اجرای مبارزه بیولوژیک در ۴۰۰ هکتار از شالیزارهای شهرستان سیمرغ

تریکوگراما-شهرستان سیمرغ

چاپ

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان سیمرغ (کیاکلا) از انجام کنترل بیولوژیک با استفاده از زنبور تریکوگراما در سطح ۴۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان خبر داد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از فارس، اظهار کرد: کرم ساقه‌خوار برنج یکی از آفت‌های برنج است که زمستان‌گذرانی این آفت به‌صورت لارو در بقایای ساقه‌های برنج باقی‌مانده درون مزرعه و علف‌های هرز داخل مزارع است.

وی افزود: این آفت در بهار فعال می‌شود و در اوایل اردیبهشت‌ماه شفیره‌های نسل اول آفت ظاهر و پس از تبدیل به پروانه شروع به تخم‌ریزی روی برگ‌های می‌کند و این آفت در شمال کشور دو تا سه نسل دارد.

مدیرجهاد کشاورزی سیمرغ با اشاره به اینکه نسل نخست این آفت در زمان نشای برنج، نسل دوم در زمان خوشه‌دهی و نسل سوم مصادف بازمان برداشت است، تصریح کرد: در نسل سوم خسارت‌هایی در برنج‌های دیررس و رتون مشاهده می‌شود.

این مسؤول ادامه داد: از جمله روش‌های مبارزه با این آفت غرقاب کردن زمین، آب تخت، شخم و شیار زمستانه، حذف علف‌های هرز حاشیه مزارع و کنترل بیولوژیک است.

جعفری با بیان اینکه در سال‌جاری در شهرستان سیمرغ مرحله نخست کنترل بیولوژیک به دلیل عدم تولید زنبور توسط انسکتاریم مربوطه (بهاران دشت ساحل) انجام نشد، تصریح کرد: در نسل دوم آفت کنترل بیولوژیک با استفاده از زنبور تریکوگراما در سطح ۴۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان انجام گرفت که مرحله نخست آن در تاریخ یکم و سوم تیرماه و زمان رهاسازی مرحله دوم آن یک هفته پس از رهاسازی اولیه و در روزهای هشتم و نهم تیرماه امسال انجام شد.

وی افزود: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده این طرح در سال گذشته تا ۵۰ درصد سبب کاهش مصرف سموم شده است.

 

 

مبارزه شیمیایی با کرم ساقه خوار برنج

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان سیمرغ با اشاره به اینکه بهترین زمان مبارزه شیمیایی در زمان ظهور لارو سن یک و دو است، تصریح کرد: در مبارزه شیمیایی از سموم دیازینون گرانوله ۱۰ درصد، دیازینون گرانوله پنج درصد، ریجنت دودهم درصد، پادان چهار درصد و دیازینون امولسیون ۶۰ درصد EC در نسل آخر استفاده می‌شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: مبارزه شیمیایی پس از کنترل بیولوژیک و در صورت شدید بودن خسارت ۱۰ روز پس از پیک پرواز پروانه‌ها امکان‌پذیر است.

جعفری با بیان اینکه مبارزه بیولوژیکی با استفاده از حشرات مفید سبب کاهش قابل‌توجه مصرف ۸۰۰ هزار تنی سم دیازینون و گرانول در اراضی کشاورزی مازندران می‌شود، اظهار کرد: اجرای این روش مبارزه به‌دلیل کمبود اعتبارات در تولید و توزیع حشرات مفید، سطوح مبارزه بیولوژیکی مزارع روند کاهشی دارد.

وی افزود: سطح مبارزه بیولوژیک توسط زنبور براکون در شهرستان سیمرغ ۱۰۰ هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیمرغ با اشاره به اینکه زنبور براکون از رو و یا نزدیک میزبان‌هایش تخم‌ریزی می‌کند و می‌تواند به مراحل مختلف زیستی میزبان‌هایش شامل تخم، لارو، شفیره و حشرات کامل حمله کند، اظهار کرد: زنبورهای براکون در مزارعی که کمتر دستخوش سم‌پاشی قرار گرفته‌اند وجود دارد و لارو پروانه‌ها را پارازیت می‌کند که نتیجه آن کنترل آفات بسیاری در اثر فعالیت این زنبورها است.

 

 

روش های کنترل  ساقه خوار ذرت

این مسؤول تصریح کرد: کرم ساقه‌خوار بلال و ذرت یکی از آفت‌های است که دارای میزبان متعدد در بین گیاهان زراعی است که ذرت و نیشکر از میزبان‌های اصلی آن به‌حساب می‌آیند.

جعفری با بیان اینکه این آفت در بیشتر مناطق کشت و کار ذرت در ایران وجود دارد، تصریح کرد: لاروهای تازه از تخم درآمده به‌صورت گروهی از برگ‌های جوان و لطیف بوته ذرت تغذیه و سبب سوراخ شدن آن‌ها می‌شوند، با رشد بوته‌ها لاروها با ایجاد دالان‌هایی وارد ساقه شده و بیشترین دوره رشد خود را در همین دالان‌ها می‌گذرانند.

 

وی افزود: رعایت یکنواختی در رقم ذرت کشت مورد کشت، از بین بردن بقایای ذرت پس از برداشت، انجام عملیات زراعی شخم، دیسک و زبرخاک نمودن بقایای ذرت، رعایت تناوب اصول صحیح در تهیه زمین و استفاده از بذر با قوه نامیه بالا همچنین شکار حشرات بالغ با استفاده از تله‌های نوری و فرومونی ازجمله روش‌های کنترل کرم ذرت است.

مدیر جهاد کشاورزی سیمرغ در پایان گفت: برداشت گندم از ۱۰۰ درصد زمین‌های شهرستان انجام‌ شده و ۷۵۲ تن گندم از کشاورزان دریافت شده است.

 

تریکوگراما-شهرستان سیمرغ

تریکوگراما-شهرستان سیمرغ-2

تریکوگراما-شهرستان سیمرغ-3

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/DFGcOI