پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, البرز  »   آلودگی ۲ درصد مراتع استان به ملخ شکم بادمجانی
30 خرداد 1395 , ساعت 18:39

معاون منابع طبیعی استان البرز:

آلودگی ۲ درصد مراتع استان به ملخ شکم بادمجانی

معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اینکه بیشترین خسارت ملخ شکم بادمجانی در مرحله پورگی است گفت: روش دیگری هم برای از بین بردن این آفت وجود دارد که جمع‌آوری این آفت است اما تا به حال در استان از این روش استفاده نشده است.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از تسنیم، معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه مبارزه با آفات گیاهی همکاری سایر دستگاه‌ها نظیر جهاد کشاورزی را می‌طلبد گفت: ملخ شکم بادمجانی در حال حاضر ۲ درصد از مراتع استان البرز را درگیر خود کرده است.

عبدالرضا ابراهیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در اداره‌کل منابع طبیعی البرز برگزار شد اظهار داشت: بحث آفات و امراض نباتی در جنگل‌ها، مراتع و اراضی متعلق به منابع طبیعی از سالیان گذشته مورد پیگیری قرار گرفته است و در سنوات گذشته حساسیت نسبت به این مسئله بیشتر شده است.

وی عنوان کرد: آفات و امراض بسیار متنوعی  وجود دارد که در دو سال اخیر اقدامات متفاوتی در راستای شناسایی و مبارزه با آنها انجام شده است از جمله اینکه پایش جامعی در سطح استان قرار است برای بررسی این آفات و امراض صورت گیرد.

معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز عنوان کرد: پیشگیری‌هایی را در دو سال اخیر درباره آفاتی که اراضی ملی را تحت تاثیر قرار می‌دادند انجام دادیم که برای هر کدام یک طرح جداگانه نوشته شد، این طرح شامل مطالعات اولیه، نحوه‌ ردیابی، راه‌های پیش‌آگاهی و پیشگیری بود.

وی با توجه به تجربه‌هایی‌ که در دو سال اخیر بدست آمده گفت: با توجه به این تجربه‌ها در برنامه‌های سال ۹۵  آماده کردن پرسش و فرضیه برای مرکز تحقیقات و مراکز دانشگاهی را در نظر گرفته‌ایم.

ابراهیمی در ارتباط با دارواش که یک نیمه انگل است گفت: این آفت به نوعی از شیره نیمه‌خام  درخت تغذیه  می‌کند و سبب خشک شدن و از بین رفتن گیاه می‌شود و روی زالزالک و گلابی وحشی اثر سوء می‌گذارد که سبب تاثیرات بسیار منفی در آنها می‌شود.

وی در ارتباط با آفت موریانه که در جنگل‌کاری شلمزاری وجود دارد، عنوان کرد: آمار برداری ۱۰۰ درصد این آفت امسال آغاز می‌شود و با طرح جدولی به طور کامل سالم یا ناسالم بودن درخت را نشان می‌دهد.

ابراهیمی با اشاره به ملخ شکم بادمجانی که دارای یک نسل در سال است که عموما فعالیت خود را از نیمه اسفند ماه شروع می‌کند و تا اواخر خرداد ماه سال بعد ادامه دارد، گفت: این حشره دامنه میزبانی حداقل ۲۰۰ گیاه مرتعی از خانواده‌های مختلف گیاهی را دارد و برای اولین بار در سال ۱۳۱۶ در جنگل‌های گیلان گزارش شده است و در حال حاضر در جنگل‌های غرب و جنوب غربی ایران به صورت پراکنده دیده شده است.

وی با اشاره به کیفیت تغذیه، دشمنان طبیعی، جفت‌گیری، شرایط آب وهوایی و عوامل دیگر در بقای ملخ شکم بادمجانی اظهار داشت: این آفت در مراتع استان البرز و در شهرستان‌های کرج و طالقان در مرحله پورگی مشاهده می‌شود و بهترین زمان مبارزه با آن قبل از تخم‌ریزی است.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه برای ردیابی یک هکتار یک تشت نوری و برای مبارزه با آن ۱۵ تشت نوری مورد نیاز است، خاطرنشان کرد: مشارکت مردمی در راستای دفع این آفات نباتی بسیار اهمیت زیادی دارد.

معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اینکه بیشترین خسارت ملخ شکم بادمجانی در مرحله پورگی است گفت: روش دیگری هم برای از بین بردن این آفت وجود دارد که جمع‌آوری این آفت است اما تا به حال در استان از این روش استفاده نشده است.

ابراهیمی با بیان اینکه ملخ شکم بادمجانی در حال حاضر دو درصد مراتع استان البرز را درگیر خود کرده است، گفت: در صورت عدم توجه به این آفت بیش از ۲۰ درصد مراتع استان درگیر آن می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تخصیص اعتبار به موقع در راستای مبارزه با این آفت بسیار حائز اهمیت است، گفت: مبارزه با آفات همکاری سایر دستگاه‌ها نظیر جهاد کشاورزی را می‌طلبد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/eWO0rz

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی گفت: بیماری ارس واش با منشا انگلی گیاهی در جنگل‌ها رو به افزایش است و راهکار‌های مکانیکی و دستی ...
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، سطح آلودگی در جنگل‌های ارس این استان را حدود چهار هزار و 500 هکتار برآورد کرد. حمیدرضا ...
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح کنترل و مبارزه با آفت گیاه نیمه انگلی ارس واش در ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان‌ مهدی شهر اجرا می‌شود....
No Thoughts on آلودگی ۲ درصد مراتع استان به ملخ شکم بادمجانی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>