جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کردستان  »   مبارزه با علف های هرز در سطح 120 هزار هکتار اراضی کشاورزی کردستان
7 تیر 1395 , ساعت 9:32

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد:

مبارزه با علف های هرز در سطح ۱۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی کردستان

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کردستان گفت: سال گذشته در سطح 108 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مبارزه با علف هرز انجام شد و امسال این میزان به 120 هزار هکتار افزایش یافت.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کردستان گفت: سال گذشته در سطح ۱۰۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مبارزه با علف های هرز انجام شد و امسال این میزان به ۱۲۰ هزار هکتار افزایش یافت.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از فارس، محمد غفوری شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد زراعت استان کردستان در سال ۹۵ که با دستور کار ارائه گزارش از وضعیت دانه‌های روغنی، گندم، علف‌های هرز، سن، برداشت و کشت‌های بهاره و سامانه خرید جو و گندم در سالن جلسات جهاد کشاورزی کردستان برگزار شد، عنوان کرد: تر‌سالی امسال و وضعیت خوب بارندگی‌ها برای حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان به یک بحران در خصوص زنگ زرد گندم تبدیل شد و اگر حمایت‌های رئیس سازمان نبود نمی‌توانستیم این بحران را مدیریت کنیم.

وی تعداد شبکه‌های مراقبت بخش خصوصی و دولتی برای پایش آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز گندم و جو در سال ۹۵ در استان کردستان را ۲۲۶ بخش دولتی و ۳۸ بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: این دو بخش زمان‌های مناسب برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها را به کشاورزان ابلاغ می‌کردند و در این زمینه بسیار کمک حال مرکز حفظ نباتات بودند.

>>> مبارزه با علف های هرز

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: سال گذشته در سطح ۱۰۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مبارزه با علف هرز  انجام شد و امسال این رقم به ۱۲۰ هزار هکتار افزایش یافت.

غفوری خاطرنشان کرد: امسال برای مبارزه با علف هرز سم گرانستار به کشاورزان پیشنهاد شد چرا که این سم در خصوص مسائل سلامتی از وضعیت بهتری برخوردار است و در سال‌های گذشته از سم توفوردی استفاده می‌شد که سم مناسبی نبود و سلامتی مردم را تحت تأثیر قرار می‌داد.

>>> مبارزه با آفت سن

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد: در سال گذشته در سطح ۲۳۲ هزار هکتار از مزارع گندم کردستان مبارزه با افت سن انجام شد و این رقم در سال جاری ۲۱۰ هزار هکتار بود و علت این کاهش هم این بود که دو برابر سال گذشته سم‌پاشی‌ها در مرحله اول و بر علیه سن مادر صورت گرفت.

وی ابراز داشت: امسال در سم‌پاشی بر علیه سن بیشتر بر روی مرحله اول و سن مادر تمرکز شد چون در این مرحله پوشش گیاهی کمتر است و در نتیجه میزان تلفات سن بیشتر خواهد بود.

غفوری خاطرنشان کرد: امسال چون مبارزه بر علیه افت سن به شکل مناسبی انجام شد در حدود یک متر مربع از اراضی ۲ تا ۳ عدد سن مشاهده شد در حالی که این رقم در سال گذشته ۷ تا ۸ عدد سن برای یک متر مربع بود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کردستان گفت: در سم پاشی‌های امسال علیه سن با استفاده از نوعی سم جدید مقدار مصرف سم، نصف مقدار سال گذشته بود و برای هر هکتار ۱۵۰ سی سی استفاده شد در حالی که این مقدار در سال گذشته ۳۰۰ سی سی برای هر هکتار بود.

>>> طغیان زنگ زرد

وی افزود: وجود آفت زنگ زرد گندم نیز در سطح مزارع کردستان در هفت سال گذشته بی‌سابقه بود و این آفت هر سال که میزان بارندگی‌ها زیاد باشد طغیان می‌کند.

غفوری بیان کرد: در سطح ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی گندم استان به صورت رایگان سم‌پاشی و کانون‌کوبی انجام شد.

وی گفت: اگر بر علیه این افت در شهرستان‌هایی مانند مریوان و سروآباد کانون‌کوبی نمی‌شد این آفت به سرعت همراه با وزش باد به دیگر نقاط استان انتقال پیدا می‌کرد و موجب بحرانی شدن اوضاع می‌شد.

>>> طغیان ملخ

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد: در خصوص مبارزه با ملخ نیز با توجه به اینکه امسال ملخ طغیان کرده بود ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان سم‌پاشی شد در حالی که این رقم در سال گذشته ۳ هزار هکتار بود.

وی اظهار داشت: برای سم پاشی این ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی بر علیه ملخ ۱۲۰ میلیون تومان هزینه شد و کاملاً هم به صورت رایگان کارهای سم پاشی انجام شد.

غفوری با بیان اینکه در خصوص مبارزه با موش نیز در سطح مزارع استان ۹۸ میلیون تومان برای خرید سم هزینه شد و به صورت رایگان در بین کشاورزان توزیع گردید، گفت: مناسب‌ترین زمان مبارزه با موش اوایل فروردین ماه است و در مناطق معتدل‌تر مانند کامیاران این زمان مناسب اواخر اسفندماه بوده چرا که در این زمان موش زاد و ولد می‌کند و بهترین موقع برای سم پاشی است.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/7xMzYN

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

مبارزه با بیماری‌های گندم تاکنون در سطح ۴۰۰ هزار هکتار توسط کشاورزان صورت گرفته که حدود ۱۵ درصد از آن مربوط به بیماری زنگ زرد است. به نقل از پایگاه ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد. مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: زنگ زرد بلای جان مزارع گندم آبی دشتستان شده است. کبری توکلی افزود: با توجه به مناسب بودن شرایط دمایی ...
مدیر جهاد کشاورزی دزفول نسبت به احتمال ظهور زنگ زرد در مزارع گندم هشدار داد. بهروز قمرزاده گفت: کارشناسان شبکه مراقبت مدیریت جهاد کشاورزی دزفول آماده رصد مزارع گندم در ...
No Thoughts on مبارزه با علف های هرز در سطح ۱۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی کردستان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>