راهکارهای کاهش میزان آلودگی بیماری بلاست برنج

بلاست برنج

چاپ

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از فارس، عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره بیماری بلاست اظهار کرد: بیماری بلاست یکی از بیماری‌های مهم برنج است که قارچ عامل بیماری بر روی برگ، گره ساقه و قسمت‌های مختلف خوشه و دانه و غلاف برگ ایجاد لکه می‌کند.

وی افزود: لکه‌های بوجود آمده بر روی برگ بیضوی (دوکی شکل) هستند که مرکز لکه‌ها به رنگ خاکستری است و حاشیه آنها قهوه‌ای یا قهوه‌ای متمایل به قرمز است.

با بیان اینکه در ارقام حساس لکه‌ها در شرایط مرطوب به سرعت بزرگ شده که سبب سوختگی و پژمردگی برگ می‌شود، ادامه داد: لکه‌هایی که بر روی ساقه، گره، دم خوشه و دانه تشکیل می شوند اغلب گرد بوده و سبب پوسیدگی گره، گردن و دم خوشه می شوند و در صورت پیشرفت بیماری خوشه یا سنبله برنگ سفید مایل به خاکستری می‌شود.

زاغی خاطرنشان کرد: علاوه بر کشت ارقام متحمل مانند شیرودی، فجر و ندا که به شدت از میزان آلودگی آن می‌کاهد، مدیریت زراعی مناسب از قبیل بذرگیری از نقاط سالم مزرعه، کاشت زود هنگام، مصرف متعادل کودها و اجتناب از مصرف بیش از حد کود ازته، بهداشت زراعی و از بین بردن علف‌های هرز حاشیه مزارع، رعایت فاصله و تعداد کاشت بوته در هکتار در کاهش میزان آلودگی بیماری بلاست برنج موثر است.

وی اضافه کرد: مبارزه شیمیایی با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در دو مرحله رویشی و زایشی با در نظر گرفتن حساسیت مرحله رشدی گیاه از اوایل پنجه‌زنی تا حداکثر پنجه‌زنی و در مرحله زایشی با ظهور ۲۵ تا ۳۰ درصد خوشه‌ها تا قبل از سفت شدن دانه‌ها و فراهم بودن شرایط آب و هوایی از یکی از سموم بیم، ویستا، وین، ناتیتو و هینوزان مصرف شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: قارچ کش‌ بیم نیم کیلوگرم در هکتار، ویستا ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم در هکتار، وین ۴۰۰ سی سی در هکتار، ناتیتو ۱۶۰ گرم در هکتار و هینوزان یک لیتر در هکتار برای بیماری بلاست مورد استفاده قرار گیرد.

زاغی با بیان اینکه سمپاشی بلاست در شالیزارها هنگام صبح پس از برطرف شدن شبنم انجام شود، گفت: به مشخصات فنی سم شامل کارخانه سازنده، تاریخ تولید، انقضا، شماره پارت و بچ بر روی قوطی یا بسته‌های سم توجه شود.

وی افزود: رعایت دز مصرفی سموم و رعایت میزان آب مصرفی برای هر هکتار با توجه به نوع سمپاش برای پوشش کامل و تاثیر مطلوب سمپاشی‌ها تاکید می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: توجه به اطلاعات هواشناسی و اطمینان از عدم بارندگی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از سمپاشی الزامی است.

زاغی خاطرنشان کرد: از مصرف سموم رسوب کرده، تاریخ گذشته، دارای نشتی، بدون مشخصات فنی و پلمب نشده خودداری شود. کشاورزان سموم مصرفی را از فروشگاه‌های مجاز با اخذ فاکتور دریافت کنند.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/iVdtMm