پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان رضوی  »   شش هزار هکتار از باغات میوه خراسان رضوی در تصرف کرم خراط
2 تیر 1395 , ساعت 11:56

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خبر داد:

شش هزار هکتار از باغات میوه خراسان رضوی در تصرف کرم خراط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از آلودگی شش هزار هکتار از باغات میوه این استان به آفت کرم خراط خبر داد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایرنا، محمد سمیعی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از آلودگی شش هزار هکتار از باغات میوه این استان به آفت کرم خراط خبر داد و گفت: زمستان گرم، خشکسالی های پی در پی و کمبود آب در باغات از جمله عوامل فراهم شدن شرایط مساعد برای طغیان این آفت در باغات استان است.
وی افزود: کرم خراط هم اکنون به درختان میوه از جمله باغات گردو، سیب، گلابی، زیتون، گیلاس، به و درختان غیر بارور مانند نارون حمله کرده است.
وی اظهار کرد: لارو این حشره چوبخوار در عمق چوب درختان نفوذ کرده و علاوه بر کاهش کیفیت میوه باعث ضعف شدید سرشاخه ها و در نهایت خشکیدگی کامل درختان می شود.
سمیعی گفت: پروانه های جنس ماده این آفت قادرند تا هزار عدد تخم بر روی سرشاخه ها بگذارند که اگرچه سه درصد آنها به بلوغ می رسند اما خسارت فراوان وارد می کنند.
وی افزود: میزان خسارت بستگی به طغیان این آفت دارد و بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد به درختان آفت زده خسارت وارد می کند.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان خسارت و طغیان کرم خراط در درختان گردو است، اظهار کرد: معادل ۶۰ درصد از ۴۸۰۰ هکتار باغات گردو در این استان به این آفت آلوده هستند.
سمیعی گفت: هزینه مبارزه با کرم خراط در هر هکتار شش میلیون ریال است و با توجه به زیاد بودن این مبلغ لازم است دولت در این زمینه کمک و مشارکت لازم را داشته باشد.
خراسان رضوی با یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار کشتزار و ۱۴.۶ میلیون واحد دامی افزون بر ۱۰ درصد تولیدات زراعی، باغی و دامی کشور را دارد.
این استان با تولید ۶،۷۶ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی به ارزش ناخالص اقتصادی ۹۵ هزار و ۷۳۰ میلیارد و ۴۲۳ میلیون ریال، جایگاه تاثیرگذار در اقتصاد کشور دارد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/VbYyX5

مطالب مرتبط

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: مبارزه با کرم خراط گردو تلفیقی است و چندین راهکار دارد و به ظاهر سخت ولی به سادگی امکان‌پذیر است....
طرح پیش آگاهی مدیریت تلفیقی آفت کرم گلوگاه انار برای اولین بار در فردوس اجرا شد. مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان گفت : با توجه به اینکه کرم گلوگاه ...
برنامه اصلاح و احیای پنج هزار هکتار از باغ‌های گردوآلوده به آفت کرم خراط درشهرستان رابر بزودی آغازمی شود. مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: با هماهنگی معاون باغبانی این وزارتخانه ...
محققان جهاد دانشگاهی استان تهران موفق به سنتز و تولید فرمون جنسی دو آفت مهم کرم خراط و کرم ساقه خوار برنج شدند. فرمون کرم خراط که حاصل تلاش محققان ...
No Thoughts on شش هزار هکتار از باغات میوه خراسان رضوی در تصرف کرم خراط

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>