پنجمین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه
پنجمین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه
پنجمین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه در روز 16 آبان ماه سال 1403 برگزار می شود.

پنجمین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه در روز ۱۶ آبان ماه سال ۱۴۰۳ برگزار می شود.

به گزارش خبر گیاه پزشکی ایران از تارنمای همایش، اولین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه با همکاری مؤسسه تحقیقات خاک و آب و سازمان‌های مرتبط در خرداد سال ۱۳۹۱ در شهر کرج برگزار گردید. این همایش با هدف بررسی نقش مدیریت‌های آبیاری و زراعی در بهبود بهره‌وری مصرف آب و ارائه آموزش‌های لازم به بهره‌برداران برگزار شد.

همایش دوم نگاه دقیق‌تری به عوامل موثر در مدیریت آب در مزرعه داشت. این عوامل شامل آب، خاک، گیاهان، اتمسفر، مدیریت سیستم‌های آبیاری و زراعی، الگوهای کشت، آب‌های شور و نامتعارف، دانش بومی و علوم و فناوری‌های نوین، آموزش و ترویج، و عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، زیست محیطی و اخلاقی بود.

در همایش سوم، تمرکز بر تقاضا محوری آب در بخش کشاورزی و جایگاه آن در زمینه مدیریت آب در مزرعه بود. در این همایش، چالش‌ها و نقاط ضعف در ساختار الگوی مصرف آب، عدم هماهنگی و برنامه‌ریزی مناسب در مراکز اجرائی و تحقیقاتی، کمبود توجه به بهره‌برداران، عدم شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اراضی در مدیریت حاصلخیزی، کمبود پشتیبانی علمی و پژوهشی، عدم توجه به تشکل‌های آب‌بران، و نیاز به توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری زیر ذره بین قرار گرفت.

برگزاری همایش چهارم مصادف با هفدهمین کنگره علوم خاک کشور شد؛ و این دو همایش با هم برگزار گردید. این همایش جامع با شعار حکمرانی حکیمانه به بررسی ابعاد حکمرانی آب پرداخت. در این همایش نمایان شد که حکمرانی آب کشاورزی با گسست های جدی روبرو است و به نظر می رسد کلید حل مسئله در حل این گسست ها است.

با توجه به ورود به عصر فناوری، همایش پنجم با تاکید بر آبیاری دقیق و جایگاه و تجربیات بهره‌برداران در مدیریت آب در مزرعه به بحث و گفتگو پیرامون استفاده از فناوری‌های نوین در این زمینه و مسائل مرتبط با آن در کشور خواهد پرداخت.

اهداف همایش عبارتند از:

معرفی چالش‌ها و مسائل موجود در زمینه آبیاری دقیق در اراضی خرده مالکی
ارتقاء و کاهش مصرف منابع آب در سطح مزرعه با بهره‌گیری از تکنولوژی آبیاری دقیق
تعیین نقش و اهمیت آبیاری دقیق در مدیریت منابع آب و کنترل مصرف آب در مزرعه

محورهای همایش عبارتند از:

بهره‌وری آب مصرفی کشاورزان
هوشمندسازی و اتوماسیون سیستم‌های آبیاری
کاربرد مدل‌ها و فنون نوین در مدیریت آب در مزرعه
سامانه نیاز آبی گیاهان و مدیریت آب در مزرعه
تغییر اقلیم و تأثیر آن بر مدیریت آب در مزرعه
بهینه‌سازی الگوی کشت و مدیریت آب در مزرعه
نقش مدیریت زراعی (خاک، کود ، بذر و مکانیزاسیون) در مدیریت آب در مزرعه
نقش نظام بهره‌برداری، آموزش و ترویج در مدیریت آب در مزرعه

هم چنین با هدف انتقال آگاهی مرتبط با مدیریت آب در مزرعه، سه کارگاه آموزشی و ترویجی که در فرآیند نشست­های هم­ اندیشی موضوعات آنها نهایی خواهد شد برگزار می‌شوند.

از ویژگی‌های مهم دیگر همایش پنجم می‌توان به نشست­های تخصصی و به اشتراک گذاشتن تجارب کشاورزان پیشرو اشاره نمود. در این همایش سعی بر آن است که ضمن ارائه آخرین مقالات علمی و دستاورد­های پژوهشی، محققان و کشاورزان با ایراد و بیان مشکلات و چالش های موجود و طرح سوالات مرتبط با موضوع از هم­اندیشی و پیشنهاد­های اساتید و محققین بهره­مند شوند.

همچنین در این همایش زمینه حضور شرکت­های دانش بنیان و ارائه آخرین تجربیات علمی و فناوری و نیروی انسانی متخصص و معرفی دانشجویان و فارغ التحصیلان توانمند دانشگاهی حوزه مدیریت آب کشاورزی را فراهم نماید.

آخرین مهلت ارسال مقالات اول مرداد ماه ۱۴۰۳ تعیین شده است و نتایج داوری مقالات تا اول مهر ماه اعلام خواهد شد.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و جهت ثبت نام در همایش می توانند به وبسایت همایش به نشانی https://fwmc5.areeo.ac.ir مراجعه نمایند

  • منبع خبر : تارنمای پنجمین همایش ملی مدیریت آب