بهره برداری از ۷ مرکز پرتودهی به زودی در کشور + فیلم
بهره برداری از ۷ مرکز پرتودهی به زودی در کشور + فیلم
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در سفر به شهرکرد از بهره برداری از ۷ مرکز پرتودهی طی امسال در کشور خبر داد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی صبح امروز در سفر به شهرکرد از مرکز پرتودهی گاما بخش خصوصی در این شهر بازدید کرد.

محمد اسلامی با اشاره به کاربرد پرتودهی در حوزه‌های مختلف به ویژه بخش کشاورزی تاکید کرد: امسال هفت مرکز پرتودهی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

اسلامی افزود: با توجه به ضایعات ۳۰ درصدی در تولید محصولات کشاورزی به دنبال افزایش بهره وری با دانش هسته‌ای هستیم.

وی گفت: کشور سالانه حدود ۱۳۰ میلیون تن تولیدات کشاورزی دارد که برای تولید اقتصادی ظرفیت‌های پرتو دهی گاما را افزایش می‌دهیم.

وی با حضور در نشست هم اندیشی استفاده از دانش هسته‌ای هم گفت: در حوزه‌های تولید برق هسته‌ای کوچک مقیاس، تحویل رادیو دارو، راه اندازی رشته‌های کشاورزی و پزشکی هسته‌ای در دانشگاه‌ها و ایجاد مراکز رادیو تراپی در بیمارستان‌ها با این استان همکاری می‌کنیم.

.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری، سامانه پرتودهی گاما در سال ۱۳۹۹ توسط بخش خصوصی به عنوان یک زیرساخت در حوزه صنایع غذایی و تجهیزات پزشکی با ۳.۵ میلیون دلار و ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار مورد بهره برداری قرار گرفت. این زیرساخت در رعایت استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و حذف مواد شیمیایی در حوزه نگهداری و افزایش ماندگاری مواد غذایی، میوه و صیفی‌جات کاربرد دارد و در حوزه تجهیزات پزشکی هم در بخش استریل به کار گرفته می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری صدا و سیما