پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان شمالی  »   آفت مگس گیلاس در خراسان شمالی کنترل شد
19 تیر 1395 , ساعت 13:01

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی خراسان شمالی:

آفت مگس گیلاس در خراسان شمالی کنترل شد

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از برداشت چهار هزار و 800 تن گیلاس خبر داد و گفت: هم اکنون آفت مگس این محصول از سطح باغ های استان کنترل شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از برداشت چهار هزار و ۸۰۰ تن گیلاس خبر داد و گفت: هم اکنون آفت مگس این محصول از سطح باغ های استان کنترل شده است.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایرنا، محمد علی شریکیان با بیان اینکه  ۹۰۸ هکتار باغ گیلاس بارور و ۱۴۰ هکتار باغ غیر بارور در این استان وجود دارد گفت: آفت مگس گیلاس در سال های اخیر باعث شده بود تا خسارات عمده ای به باغ های استان وارد شود که برای مبارزه با این آفت در باغ های مستعد تله گذاری انجام و بعد از شکار نخستین مگس به باغ داران هشدار سمپاشی داده شد.

شریکیان افزود: ناظرهای گیاه پزشکی با استفاده از تله گذاری و هشدار برای سم پاشی به موقع و سایر اقدامات لازم توانستند آفت مگس گیلاس را از بین ببرند و هم اکنون این آفت در باغ های این استان وجود ندارد و محصول با کیفیت تولید می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از کیفیت خوب محصول باغ های این استان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: مرغوب ترین گیلاس های این استان در مناطق دره بازخانه، رشوانلو، حمزانلو و طراقی کرد تولید می شود.

وی سطح باغ های گیلاس این منطقه را ۲۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: گیلاس برداشت شده از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

 

 

بیشتر باغ های این استان نیاز به اصلاح دارند
وی در بخش دیگری از سخنانش بر ایجاد یخبندان در فصل زمستان و اصلاح باغ ها نیز تاکید کرد و گفت: بیشتر باغ های این استان نیاز به اصلاح دارند.
این مسئول بر استفاده از درختان آلبالو در باغ های گیلاس تاکید کرد و افزود: با یک تناسبی استفاده درختان آلبالو در باغ های گیلاس باعث افزایش عملکرد محصول گیلاس خواهد شد که این امر را باغداران باید همچون گذشته مد نظر داشته باشند.
وی همچنین استفاده از زنبور عسل در باغ ها را نیز تاکید کرد و گفت: این امر نیز موجب افزایش عملکرد در سطح خواهد شد.
وی به باغ داران توصیه کرد: برای اصلاح باغ های گیلاس با پایه رویشی کشت کنند زیرا که این امرنیز موجب افزایش عملکرد می شود.
شریکیان افزود: در این استان نهالستان تولید نهال گیلاس با پایه رویشی ایجاد شده است که در سال آینده این نهال ها از استان تامین خواهند شد.
وی افزود: بیشتر گیلاس تولیدی این استان از سطح باغ های شهرستان بجنورد و اسفراین است.
وی میانگین برداشت در هکتار را نیز پنج تن و ۵۰۰ کیلوگرم ذکر کرد و افزود: در مناطق ذکر شده بجنورد بیش از شش تن نیز در هر یک هکتار برداشت می شود.
شریکیان عمده ترین ارقام گیلاس به عمل آمده در این استان شامل ارقام زودرس شیشه ای، آلبالویی ارقام دیرس فرانسوی دوم کوتاه و دم بلند و ارقام دیر رس تکدانه، شبستری، سفید ارومیه و زرد دانشکده عنوان کرد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه گیلاس این استان به دلیل کیفیت بالا به استان های گلستان و همجوار و تهران هم صادر می شود افزود: باغ داران این استان از اوایل خرداد تا نیمه تیر مشغول به جمع آوری گیلاس هستند.
شریکیان افزود: در سال زراعی گذشته چهار هزار و ۶۰۰ تن گیلاس از باغ های استان برداشت شده بود.
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که که سالانه ۹۵۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و ۲۰۰ هزار تن محصول باغی از سطح ۴۴ هزار هکتار باغ در این استان تولید می شود.
خراسان شمالی ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/L3vwW8

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در مبارزه غیر شیمیایی با آفات در مزارع و باغات استان از استفاده ۵۰ تن سموم شیمیایی جلوگیری شد. شریفی با بیان ...
No Thoughts on آفت مگس گیلاس در خراسان شمالی کنترل شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>