خسارت ۸۱۰ میلیارد ریالی سفیدک داخلی به باغ های انگور خراسان شمالی

سفیدک داخلی انگور

چاپ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به خسارت شدید به باغ های انگور به دلیل شرایط محیطی گفت: خسارت سفیدک داخلی انگور، تاکستان های این استان را در وضعیت بحرانی قرار داده است.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایرنا، عبدالله یوسفی روز سه شنبه در کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات این استان اظهار کرد: بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد باغ های انگور این استان از ناحیه آفت سفیدک داخلی خسارت دیده اند.

وی افزود: در مجموع آفت سفیدک داخلی به ۴۰ درصد تاکستان های خراسان شمالی خسارت وارد کرده است که میزان خسارت ۸۱۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

 

 

سفیدک داخلی از کنترل خارج شده است

وی اشاره ای به باران های فصل بهار و اوایل تابستان کرد و افزود: از نظر بارندگی در سال آبی جاری ۲۶۰ میلی متر بارش باران داشته ایم که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد و دوره آماری ۱۲ درصد رشد داشته ایم که علاوه بر این رشد در زمستان نیز بارش برف و روز های یخبندان نیز محدود بوده است که این امر شرایط و بسترهای لازم را برای آفات نباتی و بیماری ها فراهم کرده است.

وی افزود: با وجود اقدامات فنی و ترویجی که در سطح باغات این استان داشته ایم اما متاسفانه سفیدک داخلی انگور خسارت زیادی به تاکستان های این استان وارد کرده است که از مدیریت بحران و استانداری می خواهیم در این خصوص کارگروه بحرانی تشکیل دهند و این موضوع را به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت بحران کشور ارجاع دهند تا به عنوان بحران تعریف شود.

وی با بیان اینکه میزان خسارت فراگیر بوده است و همچنین شرایط از دست تاکداران به علت بارش باران و رطوبت بالا و رشد چشم گیر سفیدک خارج بوده است افزود: متاسفانه بیشتر باغ داران این استان خرده مالک هستند.

وی گفت: مبارزه با این افت از اختیار تاکداران خارج شده است و حتی در باغ هایی که چندین بار مبارزه و سمپاشی نیز شده است آفت وجود دارد.

 

 

تاکداران توان تامین هزینه های کنترل را ندارند

وی هزینه ها مبارزه را بسیار بالا دانست و افزود: برخی از تاکداران هم اکنون از عهده هزینه ها بر نمی آیند و حتی کشاورزانی هستند که باغ های خود را رها کرده اند.

وی با بیان اینکه خسارت ها جدی است افزود: باید کشاورزان از نظر توان مالی با ارائه تسهیلات بانکی کمک شوند تا بتوانند باغ های خود را اصلاح و تقویت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با وجود اینکه از طریق مجموعه فنی توصیه ها و پیش بینی های لازم صورت گرفته بود اما شرایط کنترلی نبوده است چرا که بیماری قارچی کنترل نمی شود و تنها پیش بینی می شود.

وی با بیان اینکه تنها سرعت رشد کم شده است افزود: اما اگر دوباره شرایط اقلیمی فراهم شود رشد آفت را خواهیم داشت و از هم اکنون تنها باید به فکر احیا و بازسازی وضعیت باغ ها باشیم تا این تاکستان ها را حفظ کنیم.

 

 

سن گندم کنترل شد

وی در خصوص سن گندم نیز گفت: در سال زراعی جاری در ۲۷ هزار هکتار از گندم زار های این استان نسبت به این افت مبارزه شد که این سطح در سال گذشته دو هزار هکتار بوده است.

یوسفی افزود: با وجود اینکه در سال زراعی اخیر مشکلات در خصوص سن گندم داشته ایم اما گندم خوب و مرغوب تحویل سیلوها داده شده است.
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ تن انواع محصول کشاورزی زراعی و باغی و همچنین دامی تولید می شود.

در خراسان شمالی بیش از ۴۰ هزار هکتار باغ وجود دارد که از مجموع این میزان ۱۶ هزار هکتار مربوط به تاکستان ها است که سالانه بیش از ۱۶۵ هزار تن انواع انگور تولید می شود.

این کارگروه با حضور مسئولان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در سالان اجتماعات این سازمان تشکیل شد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/x1J7WN