پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   واردات یا تولید برنج تراریخته نداریم
9 تیر 1395 , ساعت 12:04

رییس انجمن ایمنی زیستی:

واردات یا تولید برنج تراریخته نداریم

رییس انجمن ایمنی زیستی گفت: درحال حاضر برنج تراریخته در کشور کشت نمی شود و واردات این محصول کشاورزی به کشور را نیز نداریم

دکتر بهزاد قره یاضی رییس انجمن ایمنی زیستی گفت: خیار، گوجه فرنگی، انبه و برنج تراریخته در کشور کاشت نمی شود اما کارهای تحقیقاتی روی برخی از محصولات برای کاشت تراریخته آنها در حال انجام است.
به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه واردات برنج تراریخته نداریم، افزود: در کشور چین مقداری برنج تراریخته کشت می شود، اما در هیچ کشوری برنج تراریخته به صورت تجاری وجود ندارد تا ما واردات این محصول را داشته باشیم.
رییس انجمن ایمنی زیستی اظهار کرد: وزیر اسبق جهاد کشاورزی جلوی کشت این محصول را گرفته بود اما دولت تدبیر و امید دوباره این موضوع را فعال کرده است.
قره یاضی با اشاره به اینکه در برنامه ششم روی کاشت محصولات تراریخته در کنار محصولات ارگانیک و سالم توجه جدی صورت گرفته است، گفت: در برنامه چهارم و پنجم توسعه اقتصادی، برنامه زیست فناوری و قانون ایمنی زیستی روی این موضوع تاکید شده که دولت باید این محصولات را کشت کند.
وی، وزارت جهاد کشاورزی را متولی تولید غذا و وزارت بهداشت را مسئول تضمین ایمنی و سلامت غذا در کشور دانست و افزود: دستگاه های متولی با تمام توان در تلاش هستند مردم از غذای سالم بهره مند شوند.
قره یاضی بر لزوم برچسب گذاری محصولات تراریخته تاکید کرد و گفت: باید محصولات تراریخته برچسب گذاری شوند و سازمان غذا و دارو هم بر روند این کار نظارت می کند.
رییس انجمن ایمنی زیستی به وجود آفلاتوکسین در برخی محصولات ارگانیک اشاره کرد و گفت: محصولات ارگانیکی که دارای این ماده هستند، می توانند سرطان زا باشند بنابراین باید آزمایشات دقیقی روی این محصولات پیش از توزیع صورت گیرد.
قره یاضی افزود: عده ای محصولات کشاورزی غیرارگانیک را به نام ارگانیک به مردم می فروشند؛ بنابراین دستگاه های نظارتی باید مراقب باشند تا محصولات ارگانیک در اختیار مردم قرار گیرد.
رییس انجمن ایمنی زیستی افزود: محصولات ارگانیک، تراریخته، سنتی یا اصلاح نباتات باید قبل از اینکه به دست مردم برسند، مورد آزمایش دقیق قرار گیرند، اما تنها محصولی که در کشور ما آزمایش می شود، محصول تراریخته است.
قره یاضی به محصولات تراریخته وارداتی اشاره کرد و گفت: محصولات تراریخته که وارد کشور می شوند، شامل محصول، روغن و کنجاله سویا، کلزا و ذرت هستند.
وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد روغن نباتی خوراکی مورد نیاز کشور وارداتی و تراریخته است، افزود: به واردات دانه خوراک دام مانند دان مرغ یا کنجاله خوراک دام تا حدی زیادی وابسته هستیم که تراریخته است و از نظر سلامتی مشکلی ندارد.
رییس انجمن ایمنی زیستی بر تولید داخل محصولات کشاورزی از جمله تراریخته تاکید کرد و گفت: با بهره گیری از ظرفیت دانشمندان می توان برخی محصولات تراریخته را در داخل تولید کرد و از وابستگی آن به خارج از کشور رها شد.

 

لینک خبر: http://goo.gl/A7X2WC

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برای بررسی استفاده از محصولات تراریخته و مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به ارمنستان با حضور مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار گردید....
دروه تخصصی بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان یکی از دوره های عالی مدرسه ملی زیست فناوری ایران، در سطح پیشرفته و به صورت مجازی توسط انستیتو پاستور ایران (برگزارکننده علمی) برگزار می شود....
جلسه شورای ملی ایمنی زیستی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد. در جلسه شورای ملی ایمنی زیستی، معاون اول رئیس جمهور بر اهمیت ...
No Thoughts on واردات یا تولید برنج تراریخته نداریم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>