پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, استان ها, البرز, ایران  »   مشاهده ملخ شكم بادمجاني در مراتع استان البرز
13 خرداد 1395 , ساعت 13:45

معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی البرز خبر داد:

مشاهده ملخ شکم بادمجانی در مراتع استان البرز

معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی البرز خبر از مشاهده آفت ملخ شكم بادمجانی در مراتع استان البرز داد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، مهندس ابراهیمی معاونت حفاظت امور اراضی با توجه به مشاهده ملخ شکم بادمجانی در مراتع استان از همه همیاران و حافظان طبیعت درخواست کرد در صورت مشاهده آفت مذکور، ضمن معدوم کردن، موقعیت دقیق محل را به معاونت حفاظت و یا ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اطلاع رسانی فرمایند.

ملخ شکم بادمجانی

ابراهیمی در ادامه با بیان این موضوع که ملخ شکم بادمجانی با نام علمی Bradyporus latipes یک آفات پلی فاژ یا دارای دامنه میزبانی وسیع است و دامنه میزبانی آن حداقل ۲۰۰ گیاه مرتعی از خانواده های مختلف را شامل می شود، گفت: این حشره دارای یک نسل در سال و دارای پنج سن پورگی است. زمستان گذرانی آن بصورت تخم بوده و عموما فعالیت آفت از نیمه اسفند ماه شروع و تا اواخر خرداد ماه سال بعد به طول می انجامد. این آفت برای اولین بار در ۱۳۱۶ در جنگل های استان گیلان توسط جلال افشار گزارش شده است و در حال حاضر در جنگل هیرکانی و غرب و جنوب غرب جنگل های ایران پراکنده شده است.

معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه گفت: این آفت در مراتع  استان البرز در شهرستان های کرج و طالقان در مرحله پورگی مشاهده شده و بهترین زمان مبارزه با این آفت قبل از تخم ریزی می باشد که این زمان مصادف با پورگی این حشره است و طبق نظر کارشناسان گیاهپزشکی بهترین روش کنترل، معدوم کردن آفت به روش فیزیکی می باشد.

وی همچنین گفت، کیفیت تغذیه، دشمنان طبیعی، جفت گیری، شرایط آب وهوایی و تراکم و گسترش برخی از عوامل موثر بر بقای ملخ شکم بادمجانی هستند و از این عوامل، کیفیت و کمیت منابع غذایی بیشترین اثر را دارد.

ملخ شکم بادمجانی

در ادامه علی نوری مشاور گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: ملخ شکم بادمجانی یکی از مهمترین آفات جنگل و مرتع بوده و  آفت نه تنها به درختان و گونه های گیاهی دایمی و فصلی تحت تنش و مستعد ابتلا به بیماری حمله می کند، بلکه به درختان دیگر حمله کرده و موجب ایجاد شرایط مناسب برای آلوده شدن درختان به آفات دیگر می شود.

وی افزود: بیشترین خسارت ملخ شکم بادمجانی در مرحله پورگی و مهمترین قسمت مورد تغذیه توسط ملخ برگ درختان است. این امر منجر به خشک شدن درختان، هزینه جایگزینی درختان، تغییر ترکیبی از انواع گونه های گیاهی جنگلی و مرتعی و از دست دادن زیستگاه پستانداران و پرندگان است.

وی در ادامه گفت: مداخلات نامنظم در اکوسیستم های جنگلی و مرتعی شرایط میزبانی برای انواعحشرات فراهم کرده است و خسارت ناشی از ملخ شکم بادمجانی عواقب نامطلوبی مانند کاهش رشد درختان، افزایش فرسایش خاک، کاهش منابع آب زیرزمینی و افزایش اتلاف آب های سطحی می باشد.

مشاور گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز مهم ترین دشمنان طبیعی آفت را سار، گنجشک، کلاغ، لارو سوسک های خانواده Meloidae، زنبورهای خانواده Sphecidae، مگس های Asilidae و دو گونه مگس پارازیتوئید اختصاصی به نام های Sarcophila meridionalis و Wolfhartia bella برشمرد.

وی در پایان اشاره کرد: تغییرات ناگهانی دما هنگام تفریخ تخم ها در اسفند ماه و بارندگی های مستمر روی پوره ها ازعوامل تاثیر گذار در کاهش آفت است که می تواند اثرات منفی در نمودار رشدی ملخ شکم بادمجانی داشته باشد. وی از دیگر راههای کنترل آفت نصب تله های نوری و تله های چسبنده رولی زرد رنگ، حفر کانال در مسیر حرکت ملخ شکم بادمجانی، جمع آوری ملخ توسط جوامع بومی-محلی و استفاده از سموم کم خطر یا بی خطر زیست محیطی را برشمرد.

ملخ شکم بادمجانی

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/IDCDH5

مطالب مرتبط

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: پنج نوع آفت در عرصه‌های منابع طبیعی استان به مرحله طغیان رسیده است. حمید رضا عبدوس ...
کارشناس حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: تهدید احتمالی چهار گونه آفت ملخ در استان رصد می‌شود. اسماعیل موحدی کارشناس حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ...
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: ملخ‌های شکم بادمجانی در مراتع تنگه ماهور شهرستان مروست در سطحی معادل سه هزار هکتار مشاهده شدند. مرتضی فتاحی افزود: این نوع ...
مدیر حفظ نباتات فارس از ظهور ملخ‌های شکم بادمجانی در مراتع شمال استان خبر داد. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: ملخ‌های شکم بادمجانی در مراتع شهرستان‌های ...
No Thoughts on مشاهده ملخ شکم بادمجانی در مراتع استان البرز

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>