پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   لزوم پیشگیری و مدیریت آفت شته مومی کلزا+ روش های مبارزه
19 اردیبهشت 1398 , ساعت 10:32

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد

لزوم پیشگیری و مدیریت آفت شته مومی کلزا+ روش های مبارزه

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم پیشگیری و مدیریت آفت شته مومی کلزا تاکید کرد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم پیشگیری و مدیریت آفت شته مومی کلزا تاکید کرد.
به گزارش “خبر گیاه پزشکی ایران” به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، عبدالرحمن زاغی با بیان اینکه شته مومی کلم گونه غالب و آفت کلیدی کلزاست، بر لزوم پیشگیری و مدیریت به موقع آفت شته مومی تاکید کرد و گفت: پایش مستمر مزارع کلزا بویژه در مناطق میان بند و کوهستانی و مبارزه آفت در کانون های شناخته شده، ضروری است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی، بیشترین جمعیت شته مومی کلم، روی کلزا در اواخر فروردین و اردیبهشت مشاهده می شود.

وی درباره روش های کنترل و مبارزه با آفت شته مومی بیان کرد: روش زراعی و حذف علف های هرز از جمله خردل وحشی، تربچه وحشی، کیسه کشیش و شمبلیک در کنترل این آفت موثر است.

این مسوول افزود: مبارزه لکه ای و کانون آلودگی در حاشیه مزارع قبل از ایجاد کلنی برای جلوگیری از گسترش آفت در مزرعه، انجام مبارزه قبل از باز شدن گلها، استفاده از سموم کم دوام و کم خطر در حاشیه مزرعه مانند “پریمور” برای حفظ دشمنان طبیعی آفات، انتخاب ابزار، زمان و تکنیک های سمپاشی مناسب از روش های دیگر کنترل این آفت است.

زاغی با بیان اینکه حساس ترین مرحله کلزا به شته مومی در زمان ساقه رفتن و تشکیل غنچه و گل و غلاف اولیه روی ساقه اصلی بوده که مصادف با گرم شدن نسبی هواست، تصریح کرد: به محض مشاهده کانون اولیه پشت برگ ها و یا غنچه ها، بکارگیری سمپاش های اتومایزر ۱۲ لیتری یا سمپاش ۱۰۰ لیتری لانس دار و استفاده از سموم ایمیداکلوپرید (کنفیدور ۳۵ درصد) و پریمور ۵۰ درصد به مقدار ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر در هر هکتار برای کانون کوبی توصیه می شود.

وی افزود: در صورتی که مزرعه کلزا دارای کانوپی متراکم و در مرحله تشکیل غلاف آلوده به شته است با سمپاش توربولاینر و حداقل ۵۰۰ تا ۷۰۰ لیتر با استفاده از سموم فوق محلول پاشی و در صورت مشاهده شته در بازدید بعدی نسبت به سمپاشی با سمپاش های اتومایزر ۱۲ لیتری سمپاشی مجدد شود.

مطالب مرتبط

آفت کش ها نه تنها برای حشرات مضر کشنده هستند، بلکه ممکن است به مهم ترین گرده افشان های طبیعت نیز آسیب برسانند. خوشبختانه، یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک درمان ...
 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به بارش‌های مناسب از ابتدای آبان ماه و فراوانی روزهای ابری در پاییز و زمستان سال جاری، شرایط اکولوژیکی و زیستی ...
پژوهشگران دانشگاه لوند سوئد دریافتند که استفاده از آفت‌کش کلوتیانیدین سرعت حرکت زنبور‌ها را کندتر و توانایی آن‌ها را در گرده‌افشانی گل‌های توت‌فرنگی مختل می‌کند که نتیجه آن کوچک تر شدن توت فرنگی ...
پژوهشگران دریافتند که حشره‌کش‌ها باعث ایجاد صدمه در مغز زنبورهای عسل می‌شوند. این یافته باعث نگرانی محققان شده است، چراکه احتمال دارد بر توانایی زنبورهای عسل در گرده‌افشانی و جهت‌یابی تأثیر بگذارد....
No Thoughts on لزوم پیشگیری و مدیریت آفت شته مومی کلزا+ روش های مبارزه

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>