جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   سال گذشته 3.5 میلیون تن محصولات کشاورزی با اخذ گواهی بهداشت گیاهی صادر شدند
22 خرداد 1395 , ساعت 14:45

مدیر کل دفتر قرنطینه ای گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور:

سال گذشته ۳.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی با اخذ گواهی بهداشت گیاهی صادر شدند

3.5 میلیون تن محصول کشاورزی در سال 94 با اعمال ضوابط قرنطینه ای و اخذ گواهی بهداشت گیاهی از سوی سازمان حفظ نباتات کشور، صادر شد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیر کل دفتر قرنطینه گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این مطلب که ۳.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در سال ۹۴ با اعمال ضوابط قرنطینه ای و اخذ گواهی بهداشت گیاهی از سوی سازمان حفظ نباتات کشور، صادر شد، افزود: نزدیک به ۷۰ مرکز قرنطینه ای گیاهی در داخل گمرکات کشور مستقر هستند و بر واردات، صادرات و ترانزیت محصولات کشاورزی نظارت می کنند.

 

نظارت بر واردات و امحا محموله های فاقد گواهی بهداشت

دکتر اکبر آهنگران در مورد محصولات کشاورزی وارداتی نیز اظهار داشت: پس از نظارت و اعمال ضوابط قرنطینه ای محصولات کشاورزی وارداتی از مبادی رسمی کشور در سال گذشته، ۱۲۲۰ تن از این محصولات به علت آلودگی و یا ناقص بودن مدارک بهداشت گیاهی امحا یا مرجوع شد.
وی میزان امحای محصولات وارداتی را ۶۵۰ تن و محصولات مرجوعی را۵۷۰ تن عنوان کرد.
مدیر کل دفتر قرنطینه ای گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: اکثر محصولات مرجوعی و یا امحا شده شامل میوه و همچنین گیاهان زینتی آسیایی جنوب شرقی بود.

آهنگران ادامه داد: اعمال ضوابط قرنطینه گیاهی در ایستگاه های قرنطینه ای در سراسر کشور انجام می گیرد و در صورت نبود آلودگی و کامل بودن مدارک گواهی بهداشت گیاهی، محصولات کشاورزی وارد و یا ترانزیت می شوند.
به گفته وی محصولاتی که آلوده و یا به لحاظ اسناد بهداشت گیاهی دارای نقص باشند در درجه نخست، مرجوع می شوند و اگر وارد کننده نتواند محموله را مرجوع کند امحا صورت می گیرد.

 

آفات قرنطینه ای کشور
وی با بیان این که هر محصول کشاورزی وارداتی، ظرفیت انتقال آفات و بیماری ها را دارد، خاطر نشان کرد: تاکنون ۲۷۳ آفت قرنطینه خارجی شناسایی شده که ظرفیت ورود و استقرار در ایران را دارند و می توانند خسارت زا باشند.
مدیر کل دفتر قرنطینه گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور تعداد آفات قرنطینه داخلی را ۲۲ مورد عنوان و تصریح کرد: ما در حال حاضر برای قرنطینه داخلی فقط دستور جلوگیری از گسترش بیماری و آفات را می دهیم و از سال ۸۱ که اعتبارات هزینه قرنطینه ای استانی شده، هیچ اعتباری هزینه ای برای مبارزه با آفات به ما اختصاص نیافته است.
آهنگران افزود: اعتبارات هزینه ای به استانداری ها پرداخت می شود و آنها تصمیم می گیرند این اعتبارات چگونه و کجا مصرف شود.
وی خواستار آن شد که به منظور رفع مشکلات قرنطینه داخلی و کاهش بوروکراسی، اعتبارات هزینه ای در سازمان حفظ نباتات متمرکز شود و در عین حال این اعتبارات به موقع و به مقدار کافی در اختیار قرار گیرد.

 

لینک کوتاه: http://goo.gl/dp3tye

مطالب مرتبط

استراتژی مدیریت آفات IPM، بر جلوگیری یا مهار درازمدت آفات با حداقل اثرات برسلامتی انسان، محیط زیست و موجودات غیرهدف تکیه می کند. در این روش استفاده از سموم مجاز و توصیه شده ...
مسئولیت اصلی سازمان حفظ نباتات سیاست­گذاری، برنامه ­ریزی، هدایت و نظارت بر اجرای برنامه ­های حفظ گیاهان و محصولات کشاورزی در مقابل عوامل خسارت زای گیاهی می ­باشد. این سازمان ...
نام نشریه: فهرست آفات، بيماريها و علفهای هرز مهم محصولات عمده كشاورزی، آفت كش ها و روشهاي توصيه شده جهت كنترل آنها منتشر کننده: معاونت کنترل ...
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بسیج سازندگی، استفاده از سیستمهای تربیت مو و داربستی کردن باغات انگور در نقاط گوناگون جهان رایج بوده و مرتباً در حال کامل شدن است. سیستم تربیت انگور ...
No Thoughts on سال گذشته ۳.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی با اخذ گواهی بهداشت گیاهی صادر شدند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>