پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, زنجان  »   ۵۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زنجان علیه سن گندم سمپاشی می‌شود
22 خرداد 1395 , ساعت 15:11

رییس جهاد کشاورزی شهرستان زنجان:

۵۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زنجان علیه سن گندم سمپاشی می‌شود

با اقدامات موثر کارشناسان در مرحله اول 3 هزار و 600 هکتار سمپاشی انجام شد و در مرحله دوم 5 هزار و 200 هکتار سمپاشی انجام می شود و امسال کمترین میزان خسارت آفت سن گندم را شاهد خواهیم بود.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از تسنیم، رییس جهاد کشاورزی شهرستان زنجان گفت: در مرحله دوم مبارزه با سن گندم ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زنجان سمپاشی می‌شود و امسال با اقدامات موثر کارشناسان کمترین میزان خسارت آفت سن گندم در مزارع اتفاق می‌افتد.

حسام‌الدین امیرمقدم امروز در حاشیه مراسم اعزام اردوهای جهادی مهندسین کشاورزی در جمع خبرنگاران با اشاره به سطح زیر کشت گندم در شهرستان زنجان اظهار داشت: سطح کشت دیمی ۶۰ هزار هکتار و سطح کشت آبی ۴ هزار هکتار است و پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰ تا ۷۴ هزار تن محصول تولیدی از این مزارع داشته باشیم.

وی با اشاره به خطرناک‌ترین آفت محصول گندم که سن گندم نام دارد و از لحاظ کمی و کیفی محصولات را تهدید می‌کند عنوان کرد: بعد از خسارت آفت سیلو‌ها و انبار‌های ذخیره گندم در بخش صنعتی دامداری‌ها نیز تمایل به خرید محصول ندارند که این امر خسارت سنگینی به کشاورزان وارد می‌کند.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان زنجان خاطر نشان کرد: برای آفت زدایی در مزارع و کمک به کشاورزان ۱۸ اکیپ خصوصی و ۹ اکیپ دولتی اعزام شده که از اوایل فروردین ماه مبارزه اولیه با این آفت آغاز شده و از ۱۷ فروردین ماه نخستین ریزش سن گندم در مزارع شهرستان بود.

وی با اشاره به اینکه مبارزات علیه سن مولد (مادر) از ۵ اردیبهشت ماه آغاز شده است افزود: ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع گندم که معادل ۱۰ برابر سال گذشته بوده مبارزه در مرحله سن مولد انجام شده است.

وی ابراز کرد: جلب مشارکت کشاورزان اصل کار کارشناسان است و انگیزه لازم برای مبارزه با آفت در کشاورزان وجود ندارد و قادر نیستند به صورت موثر با این آفت مبارزه کنند و ترغیب٬ ترویج و نحوه انگیزش کشاورزان از فنونی است که کارشناسان برای ارتباط با کشاورزان آموزش می‌بینند.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان زنجان با اشاره به اینکه بعد از جلب مشارکت کشاورزان و ترغیب در مبارزه با آفت سن گندم ایجاد می‌شود نوبت به مبارزه با این افت می رسد٬ گفت: کالیبراسیون کشاورزی٬ نوع سم و کیفیت سم پاشی در مزارع رصد می‌شود و بعد از ۵ روز سم پاشی میزان تاثیر گذاری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/5ttK0j

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

جهادکشاورزی آذربایجان غربی هشدار داد: اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات راهبردی و کاهش سن زدگی گندم انجام شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: مبازره با آفات سن و شته در مزارع غلات و کلزا از اسفندماه آغاز شده و تا نیمه خرداد ماه ادامه دارد....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد. مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط ...
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: عملیات اجرایی مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات شهرستان ورامین آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هاتف ممیزی اظهار داشت: در سال ...
No Thoughts on ۵۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زنجان علیه سن گندم سمپاشی می‌شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>