پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   مصرف زیاد کود اوره سبب افزایش بیماری بلاست در برنج می‌شود
10 تیر 1395 , ساعت 12:58

مدیر جهاد کشاورزی ساری:

مصرف زیاد کود اوره سبب افزایش بیماری بلاست در برنج می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی ساری گفت: مصرف بیش از حد کود اوره سبب افزایش بیماری بلاست برگ و خوشه و در مرحله برداشت نیز باعث ورس در مزرعه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی ساری گفت: مصرف بیش از حد کود اوره سبب افزایش بیماری بلاست برگ و خوشه و در مرحله برداشت نیز باعث ورس در مزرعه می‌شود.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از فارس، طهمورث قاسم‌نژاد  درباره آبیاری شالیزارها و بیماری بلاست اظهار کرد: آب در دو مرحله ۱۴ تا ۲۰ روز بعد از نشا‌کاری و زمان گلدهی برنج ضروری است.

وی افزود: در فاصله دو مرحله می‌توان تناوب خشکی را با بستن سر و ته زمین تا پایین آمدن آب تا مرحله ترک مویی انجام داد و بعد آب بستن زمین تا ۳ تا ۴ سانتی‌متر زیر بوته‌ها انجام شود.

قاسم‌نژاد با بیان اینکه در مرحله داشت مدیریت کود بسیار مهم است، گفت: در مرحله داشت برنج و ۲۵ روز بعد از نشا‌کاری یعنی زمان انجام وجین از کود اوره استفاده شود به گونه‌ای که استفاده از این کود تا مرحله‌ای که خوشه در غلاف است نیاز است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری اضافه کرد: در این زمان استفاده از کود اوره به میزان ۲۵ تا ۳۰ کیلو‌گرم در هکتار به همراه ۳۵ تا ۵۰ کیلو‌گرم کود پتاس در هکتار باید استفاده شود.

وی ادامه داد: در صورت مشاهده زردی مزرعه و تشخیص کمبود کود اوره می‌توان به‌صورت سرک به مقدار کمی کوددهی انجام داد.

قاسم‌نژاد خاطرنشان کرد: باید در مصرف کود اوره دقت شود چرا که مصرف بیش از حد آن باعث افزایش بیماری بلاست برگ و بلاست خوشه می‌شود و در مرحله برداشت نیز باعث ورس در مزرعه خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری درباره انتخاب و تهیه بذر صیفی‌جات و مقاوم بودن آن به آفات و بیماری‌ها گفت: در کاشت صیفی‌جات باید پس از جوانه‌زنی در ظرف یا گلدانی کاشته شود و بعد از سه برگه شدن به زمین اصلی انتقال داده شود.

وی درباره روش غیرشیمیایی برای مبارزه با آفت صیفی‌جات اظهار کرد: استفاده از شیر ترشیده به نسبت ۹ لیتر آب و یک لیتر شیر ترشیده که ترکیبی از آفت‌کش و قارچ‌کش است توصیه می‌‌شود.

قاسم‌نژاد خاطرنشان کرد: بهترین زمان آبیاری سبزیجات شب و با آبپاش چرخشی است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/01KpFj

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

مبارزه شیمیایی و بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج تاکنون در بیش از ۲۷۰ هزار هکتار شالیزارهای استان های شمالی انجام شده است. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ...
برداشت برنج هسته‌ای رقم شهریار در شالیزار‌های استان‌های مازندران و گلستان آغاز شد. محقق پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: پژوهشگران مازندرانی از ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران به شالیکاران توصیه کرد مبارزه با بیماری بلاست را آغاز کنند. مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زراعت برنج از کاشت تا برداشت ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بیماری بلاست برنج، سبب کاهش میزان محصول شده و درصد شکستگی دانه‌ها هنگام تبدیل افزایش می‌ یابد. عبدالرحمن زاغی با اشاره به ...
No Thoughts on مصرف زیاد کود اوره سبب افزایش بیماری بلاست در برنج می‌شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>