پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گیلان  »   گیاه مهاجم سنبل آبی تهدیدی برای زراعت، ماهیگیری و گردشگری در گیلان است
20 خرداد 1395 , ساعت 20:25

استادیار موسسه تحقیقات برنج کشور:

گیاه مهاجم سنبل آبی تهدیدی برای زراعت، ماهیگیری و گردشگری در گیلان است

استادیار موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: گیاه مهاجم سنبل آبی پایه‌های اقتصاد، زراعت، اشتغال و تولید گیلان را تهدید می‌کند و ادامه روند رشد این گیاه، موجب گسترش فقر در استان می‌شود.

بیژن یعقوبی استادیار موسسه تحقیقات برنج کشور عصر امروز در همایش گرامیداشت هفته ملی محیط زیست با عنوان «برای نجات تالاب‌عینک کمک کنیم» در منطقه تالاب‌عینک رشت با اشاره به وجود گیاه مهاجم سنبل آبی در این تالاب، اظهار کرد: تجربه نشان داده که در یکصد سال گذشته مهم‌ترین مشکل بخش کشاورزی و زیستگاه‌های آبی در دنیا وجود گیاه مهاجم سنبل آبی بوده است.

وی ادامه داد: تحقیقات بنده در بخش گیاه‌پزشکی موسسه تحقیقات برنج روی علف‌های هرز و علف‌کش‌ها متمرکز بوده و سنبل آبی برای نخستین بار در سال ۹۰ در گیلان مشاهده و در گزارش بنده عنوان شد.

استادیار موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه امروزه بیش از هر آفت دیگری هزینه‌های میلیاردی برای کنترل سنبل آبی پرداخت می‌شود، گفت: سنبل آبی میزان آب آب‌بندان‌ها را ۱۴برابر تشدید می‌کند و با توجه به اینکه کشور ما یک منطقه خشک محسوب می‌شود، اکنون کم‌آبی مهم‌ترین تهدید برای کشور ماست.

 

سنبل آبی - گیلان

سنبل آبی شیطان سبز است و تالاب‌های گیلان و کشور را تهدید می‌کند

به گفته وی، ورود سنبل آبی به زیستگاه‌های آبی استان در صورت عدم توجه و کنترل آن در یک دوره ۱۰ تا ۲۰ ساله سبب نابودی تالاب‌های گیلان به ویژه انزلی و یا تالاب‌های کشور می‌شود.

یعقوبی وجود ۱۰ هزار هکتار آب‌بندان را زیستگاه بسیار مناسبی برای حضور گیاه مهاجم سنبل آبی در گیلان دانست و یادآور شد: در صورت عدم مدیریت کارآیی آب‌بندان‌ها به شدت کاهش می‌یابد و زراعت برنج با تهدید جدی مواجه می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه سنبل آبی شیطان سبز است، خاطرنشان کرد: امروزه مبارزه با این علف هرز بیش از یک قرن سابقه دارد و در چند کشور از جمله آمریکا، استرالیا و … در پارلمان‌هایشان برای مدیریت و مبارزه با این گیاه مهاجم بودجه‌های مستقلی مصوب کرده‌اند.

این مسؤول با ابراز نگرانی از افزایش رشد گیاه مهاجم سنبل آبی، متذکر شد: نگران آن هستیم که به ازای هر روز تأخیر در مدیریت این علف هرز و پراکنش آن در زیستگاه‌های کشور در آینده‌ای نه چندان دور مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر برای آن شویم.

 

سنبل آبی - گیلان

سنبل آبی عامل مهاجرت میلیون‌ها انسان در دنیا

وی با اشاره به اینکه آب‌بندان‌ها و تالاب انزلی شریان اقتصادی استان هستند، گفت: سنبل آبی به واسطه تخریب زیستگاه‌های آب شیرین در دنیا مهاجرت میلیون‌ها انسان را رقم زده است.

یعقوبی تصریح کرد: بیم آن داریم که اگر روند رشد بی‌رویه سنبل آبی ادامه یابد دیگر چیزی به نام زراعت، ماهیگیری و گردشگری در استان نخواهیم داشت و پیامد ورود این علف هرز با وجود زیبایی ظاهری آن و فروش آن به عنوان گل، پایه‌های اقتصاد، اشتغال و تولید گیلان را تهدید می‌کند.

وی بی‌توجهی نسبت به وجود سنبل آبی را جبران‌ناپذیر خواند و خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که هر روز بی‌توجهی نسبت به این گیاه مهاجم هزینه‌های غیر قابل جبران را بر محیط زیست، اقتصاد و اشتغال به استان تحمیل می‌کند و پیامدهای استقرار این علف هرز چیزی جز گسترش فقر در گیلان نیست.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/oPbNZB

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

No Thoughts on گیاه مهاجم سنبل آبی تهدیدی برای زراعت، ماهیگیری و گردشگری در گیلان است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>