پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, لرستان  »   خشکی موثرترين تنش محيطی در كشاورزی ايران‌
21 تیر 1395 , ساعت 9:55

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان:

خشکی موثرترین تنش محیطی در کشاورزی ایران‌

معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: در کشاورزی ایران، خشکی موثرترین تنش محیطی است.

دکتر طهماسب حسین‎پور افزود: حدود یک سوم غذای جهان در اراضی آبی تولید می‎شود و بخـش عمده غذا برای جوامع فقیر کشورهای در حال توسعه در شرایط دیم تولید می‎شود.

وی اضافه کرد: در کشاورزی ایران، خشکی موثرترین تنش محیطی است که اثرات سوء آن در سال‎های اخیر به دلیل افزایش جهانی گرما، تشدید شده است.

حسین‎پور ادامه داد: این عوامل کلیدی تاثیرگذار بر کاهش ظرفیت عملکرد و کیفیت گندم، باعث فشار بسیار زیادی بر تولیدات دیمزارهای گرمسیری شده و بهبود ژرم پلاسم گندم دارای تحمل بیشتر در مقابل تنش‎های خشکی و گرما را ضروری کرده است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان اظهار کرد: هدف برنامه اصلاحی مبتنی بر تحمل بــه خشکی، انتخاب ژنوتیپ‎هایی است که در جمعیت هدف در مناطق مختلف نسبت بـه سایر ژنوتیپ‎ها، برتری نشان دهند.

وی گفت: ایـن مناطق نیازمند وجود ارقامی هستند که با توانایی تولید زیاد در محیط‌هـای مساعد آب و هـوایی، به هنگام مواجهه با شرایط مخالف نیز تولید پایداری داشته باشند. هرچند، از دیدگاه یک کشاورز، رقم مقاوم‌ رقمی است که تحت هر شرایطی، بویژه در شرایط کمبود آب، از هر رقم موجود دیگر عملکرد بهتری تولید کند.

حسین‎پور تصریح کرد: آزادسازی ارقام ممکن است نشانه‎های خوبی از توان پژوهشی باشد، ولی لزوما نشانه‎های خوبی از دستاوردهای تحقیقاتی نیست. اگـر تحقیقات به نژادی گندم به منظـور تامین منافع عینی کشاورزان باشد، باید در مزارع آنان کست و مورد استفاده قرار گیرد.

این پژوهشگر بیان کرد: آشنایی کارشناسان، مروجین و کشاورزان با یافته‎های جدید تحقیقاتی زمینه افزایش بهره‎وری، استفاده از ژنوتیـپ‎ها و منابع محیطی موجود و رشد بیشتر تولیدات زراعی در دیمزارهای کشور را فراهم می‎کند.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/QOv3IW

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشوردر دومین جلسه هم‌اندیشی کنترل زراعی زمستانه کرم خاردار پنبه در بخش انابد شهرستان بردسکن با بیان اینکه گیاه پنبه مورد حمله تعداد زیادی از عوامل ...
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره علت خشک شدن تعدادی از درختان در سطح بوستان‌های جنگلی و شهری توضیح داد. علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان ها و ...
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در جلسه مشترک با محققان، دانشگاهیان و کارشناسان بخش اجرایی جهاد کشاورزی گفت: امسال به علت کم‌آبی، افزایش دمای هوا، کاهش بازندگی و نبود یخبندان بستر ...
مجری طرح خودکفایی گندم کشور توصیه‌های ضروری به کشاورزان برای مقابله با خشکسالی و جلوگیری از کاهش تولید محصولات کشاورزی ارایه داد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای سهراب ...
No Thoughts on خشکی موثرترین تنش محیطی در کشاورزی ایران‌

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>