پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی  »   آغاز مبارزه بیولوژیک با پسیل پسته در خراسان جنوبی
31 خرداد 1395 , ساعت 16:14

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد:

آغاز مبارزه بیولوژیک با پسیل پسته در خراسان جنوبی

برای نخستین بار در خراسان جنوبی، مبارزه بیولوژیک با آفت پسیل پسته با استفاده از حشره بالتوری سبز آغاز شد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای مبارزه بیولوژیک با آفت پسیل پسته، خط تکثیر، پرورش و رها سازی حشره مفید بالتوری در انسکتاریوم حفظ نباتات استان در فردوس انجام شد.
انسکتاریوم، شبیه سازی محیط زیست حشرات در آکواریوم است که پژوهشگران و محققان از این روش برای دستیابی به اطلاعات دقیق تر در مورد زندگی حشرات استفاده می کنند.
آقای عصمتی پورافزود: تولید و پرورش بالتوری برای مبارزه با آفت پسیل پسته در ۲۰ هکتار از زمینهای پسته فردوس به صورت آزمایشی انجام شده است.
وی گفت: در این روش مبارزه، تخم بالتوری  سبز در آزمایشگاه تولید و پس از نصب روی کارت های مخصوص،  روی تاج درختان رهاسازی می شود و لاروها  پس از خروج از تخم از آفت پسیل پسته تغذیه می کنند که این روش  بهترین جایگزین برای سمپاشی شیمیایی علیه پسیل پسته است.
عصمتی پور با بیان اینکه آفت پسیل پسته یا شیره خشک یکی از آفات اصلی پسته است که حشره بالتوری با تغذیه از این آفت، آن را کنترل و حتی نابود می ‌کند، افزود: هدف اصلی اجرای طرح بیولوژیک، کاهش دفعات سم‌ پاشی و تولید محصول سالم و بدون سم است.
وی گفت: در صورت موفقیت، از سال آینده این طرح در همه باغ های پسته استان اجرا می شود.
حشره بالتوری سبز به علت پراکنش جغرافیایی و دامنه میزبانی وسیع، قدرت سازگاری مناسب، رفتار تغذیه مناسب و قدرت جستجوی بالا و امکان پرورش و تکثیر به نسبت راحت در شرایط آزمایشگاهی، برای مبارزه با آفات دارای اهمیت زیادی  است.

بالتوری سبز

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/p0KvYB

 

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران توصیه های فنی برای پیشگیری و کاهش خسارت آفات و بیماری ها در باغات سیاه ریشه را اعلام کرد. به نقل از پایگاه ...
درختان میوه دانه دار از جمله سیب، گلابی و به از مهمترین محصولات باغی ایران هستند. هر ساله در باغات سیب و گلابی برای كنترل آفات مختلف شامل کرم سیب، ...
برای نخستین بار در استان خراسان رضوی، طرح تولید و پرورش بالتوری سبز، برای مبارزه با آفت پسیل پسته در شهرستان مه ولات به اجرا درآمد. مدیر جهاد کشاورزی مه ولات گفت: این شهرستان با توجه ...
No Thoughts on آغاز مبارزه بیولوژیک با پسیل پسته در خراسان جنوبی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>