جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   امنیت غذایی با بیوتکنولوژی کشاورزی ممکن خواهد بود
5 تیر 1395 , ساعت 12:15

رییس گروه آماد و فناوری دفاعی ستاد نیروهای مسلح در بازدید از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی:

امنیت غذایی با بیوتکنولوژی کشاورزی ممکن خواهد بود

جمعی از اعضای میز امنیت غذایی مرکز تحقیقات استراتژیک کشور متشکل از نمایندگانی از پردیس ابوریحان دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، رئیس انجمن ژنتیک ایران، موسسه آموزش و تحقیقاتی صنایع دفاعی کشور، دانشگاه مالک اشتر و دبیر میز امنیت غذایی وی را در این بازدید همراهی می کردند.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، سردار مجید بکائی رییس گروه آماد و فناوری دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح روز چهارشنبه دوم تیرماه در رأس هیأتی متخصص از مرکز تحقیقات راهبردی و موسسه تحقیقاتی صنایع دفاعی کشور از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و بخش ­های تحقیقاتی آن بازدید به عمل آورد. جمعی از اعضای میز امنیت غذایی مرکز تحقیقات استراتژیک کشور متشکل از نمایندگانی از پردیس ابوریحان دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، رئیس انجمن ژنتیک ایران، موسسه آموزش و تحقیقاتی صنایع دفاعی کشور، دانشگاه مالک اشتر و دبیر میز امنیت غذایی وی را در این بازدید همراهی می کردند.

 در ابتدای این بازدید دکتر نیر اعظم خوش­ خلق­ سیما رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به توانمندی­ ها و دستاوردهای پژوهشکده، اهداف توسعه­ ای و اقدامات انجام شده در آزمایشگاه ­های مزرعه­ ای محصولات تراریخته جهت تجاری­ سازی محصولاتی چون برنج و پنبه تراریخته مقاوم به آفات و بیماری­ها و برنامه­ های آتی پژوهشکده را برشمرد.

در ادامه دکتر حسینی سالکده معاون پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی به تشریح فعالیت­های تحقیقاتی پژوهشکده پرداخته و در زمینه پروژه­ های مهم آن از جمله تولید آنزیم ­های پروبیوتیک مخصوص دام و طیور به منظور افزایش راندمان و بازده و تشریح اصلاح نباتات کلاسیک و مدرن گزارشی ارائه دادند. وی در ادامه در ارتباط با رویکرد پژوهشگران به تحقیقات بر روی گیاه هالوفیت محور سالیکورنیا و جمع آوری کولتیوارهای متفاوت این گیاه از سراسر کشور و گیاه گلرنگ با هدف استخراج روغن توضیحاتی ارائه داد. سردار بکائی از چگونگی حمایت و پیشبرد این طرح­ها سوالاتی را نیز مطرح کرده و از پشتیبانی و حمایت شرکت­های خصوصی و دولتی در ارتباط با اجرایی کردن طرح گلرنگ و سالیکورنیا در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.

در ادامه سردار بکایی و همراهان ابتدا از بخش کشت بافت و سلول پژوهشکده بازدید نمودند و دکتر شریعت پناهی رئیس بخش از قابلیت­ های این بخش پژوهشی نظیر کشت گیاهانی با خصوصیات دلخواه و یکنواخت با قابلیت تکثیر انبوه همانند تولید دانش فنی ارقام کشت بافتی پسته UCB1 و خرمای مجول به بازدیدکنندگان توضیحاتی ارائه داد.

در جریان بازدید از بخش تحقیقات مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی، دکتر محسن پور به ارائه طرح ­ها و معرفی پروژه­ های آن پرداخت و هیأت اعزامی از گلخانه کشت گیاهان تراریخته بازدید نمودند و از نزدیک با محصولات پنبه تراریخته مقاوم به کرم غوزه پنبه و برنج تراریخته مقاوم به کرم ساقه خوار آشنا شدند.

در پایان بازدید، معرفی بخش تحقیقات بیوتکنولوژی میکروبی توسط دکتر مریم هاشمی همراه با اشاره به برخی دستاورد­های بخش نظیر تهیه کود بیولوژیک و بیوکمپوست بدون بو از پسماند­های خانگی انجام شد.

سردار مجید بکائی هدف از این بازدید علمی تخصصی را نقش موثر و پر رنگ بومی شدن فناوری بیوتکنولوژی و مهندسی زیست فناوری دانست و بالا بودن سطح نشاط علمی در پژوهشکده را از نکات برجسته آن خواند و آن را عاملی بر مسیر کاربردی پروژه­ ها بیان نمود. وی تاکید کرد این نشاط حاصل مدیریت قوی و برنامه ریزی شده می ­باشد. رئیس گروه آماد و فناوری دفاعی ستاد نیروهای مسلح در ادامه اضافه کرد تعداد پژوهشگران و دانشجویانی که متناسب با نیاز جدی کشور از نظر امنیت غذایی مشغول به انجام پروژه­ های تحقیقاتی هستند نقش سازنده خواهد داشت به شرطی که از فعالیت­ها و پژوهش­های آن­ها پشتیبانی به عمل آید.

وی همچنین در اظهارات خود با تاکید بر اینکه امنیت غذایی با بیوتکنولوژی کشاورزی ممکن خواهد بود به نقش بیوتکنولوژی در خودکفایی و امنیت غذایی کشور اشاره کرد و خودکفایی در محصولات کشاورزی را عامل استقلال ملت­ ها دانست و با اشاره به اینکه کشور­های توسعه ­یافته تلاش می­ کنند به هر نحو  مانع این استقلال شوند تاکید کرد باید با جهاد علمی و عملی بر این تهدید­ها غلبه نمود.

بکائی-بیوتکنولوژی کشاورزی-1

بکائی-بیوتکنولوژی کشاورزی-2

بکائی-بیوتکنولوژی کشاورزی-3

بکائی-بیوتکنولوژی کشاورزی-5

بکائی-بیوتکنولوژی کشاورزی-6

بکائی-بیوتکنولوژی کشاورزی-7

بکائی-بیوتکنولوژی کشاورزی-8

بکائی-بیوتکنولوژی کشاورزی-9

بکائی-بیوتکنولوژی کشاورزی-10

بکائی-بیوتکنولوژی کشاورزی-11

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/pHvdmE

مطالب مرتبط

نخستین دوره از رویدادهای فناوری‌های نوین کشاورزی (NAT) با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه فناوری‌های نوین این صنعت 26 مردادماه سال جاری از ساعت 9 تا 18 در محل نمایشگاه ...
دستاورد تحقیقات ۱۵ ساله محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در زمینه تولید دانش فنی و فرمولاسیون پروبیوتیک جدید گیاهی (بیوکنترل/ بیوفرتیلایزر) مبتنی بر سویه‌های بومی قارچ تریکودرما که به یک شرکت خصوصی منتقل ...
به منظور فراهم آوردن امکان همکاری‌های علمی- پژوهشی در کشاورزی، تفاهم‌نامه همکاری‌های تحقیقاتی بین پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند توسط روسای پژوهشگاه و موسسه امضاء و مبادله ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
No Thoughts on امنیت غذایی با بیوتکنولوژی کشاورزی ممکن خواهد بود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>