پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, زنجان  »   مبارزه ضربتی با سن گندم در ماهنشان+تصاویر
27 خرداد 1395 , ساعت 17:05

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان:

مبارزه ضربتی با سن گندم در ماهنشان+تصاویر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان گفت: یکی از مهمترین آفات در مزارع گندم و جو سن گندم است که از فروردین ماه سال جاری پایش این آفت در سطح بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی گندم در شهرستان شروع شده است.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از دانا، صالح رستمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان در ارتباط با مبارزه با آفت سن گندم اظهار داشت: با توجه به اهمیت خسارت این آفت در گندم و جو، در مراکز جهاد کشاورزی دندی، پری و حومه شهرستان ماهنشان واقع در بخش های انگوران، اوریاد و مرکزی، اکیپ های مبارزه با این آفت مسقر شده است و بر اساس آخرین اطلاعات و آمار تا کنون در سطح شهرستان بیش از چهار هزار هکتار از مزارع بر علیه سن مادر ، پوره سمپاشی و مبارزه انجام شده است.

وی با اشاره بر اجرای عملیات مبارزه و سمپاشی علیه سن گندم،  افزود: اگرچه در سال گذشته، گندم شهرستان ماهنشان به عنوان پاکترین گندم تولید شده در سطح استان بوده است اما کشاورزان باید بدانند بیش از دو درصد سن زدگی موجب افت قابل توجه کیفیت تولید و عدم امکان خرید توسط دولت می شود .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان تصریح کرد: با توجه به تخریب مراتع و افزایش ریزش سن مادر از کوهپایه ها به مزارع، مبارزه و سمپاشی امری ضروری است، لذا از ابتدای خرداد ماه مبارزه ضربتی با این آفت در دستور کار قرار گرفت و به خاطر حساسیت موضوع در مدیریت جهاد کشاورزی ماهنشان وضعیت اضطراری اعلام شد و تمامی اکیپ ها در مزارع حضور پیدا کردند.

رستمی در رابطه با نحوه خسارت این آفت، اظهار کرد: سن گندم با تغذیه از دانه گندم در مرحله شری شدن دانه و تغذیه از پروتئین آن به نام گلوتن سبب از بین رفتن خاصیت نانوایی آرد می شود و زمانی که از گندم سن زده آرد تهیه می شود این آرد خاصیت خمیر شدن و چسبندگی را نداشته و نان حاصل از آن دارای کیفیت و ارزش غذایی نیست.

وی افزود: بنابراین مراکز خرید،  گندم عاری از هر گونه آلودگی، سالم و پاک را خریداری می‌کنند که در همین زمینه لازم است کشاورزان با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی از خسارات وارده  به مزارع خود جلوگیری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان  با بیان اینکه آفت سن گندم از لحاظ کمی و کیفی به محصول خسارت می‌زند، گفت: مناسب‌ترین زمان برای مبارزه با این آفت در مرحله پوره‌گی شماره ۲ و سن مادر است که فرصت تخم ریزی از سن مادر گرفته شود.

رستمی با اشاره به رصد تمامی مزارع گندم شهرستان ماهنشان توسط کارشناسان کشاورزی ، اظهارکرد: تمامی مراحل آفت سن گندم از جمله پوره‌گی یک و تخم‌گذاری توسط کارشناسان رصد می‌شود و به محض رسیدن سیکل زندگی آفت به مرحله مادری و پوره‌گی شماره دو به منظور جلوگیری از رسیدن خسارت به مرحله زیان اقتصادی عملیات سم‌پاشی علیه سن گندم در مزارع ماهنشان اجرایی می‌شود.

 

سن غلات-ماهنشان-1

سن غلات-ماهنشان-2

سن غلات-ماهنشان-3

سن غلات-ماهنشان-5

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/Xi61Ba

منبع: راه دانا

مطالب مرتبط

جهادکشاورزی آذربایجان غربی هشدار داد: اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات راهبردی و کاهش سن زدگی گندم انجام شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: مبازره با آفات سن و شته در مزارع غلات و کلزا از اسفندماه آغاز شده و تا نیمه خرداد ماه ادامه دارد....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد. مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط ...
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: عملیات اجرایی مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات شهرستان ورامین آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هاتف ممیزی اظهار داشت: در سال ...
No Thoughts on مبارزه ضربتی با سن گندم در ماهنشان+تصاویر

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>