پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار ایران, گفتگو  »   هجوم ملخ‌ها چند هفته قبل از سوی فائو گزارش شده بود
25 فروردین 1398 , ساعت 16:50

هجوم ملخ‌ها چند هفته قبل از سوی فائو گزارش شده بود

یک حشره‌شناس با اشاره به هشدار فائو بر رشد و نمو ملخ‌ها و احتمال حمله این حشرات به ایران پیش از وقوع آن، گفت: سمپاشی هوایی که مهم‌ترین روش مقابله با ملخ‌ها عنوان می‌شود، می‌تواند اکوسیستم منطقه را مورد تهدید قرار دهد.

ملخ‌های صحرایی در دسته‌های میلیونی از اواسط بهمن ماه راهی استان‌های جنوبی کشور شده و کشاورزی و امنیت غذایی ما را تهدید می‌کنند؛ گفته می‌شود احتمال هجوم دوباره این گونه مهاجم در ماه آینده بسیار بالاست.

سعید معین‌نمینی مدیرکل آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات در این باره گفته است: «چنین هجوم ملخی در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است. بزرگ‌ترین حمله ملخ‌ها پیش از این مربوط به سال‌های ۴۰ تا ۴۲ می‌شود که ۲.۵ میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی را مورد حمله قرار داده است و تنها حدود ۴ استان درگیر آن بوده‌اند، اما امسال با سطح گسترده‌تری از این هجوم مواجهیم که بارندگی‌های خوب زمستان گذشته علت هجوم آنها عنوان می‌شود».

ملخ صحرایی که از شبه جزیره عربستان، امارات متحده و عمان وارد کشور شده است، می‌تواند در یک روز حدود ۴۰۰ کیلومتر پرواز کند؛ ملخ‌ها در دو تا سه ماه گذشته در عمق ۱۰ متری خاک‌های مرطوب تخم‌گذاری کرده‌اند.

فریبرز شهرتی کارشناس مسؤول سموم و سیستم‌های سمپاش در این باره گفته است با توجه به شرایط ویژه پیش آمده و مأموریت ما برای مبارزه هم به دو بخش مبارزه با مهاجرین و پوره ملخ تقسیم شده است.

.

هجوم ملخ‌ها چند هفته قبل از وقوع از سوی فائو گزارش شده بود

اما علیرضا نادری حشره‌شناس درباره هجوم ملخ‌ها به کشور اظهار کرد: ما عضو سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هستیم و این سازمان سالیانه هشدارهایی را در این زمینه به کشورهای درگیر می‌دهد.

وی ادامه داد: چند هفته قبل از وقوع این حمله کانون‌های رشد و نمو ملخ در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گزارش شده و به کشورهای منطقه اعلام شده بود که باید برای مقابله با حمله ملخ‌های صحرایی آماده باشند، اما مسؤولان ما دیر اقدام کردند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به سرعت پرواز ملخ‌های صحرایی کمتر از دو روز زمان لازم است که ملخ‌ها از خلیج‌فارس به سمت ایران بیایند.

نادری این هجوم را به دلیل ترسالی کوتاه مدت کاملاً طبیعی عنوان کرد و با اشاره به تغییر کاربری اراضی طبیعی و چرای بی‌رویه دام در بسیاری از مناطق مورد هجوم قرار گرفته، گفت: ملخ‌ها به سمت مناطق سبز حرکت می‌کنند و طبیعی است که آنها به سمت زمین‌های کشاورزی هدایت شدند و ما باید منتظر چنین خسارت طبیعی بودیم.

این حشره شناس خاطرنشان کرد: سمپاشی هوایی که مهم‌ترین روش مقابله با ملخ‌ها عنوان می‌شود، می‌تواند اکوسیستم منطقه را مورد تهدید قرار دهد.

.

برداشت بی‌رویه عقرب‌ها از طبیعت، عامل گسترش زادآوری آنها در طبیعت

وی با اشاره به نقش مؤثر عقرب‌ها در جلوگیری از حمله ملخ و گسترش جمعیت آنها اظهار داشت: عقرب‌ها به صورت طبیعی نوزادان ملخ‌ها را به صورت شبانه می‌خوردند و از جمعیت آنها می‌کاهند اما در دو سال گذشته با موج جمع‌آوری گونه‌های عقرب در استان‌های مختلف کشور به جهت سودآوری مواجه شده‌ایم که باعث کاهش چشمگیر تعداد عقرب‌ها در طبیعت شد.

نادری افزود: شاید یکی از دلایل بحرانی شدن حمله امسال ملخ‌های صحرایی به کشور همین کاهش تعداد عقرب‌ها باشد.

وی در خصوص ویژگی ملخ‌های صحرایی و علت حمله آنها به مناطق دیگر هم توضیح داد: ملخ‌های صحرایی در برهه‌ای از زمان که رطوبت محیط افزایش یافته و به تبع آن سبزینه‌ها (غذای ملخ ها) در محیط زیستشان افزایش می‌یابد ترکیبات بیوشیمیایی در بدنشان اتفاق می‌افتد که از فاز معمولی به فاز حریص شدن و تغذیه زیاد روی می‌آوردند.

وی ادامه می‌دهد: ملخ‌های صحرایی از زادگاهشان در مناطق صحرایی (سودان، عربستان و …) برای اینکه بتوانند غذای بیشتری به دست بیاورند به مناطق جغرافیایی و خنک‌تر حرکت می‌کنند مثل ایران و به ندرت به کشورهای شمال ایران وارد شده‌اند و حداکثر حمله آنها به استان‌های جنوبی زاگرس گزارش شده است.

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on هجوم ملخ‌ها چند هفته قبل از سوی فائو گزارش شده بود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>