سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   آیین نامه اجرایی دستورالعمل استاندارد تولید محصولات گواهی شده توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد
17 بهمن 1397 , ساعت 14:39

آیین نامه اجرایی دستورالعمل استاندارد تولید محصولات گواهی شده توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی گفت: آیین نامه اجرایی دستور العمل استاندارد تولید محصول گواهی شده تدوین و از سوی وزیر جهاد کشاورزی به استان ها ابلاغ شد.

به گزارش “خبر گیاه پزشکی ایران” به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر سعید سعادت ضمن اعلام این مطلب افزود: این دستورالعمل در واقع یک استاندارد تشویقی برای تولید محصولات گواهی شده است و باید کلیه مشوق های لازم در آن برای ترغیب کشاورزان به تولید این محصولات دیده شود.

وی با بیان این که ویرایش سوم دستورالعمل استاندارد تولید محصول گواهی شده از سال ۹۶ با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد انجام و نهایی شده است، اظهار داشت: بر اساس این دستور العمل، مراحل تولید و پس از تولید با وزارت جهاد کشاورزی و مراحل گواهی محصولات بر عهده سازمان ملی استاندارد است.

سعادت گفت: در دستورالعمل استاندارد محصول گواهی شده، فرآیندهای تولید تعریف و در آیین نامه اجرایی آن به جزییات عملیات اشاره می شود.

وی درباره تفاوت محصول گواهی شده با محصول ارگانیک اذعان داشت: محصول گواهی شده پس از تولید فاقد باقیمانده آفت کش ها و سموم هستند و میزان عناصر آلاینده ها و نیترات درآنها کمتر از حد استاندارد است و در عین حال حاوی عناصر غذایی برای سلامت انسان و دام است، در حالی که در محصولات ارگانیک، استفاده از نهاده های شیمیایی مجاز نیست.

سعادت آموزش کشاورزان برای تولید محصول گواهی شده را مهم دانست و تصریح کرد: یکی از وظایف معاونت ترویج و آموزش بهره برداران است و شرکت های خدمات رسانی نیز باید به تولید محصولات گواهی کمک کنند.

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که مصرف نهاده های شیمیایی در تولید محصولات گواهی شده بر اساس دستورالعمل و توصیه صورت می گیرد، گفت: بر اساس قانون افزایش بهره وری، فروش هر نوع سم و کود باید با نسخه و در مراکز عرضه مجاز انجام شود و برای این کار، کلینیک های گیاهپزشکی، آزمایشگاه های تجزیه خاک و گیاه و شرکت های خدمات فنی و مهندسی به عنوان خدمات رسان به کشاورزان برای تولید محصول گواهی شده کمک خواهند کرد.

وی در ادامه بر ضرورت اعتماد مردم برای خرید محصول گواهی شده تاکید و تصریح کرد: ما به منظور اطمینان مردم برای محصولات گواهی شده کد شناسایی اختصاص می دهیم که قابل رصد و ردیابی است و با ارایه این کد شناسایی به سامانه یا پایگاه اطلاع رسانی Cerganic در وزارت جهاد کشاورزی، اطلاعات محصول در اختیار خریدار یا مصرف کننده قرار می گیرد.

سعادت، اعطای نشان حد مجاز آلاینده ها توسط سازمان ملی استاندارد را از دیگر اقدامات برای شناسایی و اطمینان از محصولات گواهی شده عنوان کرد.

وی افزود: این سامانه با ابلاغ آیین نامه دستور العمل اجرایی محصول گواهی شده به استان ها آغاز به کار می کند.

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: با راه اندازی این سامانه، بوروکراسی اداری و مراجعات کشاورزان نیز به سازمان های جهاد کشاورزی یا سایر مراکز برای تولید محصول گواهی شده حذف خواهد شد و متقاضیان می توانند از طریق پنجره واحد خدمات رسانی وزارت جهاد کشاورزی در این سامانه اقدام به ثبت نام کنند.

وی درباره مشوق های تولید محصولات گواهی شده نیز گفت: ما برای کاهش هزینه اولیه تولید این محصولات، هلدینگ هایی را از افراد حقیقی و حقوقی تعریف کرده ایم که به کشاورزان برای تولید و بازار رسانی کمک می کنند و با ورود این هدلینگ ها، واسطه های دوم و سوم حذف می شود.

سعادت افزود: پس از مذاکرات با صندوق بیمه کشاورزی، مسولان این صندوق قبول کرده اند به کشاورزانی که محصول گواهی شده تولید می کنند تا ۲۰ درصد تخفیف بابت حق بیمه کردن محصولات تعلق گیرد.

وی پیگیری استفاده از تسهیلات دولتی با کارمزد کم را از اقدامات این دفتر به منظور تشویق کشاورزان برای تولید محصول گواهی شده عنوان کرد و اظهار داشت: دولت به شرکت های خدمات فنی و مشاوره ای که به کشاورزان کمک می کنند، تسهیلات و وام با کارمزد کم پرداخت می کند و بنابراین یکی از اقدامات ما تشویق این شرکت ها برای همکاری با تولید کنندگان محصولات گواهی شده است.

سعادت در عین حال ابراز امیدواری کرد که در بودجه ۹۸ نیز اعتباراتی به صورت تسهیلات و کمک های بلاعوض به تولیدکنندگان محصولات گواهی شده برای پرداخت بخشی از هزینه های تولید اختصاص یابد.

وی گفت: تلاش می کنیم تا پایان امسال در چهار استان فارس، خوزستان، اصفهان و زنجان دستورالعمل استاندارد تولید محصول گواهی شده به صورت پایلوت اجرا شود.

سعادت بار دیگر خاطر نشان کرد که هشت محصول خیار گلخانه ای، خیار مزرعه ای، گوجه فرنگی گلخانه ای، گوجه فرنگی مزرعه ای، سیب زمینی، پیاز، سیب و پرتقال در اولویت تولید محصولات گواهی شده قرار دارند.

مطالب مرتبط

آثار یک قارچ کش ممنوعه به نام کلروتالونیل که از دهه ۱۹۷۰ در اروپا به شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفته، در آب آشامیدنی سراسر فرانسه کشف شده است. به ...
نشست دورهمی صنعت و دانشگاه با موضوع چالش باقیمانده آلاینده های شیمیایی در محصولات کشاورزی در ارومیه برگزار شد.. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان غربی، باقیمانده آلاینده ...
پژوهش‌هایی که در حوزه باروری انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که سموم محیطی می‌توانند بر قدرت باروری مردان تاثیر منفی داشته باشند و به کاهش آن منجر شوند. به گزارش ایسنا ...
چهاردهمین اجلاس کمیته آلاینده های مواد غذایی کدکس 17-13 اردیبهشت ماه سال‌جاری (7-3 می 2021) بصورت مجازی برگزار گردید. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، در ...
No Thoughts on آیین نامه اجرایی دستورالعمل استاندارد تولید محصولات گواهی شده توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>