مجوزهای قرنطینه‌ای واردات نهال پابرجاست

نهال

چاپ

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) مدیرکل دفتر قرنطینه گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور درباره لغو مجوزهای غیرضروری و دست و پاگیر واردات نهال و اندام‌های تکثیری که از سوی مهرفرد قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی عنوان شده بود گفت: مجوزهای قرنطینه‌ای همچنان پابرجاست و حذف مجوزهای غیرضروری بیشتر مربوط به حیطه وظایف وزارت جهاد کشاورزی است.

اکبر آهنگران افزود: از آنجا که ورود هرگونه محصول کشاورزی، نهال، نشاء یا قلمه به کشور نیازمند مجوز قرنطینه از سازمان حفظ نباتات کشور است، این ابلاغ جدید تأثیری بر کاهش نظارت‌های این سازمان ندارد.

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: گیاهان وارداتی در رده‌های ریسکی بالا، متوسط و کم طبقه‌بندی می‌شوند و تمام مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای باید رعایت شود تا امکان انتقال محموله به داخل کشور محیا شود.

آهنگران ادامه داد: سالانه بیش از ۵۰ میلیون عدد پیاز گل‌های زینتی و بیش از سه میلیون نشاء و قلمه گیاهان زینتی و نهال درختان میوه به کشور وارد می‌شود که تمامی آنها دارای مجوز از سازمان حفظ نباتات کشور است.

وی تصریح کرد: صادرات نهال، نشاء و بذر به‌صورت محدود به کشورهای هم‌جوار ازجمله آذربایجان وجود دارد و بیشتر محموله‌های صادراتی مربوط به میوه خام یا فرآوری‌شده است.

 

نشاء و قلمه، پر ریسک‌ترین اندام‌های وارداتی

مدیرکل دفتر قرنطینه گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور با اعلام اینکه اندام‌های تکثیری ازجمله نشاء، قلمه و نهال جزو پرریسک‌ترین اندام‌های گیاهی محسوب می‌شوند، یادآور شد: امکان انتقال هر نوع آفت و بیماری با اندام‌های تکثیری امکان‌پذیر است؛ بنابراین حساسیت‌های بسیاری در این باره وجود دارد.

آهنگران درباره ضوابط و رد محموله‌های تکثیری به کشور تأکید کرد: به غیر از احراز اسناد بهداشتی برای ورود نشاء و قلمه در گمرک، آزمایش‌های اولیه انجام می‌شود و در صورت بدون مشکل بودن، محموله پلمپ شده و به داخل گلخانه‌های ایزوله منتقل می‌شود.

وی اظهار داشت: در گلخانه‌های فوق که باید توسط واردکننده از قبل ایجاد و تأیید شده باشد، گیاه کشت شده و برای مدت سه ماه تا یک سال نگهداری می‌شود تا اگر عوامل بیماری‌زایی وجود داشته باشد، بروز کند و پس از بازبینی مسئولان حفظ نباتات در صورت بدون مشکل بودن محموله، اجازه از محیط گلخانه می‌گیرد.

آهنگران در پایان گفت: مجوزهای دست و پاگیری که در بخش‌های مختلف وجود داشته، با ابلاغ جدید قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی لغو شده، اما مجوزهای قرنطینه‌ای همچنان پابرجاست.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/bgmJmU