پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان شمالی  »   کشاورزان خراسان شمالی مزارع غلات را علیه قارچ ها سمپاشی کنند
5 اردیبهشت 1398 , ساعت 10:26

کشاورزان خراسان شمالی مزارع غلات را علیه قارچ ها سمپاشی کنند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به بارندگی های اخیر و رطوبت بالا و نیز پیش بینی های هواشناسی در خصوص بارش ها در روزهای آینده کشاورزان این استان مزارع غلات را علیه قارچ ها سمپاشی کنند.

عبدالله یوسفی اظهار داشت: ضروری است کشاورزان نسبت به مبارزه شیمیایی با بیماری های زنگ زرد، سفیدک سطحی و لکه خرمایی در مزارع گندم اقدام کنند.
وی افزود: با توجه به رطوبت موجود در مزارع گندم توصیه می شود با استفاده از قارچکش مناسب در دو مرحله قبل از گلدهی و به فاصله ۱۰ تا ۱۵ روز سمپاشی انجام شود.
وی با بیان اینکه در سال زراعی امسال انتظار تولید ۳۳۰ هزار تن گندم داریم گفت: در پاییز ۴۷ هزار هکتار گندم آبی و ۹۹ هزار هکتار گندم دیم و ۴۰ هزار هکتار جو آبی و دیم کشت شد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه هم اکنون وضعیت کشتزارهای دیم استان بسیار مناسب است گفت: مزارع دیم از رطوبت کافی برخوردار شده اند.
وی اظهار داشت: امسال پیش بینی می شود ۲۵۰ تا ۲۹۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان این استان خریداری شود.
یوسفی افزود: پارسال از کشتزارهای گندم استان ۱۵۰ هزار تن گندم و ۴۵ هزار تن جو برداشت شده بود.
وی اظهار داشت: انتظار می رود امسال افزون بر ۱۰۰ هزار تن جو نیز برداشت شود.
یوسفی افزود: سمپاشی تاکستان ها با سموم اکسی کلرور مس برای کنترل بیماری سفیدک داخلی انگور انجام شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به منظور اطمینان از کنترل سفیدک داخلی انگور و با توجه به رطوبت فراوان باغ ها و محیط، توصیه می شود قبل از گل دو مرحله اقدام به سمپاشی شود.
یوسفی اظهار داشت: مبارزه مکانیکی وجین علف های هرز پهن برگ کلزا در مناطق سرد در مزارع آلوده چون سبب کاهش عملکرد می شود صورت پذیرد.
وی افزود: برای کنترل بیماری های شایع بر روی سایر درختان میوه مانند لب شتری هلو، غربالی هسته داران، آتشک درختان دانه دار، آنتراکنوز گردو مبارزه شیمیایی انجام شود.
وی گفت: با توجه به شرایط رطوبتی سال جاری و احتمال فعالیت ملخ از تمامی دامداران و کشاورزان در صورت مشاهده اولین دستجات پوره های اولیه ملخ به مراکز جهاد کشاورزی اطلاع رسانی کنند.
وی افزود: با توجه به فعالیت گرده افشان ها مانند زنبور عسل در مزارع کلزا لازم است مبارزه شیمیایی برای کانون کوبی شته مومی از حاشیه مزارع و یا به صورت لکه ای و از سموم کم خطری مانند پریمور در غروب آفتاب استفاده شود.
یوسفی گفت: علف های هرز سبب کاهش عملکرد گندم و جو شده، لذا ضروری است کشاورزان دیم کار در مناطق سرد اقدام کنند.
وی افزود: رعایت تنوع در سموم مصرفی علفکش ها در گندم جهت جلوگیری از مقاوم شدن علف های هرز به سموم اهمیت داده شود.
خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزاز و مابقی باغ است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

No Thoughts on کشاورزان خراسان شمالی مزارع غلات را علیه قارچ ها سمپاشی کنند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>