پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان شمالی  »   سفیدک داخلی انگور تاکستان های خراسان شمالی را در وضعیت بحرانی قرار داده است
20 تیر 1395 , ساعت 10:09

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

سفیدک داخلی انگور تاکستان های خراسان شمالی را در وضعیت بحرانی قرار داده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برخی از تاکداران این استان به علت طغیان بیماری سفیدک داخلی انگور و همچنین هزینه های سرسام آور سمپاشی باغ های خود را رها کرده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برخی از تاکداران این استان به علت طغیان بیماری سفیدک داخلی انگور و همچنین هزینه های سرسام آور سمپاشی باغ های خود را رها کرده اند.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایرنا، محمدجواد تشکری اظهار کرد: برخی از باغ داران این استان تا ۱۰۰ درصد خسارت نیز دیده اند.

وی با بیان اینکه تاکداران این استان در اثر بیماری سفیدک داخلی انگور بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده اند افزود: متاسفانه برخی از آنان با وجود اینکه چندین بار سم پاشی داشته اند اما محصول آنان دچار خسارت شده است.

وی افزود: سم های متنوعی نیز برای مبارزه با این بیماری به کشاورزان معرفی شده اما متاسفانه بیماری کنترل نشده و از این ناحیه به تاکدارن خسارت زیادی وارد شده است.

وی به هزینه های بالای سمپاشی و مبارزه با این بیماری اشاره کرد و افزود: برای مبارزه با این بیمار هر روز باید تاکستانها سمپاشی شود و این امر مستلزم هزینه های زیاد است.

وی گفت: در استان خراسان شمالی ۱۶ هزار هکتار تاکستان وجود دارد که سالانه ۱۸۰ هزار تن انگور از این سطح برداشت می شود.

تشکری افزود: از مجموع این سطح ۱۱ هزار هکتار آبی و مابقی به صورت دیم است .

وی اظهار کرد: سالانه به علت انواع بیماری ها، آفات، سرما و خشکسالی به تاکداران این استان خسارت هایی وارد می شود که در برخی از سال ها سفیدک سطحی نیز داشته ایم که به راحتی کنترل می شد اما متاسفانه در سال زراعی امسال سفیدک داخلی انگور شیوع پیدا کرده که بیماری قارچی است و به دلیل شرایط آب و هوایی کنونی قابل کنترل نیست.

وی افزود: با توجه به تیپ رویش انگور در زمین رطوبت وجود دارد و همچنین با توجه به باران های اخیر و رطوبت بالا امکان گسترش فعالیت های قارچی بیشتر و این بیماری توسط باد پراکنده می شود و هر هفت روز چرخه تکرار دارد که مبارزه بسیار سخت است.

وی اظهار کرد: متوسط درجه حرارت ۲۰-۱۵ و رطوبت نسبی بالا بهترین شرایط برای بیماری را فراهم کرده است.
وی گفت: همچنین از ۲۰ اسفند تا انتهای خرداد ماه در این استان ۴۱ روز بارندگی داشته ایم که این امر در مناطق بدرانلو بجنورد بیش از ۶۰ روز بوده است.
وی افزود: با وجود اینکه به موقع و از ۲۰ فروردین ماه مبارزه را آغاز کردیم اما این بیماری به علت فراهم بودن شرایط آب و هوایی و شیوع آن با باد کنترل نشده است.

وی با بیان اینکه باید در خصوص این بیماری شرایط بحرانی اعلام شود افزود: هم اکنون شرایط این استان در خصوص تاکداران بحرانی است.

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به خسارت شدید به باغ های انگور به دلیل شرایط محیطی گفت: خسارت سفیدک داخلی انگور، تاکستان های این استان را در وضعیت بحرانی قرار داده است.

عبدالله یوسفی در کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات این استان اعلام کرد: بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد باغ های انگور این استان از ناحیه آفت سفیدک داخلی خسارت دیده اند.

وی افزود: در مجموع آفت سفیدک داخلی به ۴۰ درصد تاکستان های خراسان شمالی خسارت وارد کرده است که میزان خسارت ۸۱۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با وجود اینکه از طریق مجموعه فنی توصیه ها و پیش بینی های لازم صورت گرفته بود اما شرایط کنترلی نبوده است چرا که بیماری قارچی کنترل نمی شود و تنها پیش بینی می شود.

وی با بیان اینکه تنها سرعت رشد کم شده است افزود: اما اگر دوباره شرایط اقلیمی فراهم شود رشد آفت را خواهیم داشت و از هم اکنون تنها باید به فکر احیا و بازسازی وضعیت باغ ها باشیم تا این تاکستان ها را حفظ کنیم.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ تن انواع محصول کشاورزی زراعی و باغی و همچنین دامی تولید می شود.

در خراسان شمالی بیش از ۴۰ هزار هکتار باغ وجود دارد که از مجموع این میزان ۱۶ هزار هکتار مربوط به تاکستان ها است که سالانه بیش از ۱۸۰هزار تن انواع انگور تولید می شود.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

سفیدک داخلی یکی از خسارت بارترین آفات باغ های انگور است و اطلاع رسانی بموقع و سمپاشی در زمان مناسب، عامل اساسی در کنترل بیماری سفیدک سطحی انگور است. مدیر ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بیماری سفیدک داخلی انگور در تاکستان‌های رها شده به خصوص مناطق دیم این استان مشاهده شده است. محمد رضایی روز شنبه ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: باغداران برای مبارزه با بیماری سفیدک انگور عملیات سم پاشی را در باغات خود انجام می‌دهند. محمد رضایی در پاسخ به ...
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به بارندگی های اخیر و رطوبت بالا و نیز پیش بینی های هواشناسی در خصوص بارش ها در روزهای آینده کشاورزان این استان مزارع ...
No Thoughts on سفیدک داخلی انگور تاکستان های خراسان شمالی را در وضعیت بحرانی قرار داده است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>