پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, جهان  »   آمریکا و چین در راس کشورهای صادر کننده آفات و بیمارگرهای مهاجم
6 تیر 1395 , ساعت 9:36

بر اساس نتایج تحقیق انجام شده:

آمریکا و چین در راس کشورهای صادر کننده آفات و بیمارگرهای مهاجم

این محققین اثرات 1297 آفات حشره ای و بیمارگرهای مهاجم را بر 124 کشور جهان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده اند و همچنین تعیین کرده اند که کدام کشورها بزرگترین تهدیدها را برای دیگر نقاط دنیا ایجاد می کنند.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir)، مطالعه ای که اخیرا با هدف بررسی معضل آفات مهاجم در دنیا انجام گرفته است نشان می دهد که ایالات متحده آمریکا و چین مهمترین منابع و صادرکنندگان آفات مهاجم هستند و در عین حال به همراه برزیل و هندوستان بیشترین خسارات را از ناحیه آفات و بیماریهای مهاجم متحمل می شوند.

پروفسور متیو توماس یکی از اعضای تیم انجام دهنده تحقیق در این باره اظهار می دارد: آفات و بیماریهای مهاجم تهدیدی اساسی برای کشاورزی و اکوسیستم های طبیعی و بطور کلی جوامع هستند و یکی از چالش هایی که ما با آن روبرو هستیم پیش بینی تهدید بعدی و اینکه از کدام نقطه جهان خواهد آمد است.  خسارات ناشی از آفات مهاجم در دنیا میلیاردها دلار را شامل می شود.

آفات مهاجم

این محققین که نتایج مطالعه آنها در  Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسیده است اثرات ۱۲۹۷ آفات حشره ای و بیمارگرهای مهاجم  را بر ۱۲۴ کشور جهان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده اند. آنها همچنین تعیین کرده اند که کدام کشورها بزرگترین تهدیدها را برای دیگر نقاط دنیا ایجاد می کنند.
بر اساس نتایج مطالعه آنها ایالات متحده آمریکا، چین، هندوستان و برزیل که بزرگترین تولیدکننده های کشاورزی در جهان هستند بالاترین میزان هزینه های متحمل شده از آفات مهاجم را داشته اند. چین و آمریکا همچنین به ترتیب رتبه اول و دوم جهانی از نظر پتانسیل صدور آفات مهاجم را کسب کرده اند.
به گفته پروفسور توماس،  این دو کشور سیستم های کشاورزی متنوعی از نیمه استوایی تا معتدله را در خود جای داده اند  و این تنوع زراعی خود پتانسیلی برای دامنه گسترده ای از گونه های آفات و بیمارگرهای مهاجم ایجاد می کند.  این دو کشور همچنین ارتباطات تجاری بسیار فعال با بسیاری از کشورهای جهان دارند و از این نظر پتانسیل صدور آفات و بیمارگرها به مناطق جدید جهان را دارا هستند.

بر اساس این مطالعه، با اینکه کشورهای کشاورزی بزرگ دنیا نظیر آمریکا و چین بیشترین زیان مالی را از آفات و بیمارگرهای مهاجم می بینند اما در مقایسه، کشورهای در حال توسعه خسارت های به مراتب و به نسبت سنگین تری را متحمل می شوند و آسیب پذیرترین کشورها، کشورهای جنوب صحرای آفریقا هستند. این کشورها اقتصاد پرتنوعی نداشته به شدت به بخش کشاورزی وابسته اند و هرگونه تهدید از ناحیه آفات مهاجم می تواند بطور بالقوه ای آثار زیانبار بزرگتری بر اقتصاد و جامعه آنها داشته باشد.
به گفته این محققین با افزایش تجارت بین المللی و ارتباطات بین کشورها مشکلات و معضلات مربوط به آفات مهاجم نیز افزایش خواهد یافت.

پروفسور توماس در ارتباط با اهمیت این مطالعه اظهار می دارد: ما امیدواریم که مطالعه ما با شناسایی کشورها و مناطقی که آسیب پذیرتر هستند به دولت های آنها در تصمیم گیری ها در جهت تامین منابع ضروری برای محافظت از مرزها و صنایع کشاورزی و محدود کردن انتشار آفات مهاجم کمک کند.

Original paper: Dean R. Paini et al. PNAS doi:10.1073/pnas.1602205113

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/3MLZEz

futurity

مطالب مرتبط

رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پاییزه در استان از شهرستان داراب دریافت شده است. مجتبی دهقان پور در نشست شورای کشاورزی استان با اشاره ...
نخستین قرارگاه مقابله با مهاجمان زیستی جنوب‌شرق کشور روز چهارشنبه برای پیشگیری و کنترل آفات کشاورزی در کرمان افتتاح شد. اولین قرارگاه مقابله با مهاجمین زیستی و مرکز تحقیقات مهاجمین ...
کارشناس کشاورزی ستاد مبارزه با قاچاق با بیان اینکه حجم اعظم قاچاق از طریق بازارچه‌های مرزی صورت می‌گیرد، گفت: یکی از مشکلات قاچاق در بخش کشاورزی، ورود آفات خطرناک و بیماری‌ها است. فاطمه پاسبان در خصوص ...
همزمان با فصل برداشت لیموترش در کشور، تجربه تلخ قاچاق این محصول که در دهه 70 صورت گرفت و آفت را میهمان باغات و قاتل درختان کرد، دوباره تکرار شده است؛ گویا قطع هزاران درخت ...
No Thoughts on آمریکا و چین در راس کشورهای صادر کننده آفات و بیمارگرهای مهاجم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>