ممنوعیت آفت کش های حاوی گلایفوسیت و تالوآمین در فرانسه

چاپ

سازمان بهداشت و ایمنی فرانسه می‌گوید قصد دارد آفت‌کش‌هایی را که ترکیب مواد شیمیایی گلایفوسیت و تالوآمین در آنها به کار رفته است، به علت نگرانی درباره خطرات بهداشتی احتمالی ممنوع کند.

به گزارش رویترز فرانسوا وبر معاون مدیر کل سازمان مواد غذایی، محیط‌زیست و ایمنی و سلامت شغلی فرانسه (ANSES) این هفته نامه‌ای به تولیدکنندگان فرستاد که در آن به آنان اطلاع داد که قصد دارد مجوز تولید چنین محصولاتی را لغو کند.

این سازمان پس از نتیجه‌گیری‌های منتشرشده به‌وسیله سازمان ایمنی غذایی اروپا در ماه نوامبر درباره اینکه استفاده همراه گلایفوسیت و تالوآمین خطرناک‌تر از استفاده گلایفوسیت به تنهایی است، به بازبینی محصولات حاوی ترکیب این دو ماده شیمیایی پرداخت.

وبر گفت: نمی‌توان تضمین کرد که محصولات حاوی ترکیب گلایفوسیت و تالوآمین اثرات منفی بر سلامت انسان ندارند.

گلایفوسیت، جزء فعال در آفت‌کش‌های رانداپ ساخت شرکت مونسانتو است که از سال قبل که سازمان جهانی بهداشت آن را به‌عنوان یک ماده احتمالی سرطان‌زا رده‌بندی کرد، باعث بروز بحث‌های تندی شده است و کشورهای اتحادیه اروپا در حال بررسی صدور یا عدم صدور مجوز برای این ماده در سطح این اتحادیه هستند.

وزیر محیط‌ زیست فرانسه برای ممنوعیت محصولات بر پایه گلایفوسیت در سراسر اتحادیه اروپا فشار می‌آورده است و همچنین از مقرراتی برای غیرقانونی کردن یک نوع آفت‌کش آسیب‌رسان به زنبورهای عسل حمایت می‌کند.

تالوآمین نیز در محصولات آفت‌کش استفاده می‌شود تا آنها بتوانند به‌طور مؤثر جذب گیاهان شود. این ماده در بسیاری از آفت‌کش‌ها با گلایفوسیت‌ ترکیب می‌شد، اما به گفته وبر در فرانسه شمار زیادی از محصولات گلایفوسیتی بدون تالوآمین‌ها وجود دارند.

به گفته او سازندگان در آلمان قبلاً محصولات حاوی ترکیب این دو ماده را داوطلبانه از بازار خارج کرده‌اند.

مباحثات درباره گلایفوسیت باعث اختلاف‌نظر دانشمندان شده و فعالان حفاظت از محیط‌زیست را بر ضد شرکت‌های شیمیایی و کشاورزانی که می‌گویند جایگزین مناسبی بر آن ندارند، برانگیخته است.

وبر گفت: تصمیم نهایی به‌وسیله ANSES درباره بیرون کشیدن ترکیب‌های گلایفوسیت- تالوآمین دست‌کم چند هفته طول خواهد کشید، زیرا این سازمان باید ابتدا نظرات تولیدکنندگان را موردتوجه قرار دارد که دو هفته برای این کار وقت دارند.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/VQHvvJ