکبات برای شهرهای شرق و مرکزی از تاریخ ۲۰ خرداد ۹۵ و برای شهرهای غرب استان از تاریخ ۲۵ خرداد ۹۵ بمدت ۳ هفته از تاریخ شروع مبارزه تعیین و اعلام گردید.

۲- میزان مصرف روغن امولسیون شونده (EC) همراه با حشره‌کش و کنـه‌کش توصیه شده کارشناسان حفظ نباتات ۳ الی ۵ لیتر در ۱۰۰۰ لیتر آب توصیه می‌شود. بدیهی است در صورت افزایش درجه حرارت هوا به بیش از ۳۳ درجه سانتیگراد از مصرف روغن امولسیون شونـده خودداری شود.

۳- توصیه می‌گردد قبل از مبارزه با آفات و عوامل بیماریزا ضمن ارایه نمونه‌های آلوده جمع‌آوری شده از باغ مرکبات با کارشناسان حفظ‌ نباتات مراکز خدمات، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها یا کلیـنیک‌های گیاهپزشکی مشاوره و با نسخه گیاهپزشکی صادره از سوی مراجع یـاد شده نسبت به تهیه سموم مربوطه از فروشگاه‌های مجـاز و معتبر درقبال اخذ فاکتـور اقدام گردد.

۴- به منظور جلوگیری از تنش‌هـای خشکی، آبیاری درختان قبل از مبارزه شیمیایی مورد تاکید می‌بـاشد.

۵- جهت پیشگیری از عواقب سوء احتمالی تاکید می‌شود از سموم و روغن‌های امولسیون شـونده‌ای‌ که در ظروف اصلی و پلمپ شـده دارای بر چسبـی که حاوی مشخصات کامل باشد در سمپاشی‌ها استفاده شود و از مصرف سموم و روغن‌های بدون مشخصات، تاریخ گذشته و توصیه نشـده خودداری گردد.

۶- جهت مبارزه با آفت شپشک آردآلود توصیه می‌شود ضمن هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات شهرستان مربوطه نسبت به تهیه کفشدوزک کریبـت از شرکت‌های تولید کننده حشرات مفید اقدام و نسبت به رهـاسازی کفشدوزک ۷ تا ۱۰ روز بعـد از مبارزه شیمیایی اقدام گردد.

۷- به منظور حفظ تعادل طبیعی و حمایت از دشمنان طبیعی ‌آفات و کاهش اثرات سوء زیست محیطی، سمپاشی با سموم تـوصیه شـده فقط روی درختان آلوده صورت پذیرد و از سمپاشی درختان و باغات بـدون آفت جـداً خـودداری شـود.

۸- تاکید می‌شود قبل از شروع مبارزه با زنبـورداران منطقه جهت جابجایی و انتقال کنـدوهای زنبورعسل اطلاع رسانی‌گردد.

۹- تـاکید می‌گردد به منظور پیشگیری از اثـرات سـوء تنش‌هـای گرمایی، سمپاشی در ساعات خنک (صبح‌ها قبل از ساعت ۱۰ و بعد از ظهـر بعـد از ساعت ۴)  و درهوای بـدون بـاد انجام شود.

۱۰- توصیه میشود از اختلاط سموم و روغن‌ها با کودهای شیمیایی هنگام محلولپاشی جداً خودداری گردد.

۱۱- جهت پیشگیری از مسمویت‌های احتمالی رعایت نکات ایمنی از قبیل استفاده از لباس مخصوص سمپاشی، ماسک، عینک، کلاه، عدم خوردن و آشامیدن و سیگارکشیدن هنگام سمپاشی و شستـن اعضای آلوده بـدن بلافاصله پس از اتمام کار با آب و صابون الـزامی است.

جهت کسب اطلاعات و راهنمایـی‌هـای بیشتر به واحد حفظ نباتات مراکز ترویج خدمات‌ کشاورزی دهستـان ها و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و کلـینیک‌های گیاهپزشکی مراجعـه فرماییـد.

 

لینک کوتاه این خبر: http://goo.gl/VLuwml

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زمان مناسب برای مبارزه شیمیایی نوبت دوم با آفت بالشک مرکبات از ۲۵ شهریور ماه امسال به مدت ۳ هفته است. به نقل ...
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری، به نقل از سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران مدیریت حفظ نباتات، تصمیمات متخذه در جلسه پیش ‌آگاهی استان مازندران در خصوص کنترل آفات ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: از ۲۰ خرداد برای شهرهای مرکزی و شرقی و در شهرهای غربی استان از ۲۵ خرداد به مدت سه هفته بحث مبارزه با آفت بالشک در ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران زمان مناسب مبارزه شیمیایی علیه آفت بالشک مرکبات از 27 خرداد ماه به مدت 3 هفته از تاریخ شروع مبارزه اعلام کرد. به نقل ...
No Thoughts on اعلام زمان مناسب مبارزه نوبت اول علیه شپشک های مرکبات در مازندران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>