پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان شمالی  »   شیوع سفیدک در تاکستان های خراسان شمالی
9 تیر 1395 , ساعت 18:26

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

شیوع سفیدک در تاکستان های خراسان شمالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به نقش و سهم مهم کشاورزی در اقتصاد استان گفت: 12 هزارو 500 هکتار از 18 هزار هکتار باغات خراسان شمالی در معرض آفات قرار دارند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به نقش و سهم مهم کشاورزی در اقتصاد استان گفت: متاسفانه به دلیل نداشتن زمستان سرد در سال ۹۴، شاهد بیماری ها، آفات و افرایش علف های هرز در مزارع و باغ های استان هستیم و ۱۲ هزارو ۵۰۰ هکتار از ۱۸ هزار هکتار باغات خراسان شمالی در معرض آفات قرار دارند.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایرنا، عبدالله یوسفی روز چهارشنبه در نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی بسیج رسانه با محوریت کشاورزی اظهار کرد: در شهرستان بجنورد ۵۷۰۰ هکتار، مانه و سملقان ۱۰۰۰ هکتار، فاروج حدود ۳۰۰۰ هکتار و راز و جرگلان هم حدود ۴۰۰۰ هکتار در معرض آفات قرار دارند. وی افزود: عمده این آفات شامل بیماری سفیدک است که به درختان تاک آسیب می رساند.

وی با اشاره به این که قارچ عامل این بیماری در داخل برگ های مرده، میوه ها و شاخه های خشک شده و بستر تاکستان زمستان گذرانی می کند و تا ۵ سال یا بیشتر هم می تواند زنده بماند افزود: مهمترین مساله برای افرادی که به کار باغداری درختان مشغول هستند اطلاع از زمان دقیق سم پاشی و همچنین شرایط مناسب آب و هوایی برای سم پاشی می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: متاسفانه باران های بهاره و همچنین افزایش رطوبت نسبی هوا در طی سه ماهه گذشته نسبت به سال های قبل، شرایط مناسبی برای رشد این آفات فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم ۱۳ هزارو ۷۲۵ هکتار از این باغات در استان با ۱۱ نوع سم مختلف سم پاشی شده است و همچنین در صدد هستیم تسهیلات لازم را توسط دولت برای جبران خسارات باغداران فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: تاکدارانی که سم پاشی را به موقع انجام داده اند توانسته اند این آفت را کنترل کنند.

یوسفی از اجرای طرح فراز در بین باغداران استان خبر داد و عنوان کرد: در این طرح تاک های انگور توسط موانع از سطح زمین فاصله می گیرند و از این طریق آفات کمتری به تاک های انگور وارد می شود.

وی گفت: برای اجرای این طرح تسهیلات لازم هم در نظر گرفته شده است و باغداران می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

>>>> 37.7 درصد از اشتغال استان مربوط به بخش کشاورزی است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه ۳۷.۷ درصد از اشتغال استان مربوط به بخش کشاورزی است افزود: این در حالی است که سرمایه گذاری در بخش صنعت و گردشگری در استان بیشتر از کشاورزی است.
وی با بیان اینکه ۳۰ درصد از تولید ناخالص استان از بخش کشاورزی تامین می شود افزود: امسال توقع داریم اعتبارهای این بخش را که در سال گذشته ۹ درصد بوده است به ۱۵ درصد برسانیم.
یوسفی رشد بخش کشاورزی را در سال ۹۴ معادل ۵.۱ درصد اعلام کرد و گفت: رشد بخش صنعت، منفی و خدمات نیز کمتر از یک درصد بوده که نشان می دهد که افزایش رشد میانگین استان در نتیجه رشد بخش کشاورزی به دست آمده است.
وی با اشاره به کسب موفقیت های خوبی در استان، گفت: طی سال گذشته به میزان ۱۴۰ هزار تن گندم خریداری شده که از رشد بیش از ۸۲ درصدی برخوردار بوده و در تولید بذر گندم و جو که از نهادهای مورد نیاز برای کشاورزان است نیز بیش از دو و نیم برابر رشد داشته ایم.
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۰ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/IiHzB2

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

سفیدک داخلی یکی از خسارت بارترین آفات باغ های انگور است و اطلاع رسانی بموقع و سمپاشی در زمان مناسب، عامل اساسی در کنترل بیماری سفیدک سطحی انگور است. مدیر ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بیماری سفیدک داخلی انگور در تاکستان‌های رها شده به خصوص مناطق دیم این استان مشاهده شده است. محمد رضایی روز شنبه ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: باغداران برای مبارزه با بیماری سفیدک انگور عملیات سم پاشی را در باغات خود انجام می‌دهند. محمد رضایی در پاسخ به ...
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به بارندگی های اخیر و رطوبت بالا و نیز پیش بینی های هواشناسی در خصوص بارش ها در روزهای آینده کشاورزان این استان مزارع ...
No Thoughts on شیوع سفیدک در تاکستان های خراسان شمالی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>