پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان شمالی  »   پژوهشکده انگور در خراسان‌ شمالی ایجاد می‌شود
9 تیر 1395 , ساعت 18:48

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

پژوهشکده انگور در خراسان‌ شمالی ایجاد می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از ایجاد پژوهشکده انگور در این استان خبر داد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از ایجاد پژوهشکده انگور در این استان خبر داد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از تسنیم، عبدالله یوسفی ظهر امروز در نشست کارگروه رسانه‌ای اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل خراسان‌شمالی اظهار داشت: ایجاد و راه‌اندازی این پژوهشکده در سفر رهبر انقلاب به استان مصوب شد اما به علت‌هایی اجرایی نشد و اکنون در تلاش هستیم تا با جذب اعتبار موردنیاز، این امر ضروری در استان محقق شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های پیشنهادی برای حمایت از تاکداران و رونق تولید انگور در استان، ایجاد ایستگاه هواشناسی در منطقه بدرانلو است تا اطلاعات موردنیاز کشاورزان در زمینهٔ پیش بینی‌های آب و هوایی به‌موقع و دقیق در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی به تشکیل ستاد توسعه باغ در زمین‌های شیب‌دار بدرانلو اشاره کرد و گفت: زمین‌های شیب‌دار مستعد برای توسعه تاکستان‌ها در استان شناسایی می‌شود و سال گذشته پتانسیل‌ها برای ایجاد باغ در ۳۰۰ هکتار از زمین‌های شیب‌دار استان شناسایی شد است که ۲۷۰ هکتار از این میزان در منطقه بدرانلو بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: اقدامات اولیه درزمینهٔ ایجاد باغ‌های انگور انجام‌شده است.

یوسفی با تأکید بر اینکه محصول انگور و توسعه تاکستان‌ها موردتوجه جهاد کشاورزی است گفت: در این زمینه امسال همایش ملی برای معرفی توانمندی‌ها استان برای تولید انگور و نیز اجرای واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی برگزار می‌شود.

 

 

شیوع بیماری سفیدک انگور در استان

وی درباره شیوع بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های استان اظهار داشت: بارندگی‌های مناسب و رطوبت بالای هوا شرایط را برای توسعه بیماری سفیدک انگور مساعد کرد و بر اساس گزارش‌ها، در بجنورد، پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از تاکستان‌ها ۳۵ تا ۶۰ درصد آلوده‌شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بابیان اینکه خسارت‌های ناشی از سفیدک انگور و میزان کاهش میزان تولید در تاکستان‌ها در دست بررسی است گفت: درمجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از تاکستان‌های استان در معرض آلودگی به سفیدک انگور قرار گرفتند و برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری، مبارزه شیمایی در سطح ۱۳ هزار و ۷۲۵ هکتار انجام‌شده است.

یوسفی درباره گلایه‌ها از عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع جهاد کشاورزی به تاکداران برای انجام اقدامات لازم گفت: بیماری سفیدک بیماری ناآشنایی برای تاکداران نیست و البته جهاد کشاورزی با استفاده از توان ناظران و نیز ۱۱ کلینیک گیاه‌پزشکی فعال در استان، نسبت به ارائه خدمات مشاوره‌ای و راهنمایی اقدام کرده‌اند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از تولید ناخالص استان در بخش کشاورزی محقق می‌شود گفت: این در حالی است که سهم جهاد کشاورزی استان از اعتبارات تملک و دارایی‌های استان تنها ۹ درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: انتظار می‌رود سهم جهاد کشاورزی از این اعتبارات به ۱۵ درصد ارتقا یابد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/VX7aMn

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

No Thoughts on پژوهشکده انگور در خراسان‌ شمالی ایجاد می‌شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>