پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   توصیه های کنترلی برای آفت مینوز مرکبات
30 خرداد 1395 , ساعت 13:19

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تشریح کرد:

توصیه های کنترلی برای آفت مینوز مرکبات

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: برای حفظ محیط زیست و دشمنان طبیعی آفات تاکید می‌شود از سموم توصیه شده در نسخه گیاه‌پزشکی توسط کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی استفاده شود

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از فارس،  عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره مبارزه با آفت مینوز مرکبات در نهالستان‌ها و باغ‌های جوان اظهار کرد: مبارزه با پروانه مینوز مرکبات بر اساس برنامه مدیریت تلفیقی است و به همین دلیل استفاده از روش‌های مختلف کنترل مانند مبارزه زراعی، مکانیکی، تغذیه اصولی، آبیاری، بهداشت کف باغ و نهالستان در کاهش خسارت آفت مینوز توصیه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باغداران برای انجام مشاوره به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی برای اخذ نسخه گیاه‌پزشکی مراجعه کنند، افزود: مبارزه شیمیایی تنها در باغ‌های جوان مرکبات زیر چهار سال و نهالستان‌هایی که جوانه‌های نورسته تابستانه است توصیه می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: تکرار سمپاشی‌ها منوط به ظهور جوانه‌های جدید در هر ۱۲ تا ۱۵ روز به باغداران توصیه می‌شود و در فصل‌های گرم اوایل مردادماه تا اواسط شهریورماه به دلیل عدم جوانه‌زنی مناسب درختان، در صورت امکان سعی شود از سمپاشی‌ها خودداری شود.

زاغی یادآور شد: به‌منظور کاهش مقاومت آفات تناوب در مصرف سموم موثر مانند کونفیدور (ایمیداکلوپرید) به میزان ۰.۵، ورتیمک (آبامکتین) به میزان ۰.۴ لیتر در هزار با آفت پروانه مینوز مرکبات استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: برای حفظ محیط زیست و دشمنان طبیعی آفات تاکید می‌شود از سموم توصیه شده در نسخه گیاه‌پزشکی توسط کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی استفاده شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سمپاشی در صبح‌ها قبل از ساعت ۱۰ و بعد از ظهرها از ساعت ۱۶ به بعد انجام شود، ادامه داد: در صورت افزایش درجه حرارت هوا به بیش از ۳۳ درجه سانتی‌گراد از مصرف روغن امولسیون شونده همراه با سموم توصیه شده خودداری شود.

زاغی اضافه کرد: تغذیه اصولی با نظر کارشناسان تغذیه برای تسریع در رشد و استحکام برگ‌ها و کاهش خسارت آفت موثر است.

مینوز مرکبات

مینوز مرکبات

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/qmIuHE

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری، به نقل از سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران مدیریت حفظ نباتات، تصمیمات متخذه در جلسه پیش ‌آگاهی استان مازندران در خصوص کنترل آفات ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران زمان مناسب مبارزه شیمیایی علیه آفت بالشک مرکبات از 27 خرداد ماه به مدت 3 هفته از تاریخ شروع مبارزه اعلام کرد. به نقل ...
    عنوان پوستر: شب پره مینوز برگ مرکبات تهیه کننده: محمدرضا ملک زاده (عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور) تاریخ: 1393/11/28
No Thoughts on توصیه های کنترلی برای آفت مینوز مرکبات

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>